پوشش 5G تا پایان سال آینده به 10 درصد جمعیت شهری می‌رسد‎

پوشش 5G تا پایان سال آینده به 10 درصد جمعیت شهری می‌رسد‎

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، براساس گزارشی که توسط اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران منتشر شده است صبح روز سه شنبه 3 بهمن 1402 نشست رسانه‌ای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با حضور امیر محمدزاده لاجوردی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نمایندگان اپراتورهای تلفن همراه و ثابت، مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از خبرنگاران در رابطه با موضوع تعدیل تعرفه‌های ارتباطی و تعهدات اپراتورها در ساختمان رگولاتوری برگزار شد.

قائم مقام مدیرعامل همراه اول حمید بهروزی در این نشست با بیان این که یکی از الزامات برای اپراتورهای ارتباطی بحث «توسعه شبکه» است بیان کرد: اگر شبکه‌ها به طور منظم توسعه پیدا نکنند کیفیت تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند؛ چندی قبل نمونه این‌ عدم توسعه را در صنعت برق شاهد بودیم که نتیجه آن «قطعی برق» بود. او با اشاره به این موضوع که وضعیت اپراتورهای ارتباطی شباهت زیادی به این صنعت دارد بیان کرد: طی چند سال گذشته با توجه اینکه تعرفه‌های ارتباطی افزایش پیدا نکردند و از طرفی نرخ دلار تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است اپراتورهای تلفن همراه که هزینه کرده هایشان ارزی و درآمدهایشان ریالی است قابلیت سرمایه‌گذاری برای حفظ توازن بین بار ترافیکی و توان عملیاتی شبکه را نداشتند.

همچنین او این چالش را که آینده صنعت ارتباطات و اقتصاد این بخش را با ابهام مواجه کرده است عاملی برای ورود به مباحث تعرفه‌ای و حمایت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برشمرد و در ادامه صحبت‌هایش گفت: تمامی ضروریت‌ها و توضیحات تعدیل تعرفه را به جوامع تصمیم گیر و سیاست گذار اعم از وزارت ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مجلس شورای اسلامی ارائه کردیم و گفتیم که اگر سالی 20 درصد (کمتر از نرخ تورم) تعدیل تعرفه ارتباطی طی پنج سال گذشته داشته باشیم هم اکنون تعرفه ارتباطات باید دو و نیم برابر می‌شد.

همچنین بهروزی خاطر نشان کرد: متاسفانه این اتفاق نیفتاد و اخیرا دولت تنها با تعدیل 34 درصدی بسته‌های اینترنتی موافقت کرده و لازم به تکرار می‌دانم که برای حفظ کیفیت و پاسخگویی شبکه توسعه آن لاجرم است و تمامی صنایع که دارای خدمت روزانه به مردم هستند با این مقوله مواجه می شوند.

در پایان این نشست قائم مقام شرکت ارتباطات سیار ایران اظهار کرد: تعهد ما در برابر افزایش 34 درصدی تعرفه به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به این صورت است که کل درآمد از محل افزایش تعرفه را صرف توسعه شبکه کنیم.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، امیر محمدزاده لاجوردی در ادامه این نشست خبری با اشاره به اینکه توسعه ارتباطات با هدف ارتقای کیفیت و مطابق با نیاز مردم در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد بیان کرد: یکی از اهداف اصلی که در دستور کار ما قرار دارد توسعه شبکه ثابت و سیار است. همچنین او با بیان این که در بخش سیار به دنبال توسعه فناوری نسل پنجم ارتباطی (5G) هستیم گفت: به زودی در این راستا مزایده واگذاری دو بلوک پرطرفدار توسعه 5G برای اپراتورهای تلفن همراه است با فرکانسی 3600 تا 3800 مگاهرتزی را برگزار می‌کنیم که مراتب آن توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده است.

در ادامه لاجوری با تاکید بر این که با تنظیم‌گری به دنبال ارتقای کیفیت در هر دو شبکه سیار و ثابت هستیم و باید به نحوی آن را مدیریت کنیم تا بخشی از بار ترافیکی شبکه سیار به شبکه ثابت منتقل شود. او در رابطه با وضعیت سرمایه‌گذاری اپراتورها در زیرساخت ارتباطی‌شان بیان کرد: در سال 1396 مجموعا آمار سرمایه‌ گذاری اپراتورهای تلفن همراه یک هزار و 300 میلیون دلار بوده که در سال 1401 کاهش پیدا کرده و به 580 میلیون دلار رسیده است.

همچنین او بیان کرد: در بخش «اینترنت تلفن همراه» آخرین تعرفه‌گذاری به سال 1395 بازمی گردد و از طرفی وزارت ارتباطات هم معتقد به افزایش کیفیت بود که طبیعتا این موضوع نیازمند سرمایه‌گذاری سنگینی بود؛ بنابراین تلاش کردیم با کمک اپراتورها و مردم برنامه‌ای را پیش بینی کنیم تا با تغییر 34 درصدی تعرفه ها بتوانیم شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری اپراتورها را فراهم کنیم.

لاجوردی در ادامه بیان کرد: ما با اپراتورها به این توافق رسیدیم که پس از تعدیل تعرفه‌های ارتباطی هیچ کدام از بسته‌های موجود حذف نشوند و نرخ ترافیک داخلی تغییری نکند.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید