تعداد دامنه‌های فارسی افزایش یافت

تعداد دامنه‌های فارسی افزایش یافت

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، طبق آخرین آمار انتشار یافته از ثبت دامنه در مرکز ثبت دامنه کشوری نشان دهنده این است که تاکنون یک میلیون و 512 هزار و 889 دامنه فعال فارسی به ثبت رسیده که پسوند دات‌آی‌آربیشترین دامنه فعال را دارد.

دامنه فارسی

دامین یا دامنه (Domain) نامی است که از طریق آن می‌شود به وبسایت دستیابی داشت و به طور کلی متشکل از دو بخش نام و پسوند است. بخشی که گویای نام فعالیت یا برند شما باشد نام دامنه بوده و شما می‌توانید نام فعالیت دلخواه خود را در این بخش قرار دهید. پسوندهای معتبر و مجاز پسوندهایی هستند که مورد تایید کمیته مخصوص تأیید و تصویب پسوندها یعنی آیکن (ICANN) قرار گرفته باشند. نمونه‌های پسوندهای متداول com، org و ir هستند و انتخاب یک نام دامنه ساده و مناسب بسیار با اهمیت بوده و همچنین در رتبه‌بندی (Ranking) نتایج جست‌وجوی گوگل نیز بسیار موثر است.

در ایران، مراکز اصلی برای ثبت دامنه‌های اینترنتی، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی بوده و هر کاربری که تمایل به ثبت دامنه‌ای برای بازگشایی سایت خود داشته باشد، باید به یکی از نمایندگان فعال این مرکز و یا سایت آن مراجعه کند. این پژوهشگاه هم‌چنین آماری دقیق از دامنه‌های ایرانی را به دست می‌آورد.

مرکز ثبت دامنه کشوری ایران از زیرمجموعه پژوهشگاه دانش‌های بنیادی محسوب می‌شوند و وظیفه آن ثبت دامنه‌ها در ایران است. شاید گستره‌ی دامنه‌های سطح بالایی مانند Com، Net، Org و Info که در سراسر وب وجود دارند و زمینه درخواست برای این دامنه‌ها در تمامی کشورها باز است، بسیار گسترده باشد که برآورد آماری دقیق از آن‌ها کمی مشکل می‌شود، اما آمار آخرین دامنه‌های ثبت‌شده توسط مرکز ثبت دامنه به دست می‌آید.

چند دامنه فارسی به ثبت رسیده است؟

طبق آخرین آمار موجود در مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی در کشور تاکنون یک میلیون و 512 هزار و 889 دامنه به ثبت رسیده است و از میان پسوندهای ثبت‌شده‌ی فارسی، پسوند ir با یک میلیون و 504 هزار و 593 دامنه‌ی فعال در بالاترین درجه قرار گرفته است و بیشترین ثبت پسوند را به خود اختصاص داده است به‌طوری که از میان دیگر پسوندهای فارسی، هر کدام کمتر از 5000 دامنه را به ثبت رسانده اند.

در میان دامنه‌های به ثبت رسیده در مرکز ثبت دامنه کشوری، دامنه‌هایی که بیش‌تر از 1000 مورد ثبت‌شده دارند عبارتند از: co.ir با 4219 مورد، دامنه ایران با 1548 مورد و دامنه ac.ir با 1183 دامنه فعال هستند. دامنه‌های دیگری هم وجود دارند که دامنه آن‌ها کمتر از 1000 مورد ثبت شده است. هم‌چنین دامنه‌های دیگری وجود دارند که کمتر از 1000 مورد به نام آن‌ها ثبت شده است. دامنه id.ir با 676 مورد، دامنه org.ir با 230 مورد، دامنه sch.ir با 221 مورد و دامنه gov.ir با 192 مورد نیز در رتبه‌های بعدی لیست قرار دارند. کمترین دامنه ثبت‌شده نیز متعلق به دامنه net.ir با 27 دامنه فعال است.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید