رئیس جمهور سرویس جدید فیبر نوری ایرانسل را افتتاح کرد

رئیس جمهور سرویس جدید فیبر نوری ایرانسل را افتتاح کرد

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، رئیس جمهور سرویس جدید اینترنت پرسرعت ثابت مبتنی بر فیبر نوری ایرانسل را رسما افتتاح کرد. پروژه دیگری که توسط رئیس جمهور به صورت آنلاین افتتاح شد ششصدمین سایت 5G ایران و توسعه دسترسی اینترنت پرسرعت در 336  روستا بود.

فیبر نوری ایرانسل

بنابر گزارش روابط عمومی ایرانسل، همزمان با روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی، سرویس اینترنت فیبر نوری که به عنوان سرویس «فیبر به خانه (FTTH یا Fiber to the Home)» شناخته می‌شود، در قالب «طرح ملی فیبر نوری کسب و کارها و منازل» به بهره‌برداری رسیده و در استان مازندران شهر آمل، اولین شهری است که سرویس اینترنت پرسرعت فیبر نوری ایرانسل را ارائه کرده است.

این سرویس، بعدازظهر امروز چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402، در مراسمی با حضور رئیس جمهور جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی، دکتر سید محمدامین آقامیری دبیر شورای‌عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور، دکتر عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، دکتر امیر محمدزاده لاجوردی جانشین وزیر در امور ارتباطات و معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، مهندس محمد جعفرپور معاون وزیر، دکتر محمد خوانساری معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، مهندس علی‌اصغر انصاری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و مجری و دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات، مهندس رضا باقری‌اصل معاون امور دولت، مهندس ایرج روحی مشاور وزیر در توسعه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در مناطق روستایی و مجری طرح خدمات عمومی اجباری، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل، جمعی از مدیران، کارشناسان و فعالان حوزه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و همچنین اصحاب رسانه، در سالن همایش‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات به بهره برداری رسید.

این مراسم که با عنوان «آیین افتتاح پروژه‌های ارتباطات و فناوری‌اطلاعات (20 ماه خدمت)» برگزار شد، ششصدمین سایت 5G ایران که چهارصد و بیستمین سایت نسل پنج ایرانسل به حساب می‌آید نیز، توسط رئیس‌جمهوری در شهر بابل به صورت آنلاین به بهره‌برداری رسید و آزمایشگاه 5G همراه اول هم راه‌اندازی شد. پیش از این، در روز 13 بهمن 1401 چهارصدمین سایت 5G ایرانسل، در ساختمان مرکزی ایرانسل با حضور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، به بهره‌برداری رسیده بود.

همچنین از دیگر بخش‌های این مراسم می‌توانیم به افتتاح سایت ارتباطی روستایی ایرانسل در روستای کویره گویز شهرستان سقز استان کردستان اشاره کنیم که به نمایندگی از 169 سایت ارتباطی روستایی برای پوشش 336 روستا توس رئیس جمهور به صورت آنلاین اشاره کنیم.

در اولین فاز پروژه فیبر نوری ایرانسل در شهر بابل استان مازندارن که با اعتباری بالغ بر 700 میلیارد ریال راه‌اندازی شده است، 25هزار خانوار در این شهر تحت پوشش اینترنت پرسرعت فیبر نوری قرار می‌گیرند. اعتباری معادل 28 هزار میلیارد ریال برای پروژه احداث 420 سایت نسل پنج تلفن همراه در دولت سیزدهم نیز هزینه شده و برای پروژه توسعه روستایی نیز در این فاز، اعتباری معادل 5310 میلیارد ریال اختصاص داده شده است.

از جمله دیگر طرح‌های که در این مراسم افتتاح شدند و به بهره برداری رسیدند می‌توانیم به طرح افزایش 20 درصدی ظرفیت هسته شبکه ارتباطی کشور، اتصال جزایر همیشه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی از طریق کابل‌کشی فیبر دریایی، رونمایی از اتصال 95 درصدی دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و نیز رونمایی از سامانه ملی سنجش برخط میزان رضایت مردم از کارکنان دستگاه‌های اجرایی کشور، اشاره کنیم.

تقدیر زارع‌پور از تلاش جهادی اپراتورهای فیبر نوری

در این مراسم وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در صحبت‌های خود، با اشاره به افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی از 6.4 به 7.5 درصد تا آخر سال گذشته، تأکید کرد: موضوع اقتصاد دیجیتال به عنوان موضوع کلیدی در برنامه هفتم توسعه، در نظر گرفته شده و دولت برای این منظور همه ظرفیت‌های خود را پای کار آورده است.

زارع‌پور با بیان اینکه محور همه کارهای وزارت ارتباطات شبکه ملی اطلاعات است، گفت: پیشرفت راه‌اندازی این شبکه بر اساس شاخص‌های تعیین شده، از 23 درصد در ابتدای دولت، به حدود 61 درصد رسیده و امیدواریم تا پایان سال، به 75 درصد برسد و تا پایان دولت بتوانیم این پروژه کلیدی و راهبردی را به بهره برداری برسانیم.

وی با اشاره به بهره‌برداری از پروژه فیبر نوری کسب و کارها و منازل، این افتتاح را آغاز مرحله‌ای تاریخی برای مردم ایران دانست و با بیان اینکه تا زمانی که این زیرساخت را نداشته باشیم، حرف از توسعه اقتصاد دیجیتال معنایی ندارد، تأکید کرد: اکنون هشت اپراتور فیبر نوری در سطح کشور مشخص کردیم که در این میان، علاوه بر اپراتورهایی که پیش از این پروانه ارتباطات ثابت دریافت کرده بودند، به دو اپراتور رایتل و ایرانسل نیز پروانه جدید همگرا اعطا کرده‌ایم و همه به صورت جهادی پای کار هستند که این اقدامات و کارایی بسیار با ارزش و قابل تقدیر است.

زارع‌پور با بیان اینکه توسعه شبکه فیبر نوری، ما را برای ارائه نسل‌های آینده ارتباطات، از جمله 5G آماده می‌کند، گفت: از امروز، سه میلیون نفر تحت پوشش خدمات فیبر نوری قرار می‌گیرند و مردم عزیز ما هم می‌توانند برای اطلاع از روند و پیشرفت این پروژه به درگاه iranfttx. ir مراجعه کنند.

رئیس‌جمهور بر تشویق رقابت در بخش خصوصی تاکید کرد

در این مراسم رئیس‌جمهوری طی سخنانی، علاوه بر تبریک روز جهانی ارتباطات و تقدیر و تشکر و مباهات بابت خدمات و پروژه‌های انجام شده، نسبت به برداشتن گام‌های بلندتر ابراز امیدواری کرد و گفت: دنیای امروز، دنیای ارتباطات و اطلاعات است و این پدیده، بسیار سریعتر از آنچه فکر می‌کردیم، تمامی لایه‌های زندگی اسان را در حال حاضر تحت تأثیر خود قرار داده است.

رئیس جمهور پیشرفت‌هایی که تاکنون در حوزه‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انجام شده را قابل تقدیر دانست و به تلاش برای رسیدن به نقطه مطلوب تأکید کرد و گفت: بخش خصوصی و تشکل‌های مختلف، باید متوجه شوند که در این کار نقش‌آفرینی دارند و رقابت بین آن‌ها باید تشویق شود. یکی از جلوه‌های دولت مردم و کار مردمی این است که کار دست مردم باشد و دولت، نقش حمایت، نظارت و هدایت را داشته باشد.

جناب آقای دکتر رئیسی ضمن تقدیر از رشد قابل توجه شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات، با اشاره به اینکه سرعت این رشد باید افزایش یابد و در عین حال، از کیفیت کار کم نشود، تأکید کرد: یکی از زیرساخت‌های مهم برای هر نوع پیشرفتی در کشور شبکه ملی اطلاعات است که مقام معظم رهبری نیز همواره تأکید بر به نتیجه رسیدن این شبکه می‌کند.

همچنین وی با اشاره به حضور 95 درصدی دستگاه‌های مختلف در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، تصریح کرد که حداکثر ظرف یک ماه آینده، تمامی دستگاه‌ها باید به عضو این سامانه باشند و حتی یک دستگاه هم غایب نباشد.

طی این مراسم، قبل از سخنان رئیس جمهور و وزیر ارتباطات، رئیس سندیکای صنعت مخابرات و نیز مدیرعامل شرکت آسیاتک به نمایندگی از تمامی اپراتورهای فیبر نوری، به بیان مشکلات و دغدغه‌های این حوزه پرداختند.

رئیس‌جمهور در ابتدای ورود خود به پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، از نمایشگاه دستاوردهای تجهیزات حوزه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، بازدید به عمل آورد.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید