دلایل افزایش تعرفه اینترنت از زبان مدیران اپراتورها‎

دلایل افزایش تعرفه اینترنت از زبان مدیران اپراتورها‎

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، صبح روز سه شنبه 3 بهمن ماه نشست بررسی و تبادل نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها به منظور بهبود کیفیت اینترنت باتوجه به تغییرات تعرفه‌ای با حضور مدیران عامل اپراتورهای سیار و برخی از اپراتورهای ثابت برگزار شد.

در این نشست اپراتورهای تلفن ثابت و همراه اشاره‌ای به موضوعات مختلفی مانند عدم امکان سرمایه گذاری، کاهش کیفیت شبکه، اشباع شدن شبکه، عدم امکان نگه داشت نیروی انسانی خبره در اپراتورها، کاهش نرخ رشد اقتصادی، افزایش هزینه‌های اپراتورها نسبت به سال 96 (افزایش هزینه‌های دستمزد - برق - تجهیزات - قیمت دلار و…) داشتند.

دررابطه با همین موضوع مدیرعامل یکی از اپراتورهای سیار بیان کرد: در طول 10 سال اخیر اپراتورهای سیار به عنوان توسعه زیر ساخت کشور تلاش جدی به منظور توسعه شبکه نسل چهارم و همچنین نسل پنجم تلفن همراه داشته‌اند و اپراتور‌ها تمام تلاش خود را کردند که بهترین کیفیت و سرویس را به مشتری‌ها ارائه بدهند اما برای این کار و تامین نیاز مردم سرمایه‌گذاری‌های جدی و زیادی لازم است.

در ادامه قائم مقام یکی از اپراتورهای ارتباطی بیان کرد: در طول چند سال گذشته اپراتورها هیچ نوع افزایش تعرفه‌ای نداشتند. این موضوع در حالی است که هزینه اپراتورها زیاد است و جهت افزایش تعرفه چندین جلسه ضرورت افزایش تعرفه را برگزار کردیم. اگر طی 5 سال گذشته تعرفه بسته‌های اینترنتی افزایش می‌یافت اپراتورها قادر به سرمایه‌گذاری بودند.

او در ادامه بیان کرد: لازم است این افزایش تعرفه تداوم داشته باشد و متناسب با نرخ تورم، نرخ آن افزایش پیدا کند. صنعت مخابرات مجبور به توسعه است و ما تعهد دادیم که کل درآمد ناشی از افزایش تعرفه را به منظور توسعه استفاده کنیم و امیدواریم بتوانیم بهترین خدمات را به مردم ارائه بدهیم.

در افزایش بهره‌ وری ارتباطات هزینه‌های دلاری مطرح است و مدیرعامل یکی دیگر از اپراتورهای تلفن همراه گفت: با هزینه‌های نجومی و دلاری امکان افزایش بهره‌وری و کیفیت صنعت ارتباطات وجود ندارد. او در ادامه بیان کرد: تقریباً در همه موضوعات افزایش قیمت اتفاق افتاده است و تنها بخش ارتباطات و اینترنت ثابت مانده بود که باید این افزایش صورت می‌گرفت و حتی این افزایش می‌توانست بیشتر از این هم باشد.

ما هر ماه باید گزارشی از کیفیت شبکه به سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات ارائه بدهیم اما ابزار باید دست ما باشد تا این اتفاق بی افتد. بیشتر تجهیزات از خارج تامین می‌شود و مدیرعامل اپراتور ثابت نیز در این نشست اشاره‌ای به‌ عدم سرمایه‌گذاری در حوزه اینترنت ثابت در دو دهه گذشته داشت و مطرح کرد: نگاه توسعه‌ای به ارتباطات در حوزه ثابت تغییری نداشته و توسعه ثابت به عنوان بالاترین اولویت در نظر گرفته شده است اما اگر بعد از 5 سال درآمد تغییری نداشته باشد نمی توان توقع سرمایه‌گذاری داشت.

همچنین ترافیک شبکه رشد کرده و تا حدی نیروی انسانی زیادی را از دست داده‌ایم. یکی دیگر از مدیران شرکتهای ارائه دهنده اینترنت ثابت اظهار داشت: بیشتر تجهیزاتی که مورد استفاده قرار می‌گیرند از خارج تامین می‌شود و لازم است موضوع رقابتی شدن کیفیت و قیمت مطرح باشد. همچنین مدیرعامل یک اپراتور ثابت بیان کرد: از سال 1395 تا 1403 هزینه‌های سرمایه انسانی بر اساس هزینه‌های حقوق و دستمزد بیش از 16 برابر افزایشی بوده است.

در همین دوره براساس هزینه‌های برق صادر شده توسط شرکت توزیع برق، هزینه برق هم حدود 8 برابر افزایش داشته است و همچنین در همین دوره هزینه اجاره فضای مخابراتی حدود 16 برابر بیشتر شده است و این موضوع در حالی است که بسته‌های اینترنتی هیچ افزایشی نداشته است.

او در ادامه افزود: نکته‌ای که در صورت‌های مالی شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های سهامی عام وجود دارد این است که نرخ برق هشت برابر شده است. همچنین مدیرعامل اپراتور ثابت تصریح کرد: نرخ ارز از سال 1395 تا 1402 بیش از 15 برابر افزایش داشته است و درآمد این اپراتور از سال 1395 تا 1402 تنها 5 برابر بیشتر شده است. همچنین قیمت خرید اینترنت زیرساخت از سال 1395 تا 1402 به میزان پنج برابر بیشتر شده در حالی که قیمت اینترنت زیرساخت در این بازه زمانی تا 40 درصد کاهش پیدا کرده است.


برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید