گزارش رگولاتوری: شکایت 75 درصدی مردم از ارتباطات ثابت

گزارش رگولاتوری: شکایت 75 درصدی مردم از ارتباطات ثابت

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، گزارشی از وضعیت ارتباطات در بهار سال 1402 توسط سازمان تنظیم مقررات پس از یک تاخیر سه ماهه منتشر شد و در این گزارش نفوذ اینترنت ثابت از 13.03 درصد به 12.9 درصد رسیده و از سوی دیگر ضریب نفوذ اینترنت سیار همراه با رشد بیش از 7 درصد بوده است.

هم اکنون در کشور نزدیک به 106 میلیون کاربر اینترنت موبایل داریم که این آمار در برابر کمی بیشتر از 11 میلیون مشترکین اینترنت پهن‌ باند ثابت قرار می‌گیرد. در این گزارش آمده است که 75 درصد شکایات مردمی در رابطه با ارتباطات ثابت (اینترنت و تلفن) بوده و 25 درصد شکایات نیز به ارتباطات سیار ارتباط دارد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مردادماه امسال بر اساس روال چند سال اخیر خود گزارش فصلی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را منتشر کرد اما بعد از گذشت مدت کوتاهی این گزارش از روی سایت این سازمان پاک شد تا در نهایت پس از گذشت سه ماه و امروز گزارش بهار 1402 منتشر شده است.

این موضوع در حالی است که اگر گزارش‌ دهی رگولاتوری براساس روال همیشگی بود در حال حاضر باید در انتظار گزارش تابستان این سازمان می‌بودیم.

براساس گزارش که توسط این سازمان منتشر شده در بهار امسال مشترکان پهن‌باند ثابت به 11 میلیون رسیده‌اند که نسبت به سه ماهه ابتدایی سال1401 کاهش اندک 0.3 درصدی دارد.

از سوی دیگر بازه زمانی ذکر شده ضریب نفوذ پهن باند سیار رشد 7.3 درصدی داشته است و تا پایان بهار امسال تعداد مشترک پهن باند سیار به 105 میلیون و 824 هزار مشترک رسیده است.

گزارش رگولاتوری نشان دهنده این است که پروژه فیبر نوری حداقل تا پایان خرداد امسال نتوانسته نقشی موثر در افزایش مشترکین پهن باند ثابت ایفا کند.

عمده سهم بازار اینترنت ثابت با رقم 76 درصد به فناوری X-DSL گره خورده و تعداد کاربران TD-LTE به 18 درصد رسیده است، همچنین 49 درصد بازار اینترنت ثابت نیز تحت اختیار شرکت مخابرات قرار دارد و 29 درصد به دیگر شرکت‌های FCP مربوط می‌شود.

طبق آمار منتشر شده عمده کاربران در حال تجربه سرعت 2 تا 10 مگابیت در اینترنت هستند و سرعت 10 تا 20 مگابیت بر ثانیه نیز در رتبه دوم قرار دارد. باید منتظر ماند و دید چه زمانی وعده تجربه سرعت‌های 100 مگابیتی بر ثانیه وزارت ارتباطات در اختیار بخش اعظمی از مشترکین اینترنت ایران قرار خواهد گرفت.

سهم بازار اپراتورها ثابت ماند بخش دیگر گزارش فصلی سازمان تنظیم مقررات مختص به حوزه ارتباطات سیار است و طبق اعلام رگولاتوری همراه اول اختیار دار 53 درصد سهم بازار مشترکین تلفن همراه است و بعد از آن نیز ایرانسل 43 درصد مشترکین را به خود اختصاص داده است.

بیشترین تعداد مشترک اینترنت سیار نیز به‌ ترتیب به همراه اول، ایرانسل و رایتل تعلق دارد و این طور به نظر می‌رسد که سهم بازار اپراتورها دستخوش تغییرات چندانی تا به امروز نشده است.

در ابتدای هفته و طی مراسم 27 سالگی این ایرانسل مدیرعامل این اپراتور اعلام کرد ایرانسل سهم بازار 43.3 درصدی دارد اما از نظر سرعت انتقال داده، بیشترین سرعت متعلق به رایتل است؛ اما از سوی دیگر میزان قطعی سرویس داده 4G نیز در این اپراتور بیشتر از سایر اپراتورهاست و کمترین میزان قطعی نیز متعلق به ایرانسل است.

طبق این آمار هر کاربر در بهار به‌ طور متوسط 262 پیامک ارسال کرده است.

شاکی بودن مردم از ارتباطات ثابت همانطور که در گزارش بهار سازمان رگولاتوری قابل مشاهده است مردم از ارتباطات حوزه ثابت بسیار بیشتر از حوزه سیار شکایت دارند.

در این مدت 75 درصد شکایات مردمی مربوط به ارتباطات ثابت (اینترنت و تلفن) بوده و 25 درصد شکایات به ارتباطات سیار مربوط می‌شود و بیش از 36 هزار شکایت در بهار امسال برای حوزه ثابت به ثبت رسیده است که 65 درصد آن به تلفن ارتباط دارد و 35 درصد آن نیز مربوط به پهن باند ثابت بوده است.

در زمینه ارتباطات سیار نیز 11235 شکایت ثبت شده که تنها 20 درصد آن مربوط به اینترنت سیار بوده است.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید