نشانه‌های اعتیاد به گوشی‌های هوشمند و راهکار‌های غلبه بر این عادت منفی

نشانه‌های اعتیاد به گوشی‌های هوشمند و راهکار‌های غلبه بر این عادت منفی

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، ارتباطات و بهره‌وری از طریق گوشی‌های هوشمند به‌طرز قابل توجه‌ای افزایش یافته است؛ مصرف زیاد و بی‌رویه از هر چیزی می‌تواند منجر به اعتیاد شود. گوشی‌های هوشمند هم از جمله وسایلی هستند که استفاده بی‌رویه از آن می‌تواند منجر به اعتیاد، آشفتگی و کلافگی فرد نسبت به آن شود.

اعتیاد به گوشی

به‌طورکلی، استفاده‌ی بیش‌ازحد از تلفن همراه یک عادت نادرست و ناسالم است و اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که فکر می‌کنید به این عادت مبتلا شده‌اید، باید بدانید که نیازی نیست گوشی هوشمند را ناگهانی و برای مدتی طولانی کنار بگذارید، تنها کافی است استفاده از آن را تا حد کمی محدود کنید.

منظور از اعتیاد به گوشی‌های هوشمند چیست؟

اغراق نیست اگر بگوییم تلفن‌های هوشمند نقش بسیار موثر و قابل توجهی در افزایش بهره وری و ارتباطات داشته است؛ هرچند همانطور که گفته شد زیاده‌روی در مصرف این وسیله‌ی کاربردی و مفید نیز می‌تواند آسیب‌هایی بسیاری به‌همراه داشته باشد. به‌طورکلی، اعتیاد به گوشی‌های هوشمند می‌تواند تعاریف متفاوتی داشته باشد. با این ‌حال، مواردی همچون چک کردن یا استفاده‌ی وسواس‌گونه از تلفن، احساس آشفتگی هنگام دوری از آن و استفاده ‌از گوشی به‌نحوی‌ که در فعالت‌های فرد و زندگی اجتماعی اختلال ایجاد کند، اعتیاد به این وسیله را به‌درستی بیان می‌کنند.

ناگفته نماند، از جمله مشکلات رایج افراد در جامعه اعتیاد به گوشی‌های هوشمند و استفاده‌ی بی‌رویه از آن است؛ بنابراین اگر زمان زیادی را صرف جست‌وجو در اینترنت می‌کنید، بدانید که تنها نیستید و افراد زیادی با این مشکل مواجه هستند. بنا بر گفته‌ی دانشگاه هاروارد، تلفن‌های هوشمند به ‌لطف پیام‌های متنی و اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی، محرک‌های اجتماعی را برای مغز فراهم آورده‌اند که دست کشیدن و ترک کردن آن را بسیار سخت و دشوار می‌کند. اینکه برای بسیاری از مردم سخت است که تلفن خود را برای مدتی طولانی نادیده بگیرند بسیار سخت و دشوار است هیچ تعجبی ندارد. 

معایب اعتیاد به گوشی‌های هوشمند

طبق گزارش مجله‌ی بین المللی تحقیقات محیطی و سلامت عمومی، زیاده روی در استفاده از گوشی‌های هوشمند می‌تواند اضطراب، کیفیت پایین خواب و حتی مشکلات فیزیکی گردن، انگشتان، شانه‌ها و پشت را به همراه داشته باشد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که شب‌ها قبل از خواب مدت زیادی را صرف گشت‌ وگذار در شبکه‌های اجتماعی و مرور آن‌ها می‌کنید، به احتمال زیاد موارد ذکر شده آشنا به‌نظرتان می‌رسند.

افزون بر مواردی که گفته شد، زمانی که شما وقت زیادی را صرف استفاده ‌از گوشی می‌کنید، طبیعی است که وقتی برای سرگرمی‌های دیگر یا انجام فعالیت‌های اجتماعی ندارید؛ اما برای مقابله با این مسئله چه کاری می‌توان انجام داد؟ با استفاده از روش‌هایی که در ادامه خواهیم گفت می‌توانید نحوه‌ی استفاده‌ از گوشی هوشمند را کنترل کنید و با استفاده‌ی درست از آن آشنا شوید.

چگونه استفاده از گوشی هوشمند را کاهش دهیم؟

بسیار کم ممکن است که پیش بیاید عادت‌های اشتباه به طور ناگهانی و لحظه‌ای از بین بروند؛ بنابراین، اگر به‌هردلیلی شما هم می‌خواهید زمان استفاده‌ از گوشی‌های هوشمند را کاهش دهید، باید آن را به مرور زمان و آهسته از خود دور کنید؛ زیرا هم تاثیر بیشتری بر بهره‌وری از تلفن همراه خواهد گذاشت و هم بسیار آسان‌تر است. درواقع از این طریق ذهنتان را به استفاده‌ی درست از تلفن همراه عادت می‌دهید.

1. جذابیت گوشی را با اعمال رنگ‌های خنثی، کاهش دهید

ممکن است بسیار ساده به نظر برسد، اما کاهش رنگ‌های روشن و تند می‌تواند منجر شود که جذابیت آن کاهش پیدا کند و شما زودتر از نگاه‌ کردن به گوشی خسته شوید. برای انجام این کار، تنظیم رنگ‌های صفحه ‌نمایش گوشی خود را روی حالت سیاه و سفید قرار دهید؛ این کار علاوه‌بر کاهش مصرف باتری، موجب می‌شود وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها و حتی بخشی از جذابیت نوشته‌ها کاهش پیدا کند و کمتر موجب جلب توجه شما شود. در گوشی‌های اندرویدی می‌توانید در منوی تنظیمات وارد System شوید. سپس در بخش Developer Options روی Simulate Color Space کلیک کنید و از میان گزینه‌های موجود Monochromacy را انتخاب کنید.

ناگفته نماند که دربعضی از گوشی‌های اندرویدی این ویژگی حالت خواب (Sleep Mode) نام دارد و برای دسترسی به این ویژگی باید وارد Modes and Routines شوید و آن را فعال کنید. با فعال کردن این قابلیت تمام رنگ‌های گوشی رنگ خاکستری به خود می‌گیرند و می‌تواند برای افرادی که دچار مشکل کوررنگی هستند نیز بسیار مفید باشد.

برای فعال کردن مقیاس خاکستری در گوشی‌های آیفون، به قسمت تنظیمات و سپس Accessibility بروید. اندازه و نمایش متن و در آخر فیلترهای رنگی را انتخاب کنید. روی Grayscale کلیک کنید تا رنگ‌ها به رنگ خاکستری تغییر پیدا کنند.

در این قسمت، علاوه‌بر تغییر رنگ‌های صفحه‌نمایش این امکان را دارید که صدای اعلان‌ها، حالت ذخیره انرژی، زنگ تماس و غیره را غیرفعال کنید. اگر نگران از دست‌دادن پیام‌هایتان هستید، می‌توانید زمان‌های خاصی از روز را صرف پاسخ ‌دادن به پیام‌ها و تماس‌ها کنید.

2. زمان خاصی را در روز برای استفاده ‌از گوشی هوشمند تعیین کنید

بهتر است مدت‌ زمان خاصی را برای استفاده و بهره‌گیری از گوشی هوشمند مشخص کنید و به آن پایبند باشید. اگر فکرمی‌کنید، نمی‌توانید به‌ تنهایی این کار را انجام دهید و فقط در زمان‌هایی که مشخص کرده‌اید به سراغ گوشیتان بروید و از آن استفاده کنید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های نظارت بر زمان صفحه نمایش بهره ببرید.

برنامه‌ی OffScreen به شما برای محدود کردن استفاده‌ی کلی از صفحه ‌نمایش بسیار کمک می‌کند و با ردیابی میزان استفاده از تلفن‌همراه، اوقاتی را که بدون گوشی سپری می‌کنید ثبت می‌کند. همچنین این فرصت را برای شما فراهم می‌کند که با غیرفعال کردن برخی برنامه‌ها در مواقع خاصی از روز، به بهبود تمرکز خود کمک کنید.

3. برای خودتان پاداش تعیین کنید

بسیاری از ما وقتی وارد اینستاگرام یا اپ‌های مشابه می‌شویم، فراموش می‌کنیم که باید از آن خارج شویم! لحظه‌ای به خودمان می‌آییم و متوجه می‌شویم که مدت‌ها است در حال تماشای ویدئو‌های متنوع و مختلف و رفرش کردن هستیم. باید بتوانید هر زمان که خواستید گوشی را به حال خودش رها کنید. تعیین پاداش یکی از راهکار‌هایی است که شاید بتواند به شما برا کنترل و ترک این عادت اشتباه بسیار کمک کند. یکی از گزینه‌های مناسب برای نادیده گرفتن تلفن در مدت زمانی مشخص اپلیکیشن Forest است که یادآوری می‌کند چه زمانی باید تلفن‌ خود را کنار بگذارید.

علاوه براین، اگر شما جزو کسانی هستید که از گوشی اندروید استفاده می‌کنید، در بخش Digital Wellbeing این امکان را دارید که تعداد دفعات بازکردن قفل گوشی را بررسی کنید. در آیفون نیز می‌توانید این گزینه را در قسمت Apple Screen Time مشاهده کنید. دانستن میزان دفعات برداشتن گوشی می‌تواند به نحوی منجر به استفاده‌ی کمتر از تلفن‌همراه شود.

4. دور کردن گوشی در زمان خواب

کمتر کسی می‌تواند قبل از خواب گوشی‌اش را کنار بگذارد و قدرت غلبه کردن بر وسوسه‌ی چک کردن و اسکرول کردن دوباره‌ی آن را داشته باشد. برای بسیاری از افراد نادیده ‌گرفتن وسوسه‌ی چک‌ کردن گوشی قبل از خواب بسیار سخت است؛ با این ‌حال، بازی کردن با تلفن هنگام خواب می‌تواند تا حد زیادی منجر به کاهش کیفیت خواب شود. توصیه کارشناسان، اغلب به دور کردن گوشی از اتاق خواب سفارش می‌کند.

با استفاده ‌از ساعت زنگ‌دار هوشمند یا سنتی و گذاشتن گوشی در اتاقی دیگر و دور از اتاق خواب خود، می‌توانید به ترک این عادت کمک بسیار زیادی کنید. از طرفی برخی معتقدند که اشعه‌های تلفن همراه در زمان خواب می‌تواند برای سلامتی انسان بسیار مضر باشد؛ بنابراین بهتر است گوشی خود را روی حالت پرواز قرار دهید.

برنامه‌های نظارت بر زمان، غیرفعال کردن اعلان‌ها در زمان‌های خاص و دور نگه‌داشتن گوشی هوشمند از تخت یا اتاق خواب می‌توانند برای صرف زمان کمتر در استفاده ‌از تلفن همراه، بسیار موثر باشد. روش‌هایی که مرور کردیم می‌توانند بسیار مفید و کارآمد باشد، چه خودتان را فردی معتاد به گوشی‌های هوشمند بدانید و چه بخواهید صرفا زمان استفاده‌ از گوشی را کاهش دهید.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید