بیسفون برنامه ای ایرانی و مطمئن

بیسفون برنامه ای ایرانی و مطمئن

چندی پیش برنامه بیسفون را در سایت رند معرفی کردیم که بسیاری از کاربران سوالات مختلفی در خصوص این نرم افزار از ما پرسیدند و خودمان نیز سوالات بیشماری در ذهنمان به وجود آمد. به همین دلیل با تیم بیسفون قرار ملاقات برای یک گفتگوی دوستانه گذاشتیم. در خیابان ایرانشهر و در میان هیاهوی مغازه های فروش دستگاه های چاپی به یک ساختمان کامپیوتری به نام "تراشه سبز" رفتیم تا با "گروه بیسفون" مصاحبه ای داشته باشیم. گروه بیسفون با هدایت "بابک فرخی" توانسته است برنامه ای پویا و قابل تحسین در زمینه برنامه های ارتباطی تهیه و به کاربران عرضه نماید. در ادامه گفتگوی ما را با "بابک فرخی" می خوانید.

بابک فرخیبابک فرخی ، مدیر برنامه بیسفون


سوال : بیسفون از کجا شروع شد ؟


بیسفون حاصل همکاری شرکت های بیستاک و ایمن پردیس است و حدود ۴ سال پیش برای اولین بار به صورت یک برنامه تحت ویندوز پیاده سازی شد. این برنامه به عنوان یک برنامه جانبی برای سرویس های بیستاک عرضه شده بود که با توجه به علاقه مردم به گوشی های تلفن همراه ، تصمیم به عرضه برنامه موبایلی آن نیز گرفته شد ، که متاسفانه به علت آزمایشی بودن و همچنین انجام امور برنامه نویسی خارج از شرکت ، کیفیت چندانی نداشت. این برنامه قبلا حتی در فروشگاه برنامه اپل نیز وجود داشت اما به دلیل اینکه این برنامه با پشتیبانی بیستاک عرضه شده بود و ما قصد نداشتیم که به اعتبار بیستاک ضربه ای وارد شود ، تصمیم به حذف آن از AppStore  شرکت Apple  گرفته شد.

بعد از این موضوع حدود ۲ سال پیش بود که تصمیم گرفتیم برنامه را به صورت بومی و توسط برنامه نویسان شرکت خودمان تهیه و اجرا کنیم. با تلاش و گذر از سختی های متعدد و با توجه به اینکه هیچ منبعی برای سوالات و مشکلات ما وجود نداشت ، شروع به تولید برنامه بر روی بستر (پلتفرم) ios و سپس اندروید نمودیم و در نهایت پس از گذشت ۲ سال و ۱ ماه برنامه بیسفون به این شکل که در حال حاضر وجود دارد ، قابل استفاده گردید.



سوال : پس این سوال که برنامه بیسفون بومی است تا حدودی پاسخی مشخص دارد.


بله. این برنامه ۱۰۰ درصد بومی است و تمامی مراحل ساخت و تولید برنامه توسط تیم بیسفون طی شده است و لازم به ذکر است که در حال حاضر بیش از ۱۳ نفر برنامه نویس برای پلتفرم های مختلف ، در بیسفون مشغول به کار هستند.

لوگوی بیسفونلوگوی بیسفون


سوال : با توجه به ایرانی بودن برنامه دلیل ارسال پیامک های فعالسازی از کشورهای مختلف چیست ؟

برای فعالسازی بیسفون کاربر نیاز به فعالسازی به وسیله پیامک دارد که این پیامک به شماره وارد شده توسط کاربر ارسال می شود. با توجه به این موضوع که ارسال اینگونه پیامک ها فقط از طریق سرویس های ارسال انبوه صورت می گیرد و برخی از کاربران این سرویس ها را مسدود می کنند ، نمی توانستیم از طریق این سامانه ها ارسال داشته باشیم. بنابراین مجبور به بستن قرارداد با شرکت های خارجی شدیم. به همین دلیل کاربران پیامک های ما را از شماره سرویس های خارجی می دیدند. بعد از مکاتبه با اپراتورهای داخلی توانستیم مجوز لازم برای ارسال پیامک بدون در نظر گرفتن لیست سیاه مخابراتی را اخذ نماییم و هم اکنون تمامی پیامک ها ما برای کاربران ایرانی از سامانه های مخابراتی کشورمان ارسال می شود. البته برای کاربران خارج از ایران ، پیامک های فعالسازی همچنان از سرویس دهنده های خارجی ارسال می شود.



سوال : پس چرا برنامه بیسفون فارسی نیست ؟

فارسی سازی برنامه بیسفون برای ما در اولویت نبوده است و برای این موضوع نیز ۲ دلیل داریم.
۱- بازار هدف ما فقط ایران نبوده و نیست.
۲- برای ما درست کار کردن برنامه اهمیت بیشتری داشته تا اضافه کردن زبان فارسی به آن.

ضمن اینکه کاربران ایرانی ، با برنامه های دیگر مانند وایبر ، لاین و غیره کار کرده بودند و هیچ مشکلی با اینکه زبان برنامه انگلیسی است نداشتند و البته ما برای زبان های فارسی و عربی نیز برنامه هایی تا پایان سال ۱۳۹۳ داریم.



سوال : چرا کاربران باید از بیسفون به جای برنامه های دیگر استفاده کنند ؟


سوال خیلی خوبی هستش. ببینید زمانی که برنامه ای مثل وایبر شروع به کار کرد ، برنامه های مشابه ای مثل واتس اپ وجود داشت و با قدرت به کار خودش ادامه می داد. درست بعد از این برنامه ، برنامه های جدیدتر هم عملیاتی شدند. ضمن اینکه اصالت این برنامه تا حدودی یکسان بود و فقط در بخش هایی با هم تفاوت داشتند.
اما بیسفون به جز هدف رقابت با برنامه های دیگر ، سعی کرده تا برای بازار ایران و کاربران ایرانی متفاوت باشد. درست مثل ارائه استیکرها یا برچسب های مطابق و نزدیک با فرهنگمان.
ضمن اینکه سرعت برنامه بیسفون در ایران و برای کاربران ایرانی بالاتر از برنامه های مشابه هست. البته ما کار ویژه و خاصی برای بالا بردن سرعت نکرده ایم و تنها دلیل این امر حضور تمامی سرورهای بیسفون در ایران است.

موضوع خیلی مهم دیگری که در بیسفون اهمیت دارد احترام به حریم خصوصی کاربران است. به طور مثال در برنامه هایی مثل وایبر اگر شما در یک گروه اضافه شوید ، به هیچ وجه از شما سوالی پرسیده نمی شود که آیا تمایل به اضافه شدن در گروه را دارید یا خیر. اما در برنامه بیسفون بدون اجازه شما ، عضویتی در هیچ گروهی صورت نمی گیرد.

در نهایت این کاربر است که باید انتخاب کند می خواهد از کدام برنامه استفاده نماید و ما این حق را به کاربران می دهیم. اما دوست داریم کاربران برنامه ما را حتما امتحان کنند و این تفاوت ها را خودشان مشاهده نمایند.



سوال : در رابطه با نزدیک کردن مسائل فرهنگی دقیقا چه کارهایی انجام شده است ؟


ما برای تکمیل کردن فضای فرهنگی بیسفون به سراغ بهترین های ایران رفتیم. افرادی مانند کارن همایونفر و بزرگمهر حسین پور که در رشته های خود استاد هستند به کمک ما آمدند. بزرگمهر حسین پور در طراحی استیکرها کمک بزرگی به ما کرد. در ادامه راه ما متوجه شدیم که صدای هشدار و زنگ برنامه های ارتباط جمعی اهمیت ویژه ای برای کاربران دارد و از روی صدای برنامه کاربر می تواند متوجه شود که برای کدام برنامه پیغام آمده است.
از این رو با استاد همایونفر تماس گرفتیم و خوشبختانه ایشان استقبال گرمی از ما کردند و پس از ساخت چند قطعه و رسیدن به جمع بندی های نهایی ، صداهای برنامه شکل گرفت. اکنون تمامی صداهای برنامه بیسفون کار استاد کارن همایونفر است و به زودی کاربر می تواند آوای مورد پسند خود را از میان آواهای برنامه برای خود انتخاب نماید.


برچسب بیسفوننمونه هایی از برچسب های بیسفون


سوال : آیا در رابطه با حریم خصوصی و حفظ اطلاعات کاربران تمامی مسائل امنیتی رعایت می شود ؟ آیا به کاربران می توانید این قول را بدهید که اطلاعاتشان محفوظ خواهد ماند ؟

این نگرانی برای ما قابل لمس است ، چراکه این مسئله از نظر اکثر کاربران مطرح می شود. هر چند که تمامی اطلاعات کاربران شاید در بیشتر شبکه های مجازی توسط خودشان قرار می گیرد اما این مسائل برای بیسفون اهمیت ویژه ای دارد و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که از اطلاعات کاربران سوء استفاده شود.

کاربران ما این موضوع را باید بدانند که ما در ابتدای نصب برنامه و برای فعالسازی ، شماره تلفن شما را دریافت خواهیم کرد و همچنین برنامه یکسری دسترسی ها از شما می گیرد. دقیقا مانند سایر برنامه های موبایل. اما کاربران مطمئن باشند که این اطلاعات به صورت امن و کد شده نزد ما نگهداری می شود و هیچ کس اجازه دسترسی و مشاهده آنها را ندارد.


اما در مورد اطلاعاتی مانند متن ، صدا ، عکس ، ویدیو و غیره که کاربران برای یکدیگر ارسال می کنند باید اضافه کنم که اطلاعات از روی گوشی مبدا رمزنگاری شده و بر روی گوشی مقصد رمز گشایی می گردد و به هیچ وجه هیچ فردی به جز دارنده گوشی مقصد نمی تواند آن را رمزگشایی کند. این رمزنگاری نیز بر اساس بروزترین و مطمئن ترین استانداردهای روز دنیا تولید می شوند. همچنین اگر روزی اعلام شود که یک استاندارد رمزنگاری دیگر امنیت گذشته را ندارد ، حتما ما نیز باید به استاندارد جدید کوچ نماییم.


بیسفون در الکامپبابک فرخی ، در حال مصاحبه با شبکه سوم سیما در نمایشگاه الکامپ


سوال : پس با این اوصاف می توان گفت که هیچ کس نمی تواند به این رمزها و اطلاعات کابران دسترسی پیدا کند. درست است ؟

البته دسترسی به رمزها اگر هم امکان پذیر باشد ، باز هم رمزگشایی آن فقط بر روی گوشی گیرنده صورت می گیرد و کاربران مطمئن باشند که این اتفاقات هرگز رخ نخواهد داد.



سوال : داده های کاربران کجا نگهداری می شود ؟

پرسش مهمی که خیلی از کاربران از ما می پرسند دقیقا همین است. در این باره باید بگویم که اطلاعات ارسالی کاربران اعم از عکس ، متن ، فیلم ، صدا و غیره به هیچ وجه نزد ما نگهداری نمی شود و پس از رسیدن به مقصد نزد گیرنده باقی می ماند. فقط در صورتی که کاربر گیرنده در دسترس نباشد ، این اطلاعات به صورت کد شده روی سرور ما به امانت ذخیره شده و پس از دسترسی کاربر گیرنده به اینترنت اطلاعات برای وی ارسال و پس از دریافت توسط گیرنده از روی سرور ما پاک خواهد شد.

نکته دیگر اینکه این اطلاعات کد شده فقط به مدت ۱ ماه نزد ما نگهداری می شود و اگر بعد از مدت ۱ ماه کاربر گیرنده وارد برنامه نشود ، این اطلاعات پاک خواهد شد.


لوگوی فارسیلوگوی فارسی و انگلیسی بیسفون


سوال : اینطور که به نظر می رسد شما از نظر حفظ اطلاعات کاربری و حریم خصوصی کاملا جانب احتیاط را رعایت کرده اید ؟


بله ، ما حتی امکانات جدید برنامه را از طریق پیام های متنی انبوه به کاربران خودمان اعلام نمی کنیم و کاربران از این مورد خیالشان راحت باشد که هیچ اتفاقی بدون اجازه آنها در بیسفون نخواهد افتد.




سوال : با توجه به رایگان بودن این برنامه و هزینه هایی که تولید و عرضه آن برای شما داشته ، چه منبع درآمدی در گذشته برای بیسفون داشته و یا در آینده خواهید داشت ؟


ما تا به حالا بیش از ۲میلیارد تومان برای بیسفون سرمایه گذاری کرده ایم ، بدون اینکه درآمدی از این برنامه داشته باشیم. برنامه ریزی ما برای به درآمد رسیدن بیسفون بسیار بلند مدت است و فعلا انتظار و قصد درآمدزایی نداریم. اما بدون درآمدزایی هم نخواهیم بود و در آینده برنامه هایی برای این بخش خواهیم داشت. مانند فروش برچسب ها یا استیکرها با قیمت بسیار مناسب و قابل استفاده عموم در درون برنامه بیسفون.




سوال : آیا بهتر نبود یک سایت جامع تری نسبت به حال داشتید و اطلاعات بیشتری از بیسفون به کاربران ارائه می کردید ؟ ضمن اینکه در حال حاضر سایت شما به زبان انگلیسی است.

در این زمینه کمی کوتاهی شده اما تا آخر دیماه ۱۳۹۳ وب سایت جدید بیسفون حتماً رونمایی خواهد شد. این وب سایت با پسوند ir برای کابران ایرانی و پسوند com  برای کاربران خارجی طراحی شده است. ضمن اینکه ما برای بقای بیسفون در گوگل پلی و اپ استور نیاز داریم که بر روی ایرانی بودن برنامه پافشاری نکنیم.



سوال : تعداد کاربران بیسفون تا به این لحظه چه تعداد می باشد ؟

کابرانی که با شماره تلفن خود بیسفون را فعال کرده اند کمی بیش از ۴۰۰ هزار کاربر است. اما ما تعریفی داریم به عنوان کاربر فعال و به کاربری گفته می شود که در طول ۱ هفته حداقل یک پیام متنی ارسال کند. در حال حاضر کاربران فعال ما حدود ۳۰ درصد از کل کاربران هستند. البته با کارهایی که تا آخر سال ۱۳۹۳ انجام خواهد شد ، پیش بینی کرده ایم که تعداد کاربران تا ۲ میلیون نفر افزایش یابد.



سوال : به عنوان سوال آخر ، مشکل بیسفون با سیستم عامل های قدیمی و سیستم عامل هایی که پشتیبانی نمی شود مانند ویندوزفون حل خواهد شد ؟

برنامه های آتی ما این است که برنامه را با ورژن های قدیمی اندروید (ورژن ۴ به پایین) سازگار کنیم ولی در مورد اپل به خاطر اینکه آمار نشان می دهد که بیشتر کاربران از ورژن های ۷ به بالا استفاده می کنند نیازی نمی بینیم. در مورد ویندوزفون نیز برنامه های جدیدی داریم که در آینده نه چندان دور به اطلاع شما می رسانیم.



دانلود برنامه بیسفون

کاربران عزیز می توانند جهت نصب این برنامه از لینک زیر استفاده نمایند. در ضمن در صورتی که انتقاد یا پیشنهادی به برنامه دارید می توانید با استفاده از بخش نظرات که در پایین همین صفحه وجود دارد آنرا به گوش مدیران بیسفون برسانید و پاسخ خود را از زبان آنها بشنوید.

دانلود برنامه بیسفون

جشن صدتایی های بیسفون

برای مشاهده جزئیات مراسم جشن صدتایی های بیفون از لینک زیر استفاده کنید.

جشن صدتایی های بیسفون

 

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید