جریمه برای اپراتورها به تعهدات خود برای افزایش قیمت اینترنت عمل نکنند‎

جریمه برای اپراتورها به تعهدات خود برای افزایش قیمت اینترنت عمل نکنند‎

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات اعلام کرد اپراتورها متعهد شدن در مقابل افزایش قیمت اینترنت، سرعت و افزایش پوشش نسل چهارم و پنجم را ارتقا دهند.

براساس گفته‌های وی طبق الحاقیه پروانه اگر اپراتورها به تعهدات خود عمل نکنند جریمه‌های سنگینی را باید متحمل شوند. نشست بهبود کیفیت اینترنت با محوریت بحث افزایش تعرفه اینترنت صبح امروز با حضور اپراتورها و مدیران سازمان تنظیم مقررات برگزار شد. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی امیر محمدزاده لاجوردی، در این نشست بر این موضوع تاکید کرد که افزایش تعرفه باید منجر به سرمایه‌گذاری در شبکه‌ها شود وی در این رابطه بیان کرد: «میزان سرمایه‌گذاری سه اپراتور سیار که از سال 96 برابر با 1300 میلیون دلار بوده اکنون در سال 1401 به 580 میلیون دلار رسیده است».

براساس گفته‌های او آن‌ها توافقاتی در ازای افزایش قیمت اینترنت با اپراتورها انجام داده‌اند که تا پایان سال 1403 تعداد سایت‌های نسل پنجم افزایش داشته باشد و به ده درصد افزایش برسد، همچنین پوشش نسل چهارم تا 96 درصد افزایش داشته باشد و در 6 ماه آینده میانگین سرعت اینترنت سی درصد افزایش یابد.

یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با افزایش قیمت اینترنت که لازم است به آن توجه کنید این موضوع است که تعرفه اینترنت ثابت و همراه به یک اندازه رشد داشته اند. همین موضوع می‌تواند تعادل لازم را بین اینترنت ثابت و سیار را برقرار نکند. در رابطه با این موضوع لاجوردی گفت: «طبق مدیریت بسته‌ها باید تفاوتی ایجاد کنیم تا مزیت استفاده از اینترنت ثابت مشخص شود. در پروژه فیبر نوری این موضوع بیشتر مشخص می‌شود و کاربران در آینده‌ای نه چندان دور سرعت چندصدمگابیتی را تجربه می‌کنند».

لاجوردی درباره این موضوع که چرا باید بسته‌های اینترنتی تا 34 درصد رشد داشته باشد اعلام کرد: «این میزان افزایش اپراتورها را راضی نکرده بود و خواهان درصد بیشتری برای نرخ افزایش قیمت اینترنت بودند ولی در نهایت با بررسی‌های انجام شده براساس پارامترهای مختلف به این عدد رسیدیم».

چه ضمانتی از طرف اپراتورها به سازمان تنظیم مقررات جهت عمل به تعهدات در راستای افزایش قیمت اینترنت ارائه شده است؟

لاجوردی در پاسخ به این سوال خبرنگاران بیان کرد در قالب الحاقیه پروانه اپراتورها مقرر شده است در صورتی‌ که اپراتورها به تعهدات خود عمل نکنند جریمه شوند. لاجوردی بر این باور است که تعهداتی که برای اپراتورها در نظر گرفته شده است سختگیرانه اما شدنی است. او در ادامه گفت: «اگر اپراتورها به تعهدات خود عمل نکنند مشمول جریمه می‌شوند. اکنون اپراتورها پروانه UNSP را دریافت کرده‌اند و در قالب آن هر بار که تخلفی انجام دهند تا 5 درصد از درآمدشان مشمول جریمه می‌شود».

براساس گفته‌های وی با اپراتورها جلسات منظمی تشکیل شده است و سازمان رگولاتوری در کنار اپراتورها آن‌ها را یاری می‌کند تا بتوانند به تعهدات خود عمل کنند: «در راستای افزایش تعرفه ازجمله خدماتی که اپراتورها باید به کاربران خود ارائه کنند هدیه اینترنت رایگان بود که تاکنون 4 میلیون نفر آن را دریافت کرده و از آن استفاده می‌کنند».

لاجوردی در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با میانگین سرعت فعلی اینترنت پاسخی نداد و اظهار داشت میانگین سرعت اینترنت را می‌توانید در سامانه نت‌ سنج پلاس مشاهده کنید. این موضوع در حالی است که کاربران با مراجعه به نت‌ سنج پلاس می‌توانند تنها اطلاعات کیفی در رابطه با فعالیت ارائه دهندگان اینترنت را مشاهده کنند. تاکنون در این سایت نتوانستیم به آماری درباره میانگین سرعت اینترنت برسیم.

اقدامات عملی برای مقابله با آتش‌ سوزی دیتاسنترها و حوضچه‌ها طی دو سال اخیر اینترنت کشور با مشکلات زیادی مواجه بوده که یکی از مهم‌ترین آن آتش‌ سوزی حوضچه‌های فیبر نوری، قطعی برق دیتاسنترها و… بود. لاجوردی در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با این که چه تمهیداتی به منظور جلوگیری از این مشکلات در نظر گرفته شده است بیان کرد: «از سوی وزارتخانه و پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات،درزمینه حوضچه‌های مخابراتی اقداماتی صورت گرفته است. از جمله این اقدامات می‌توان به شناسنامه‌دار شدن این حوضچه‌ها اشاره کرد. همچنین برای هرکدام ساز و کار حفاظتی متفاوتی در نظر گرفته شده است».

معاون توسعه شبکه مخابرات رضا خلیلی با تایید سخنان لاجوردی اظهار داشت اتفاقاتی که برای حوضچه‌های فیبر نوری یا کابل‌های مسی رخ می‌داد گاه سهوی بود که سازمان‌های مختلف طی اقدامات عملیاتی خود به آن‌ها آسیب می‌زدند: «این حوضچه‌ها را دسته‌بندی و اولویت‌بندی کردیم تا بتوانیم مراقبت بیشتری از آن‌ها کنیم. البته تعداد این حوضچه‌ها زیاد و گسترده بوده و برای مراقبت از وجود آن‌ها نیاز به یک همت و همکاری همگانی است».

واکنش اپراتورها به افزایش تعرفه اینترنت:

مدیرعامل ایرانسل بیژن عباسی در این نشست اعلام کرد در تمامی لایه‌ها توسعه اینترنت با سرعت پیش می‌رود و هدف ما این است که تا پایان سال برنامه سایت‌های جدید را جلو بیندازند تا در ایام نوروز اینترنت کیفیت بهتری داشته باشد. قائم مقام همراه اول حمید بهروزی نیز اعلام کرد آن‌ها قصد دارند تا پایان سال در کلان شهرها تجهیزات جدیدی را راه‌اندازی کنند و هرچقدر تعرفه افزایش پیدا کند تجهیزات جدیدی خریداری می‌کنند. همچنین رئیس هیئت مدیره شاتل شانه‌ ساز زاده نیز اعلام کرد تا آخر سال افزایش ظرفیت Core خود را دارند و در شهر تبریز یک Core جدید اضافه خواهد شد.

در ادامه نیز مدیرعامل آسیاتک محمد علی یوسفی زاده با توجه به تغییرات تعرفه اعلام کرد منتقدین می‌گویند اپراتورها رشد درآمد داشتند و این موضوع تغییرات هزینه آن‌ها را پوشش می‌دهد. او گفت: «اما لازم است به این موضوع توجه کنند که از سال 95 تا 1402 افزایش درآمد ما پنج برابر بوده که این میزان فزایش براساس بالا رفتن مصرف مشترکین صورت گرفته است. همچنین این پنج برابر افزایش که صورت گرفته است در این سال‌ها جواب هزینه‌های چند ده برابر بیشتر شده تجهیزات را نمی‌دهد».

همچنین مدیرعامل رایتل حسین ملازاده بر این باور است که افزایش 34 درصدی قمیت اینترنت هیچ سنخیتی با افزایش حقوق سالانه مصوب دولت ندارد. او با بیان این که لازم بود قیمت اینترنت بیشتر از این مقدار افزایش پیدا می‌کرد بیان کرد همین میزان افزایش کنونی هم می‌تواند کمک زیادی به اپراتورها کند. معاون توسعه شبکه مخابرات رضا خلیلی اعلام کرد 50 درصد بازار اینترنت ثابت در شرکت مخابرات ایران قرار دارد که هزینه سرپا نگه داشتن آن بسیار بالا است.

خلیلی گفت رشد 34 درصدی قیمت اینترنت کافی نیست و بر این باور است که این موضوع فقط می‌تواند کمی به بهتر شدن شبکه کمک کند. همچنین او با توجه به اینکه بخش ترافیک داخلی شامل افزایش قیمت نشده باور دارد به مرور این رشد قیمت‌ها نهایتا هزینه مشتریان را تنها 18 درصد افزایش می‌دهد. بر اساس گفته‌های او نرخ ارز هم در قیمت تجهیزات خارجی و هم در قیمت تجهیزات داخلی بسیار تاثیر گذار است و گفت: «برای مثال ما برای خرید یک قلم باتری داخلی 400 میلیارد تومان پرداخت می‌کنیم و بالا بودن هزینه انرژی هم باید در نظر گرفت. پول برق در سال گذشته 450 میلیارد تومان بود و امسال باید 750 میلیارد تومان بابات برق پرداخت کنیم».

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید