ایران دومین کشور دنیا از لحاظ محدودیت اینترنت در سال 2022

ایران دومین کشور دنیا از لحاظ محدودیت اینترنت در سال 2022

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، داده‌های سرف شارک نشان می‌دهد رتبه اول محدودیت اینترنت در سال 2022 متعلق به «جامو و کشمیر» بوده و ایران دومین کشور محدود کننده اینترنت در این سال بوده است. سرف شارک یک شرکت فعال در حوزه امنیت، گزارشی از وضعیت محدودیت‌های اینترنتی در سال 2022 منتشر کرده است.

محدودیت اینترنت

در این گزارش به وبسایت‌های آمارهای مختلفی همچون نت بالکس استناد شده است. البته بخش‌های اندکی از این گزارش نادرست به نظر می‌آیند، اما کلیات آن صحیح است. طبق این گزارش، در سال 2022 بیش از 4 میلیارد نفر در دنیا، در استفاده از اینترنت محدودیت داشته‌اند. ایران نیز با یازده مورد محدودیت اینترنتی جدید در رتبه دوم جهان از لحاظ بیشترین تعداد این محدودیت‌ها در سال میلادی گذشته قرار گرفته است. در سال گذشته میلادی نوعی از محدودیت‌های کوتاه مدت و بلند مدت اینترنتی در 32 کشور جهان برقرار بوده که 13 کشور از سال‌های قبل‌تر این محدودیت‌ها را اعمال کرده بودند.

طبق گزارشی متوسط زمان قطع یا اختلال اینترنت در سال 2022 حدود 33 ساعت ثبت شده است، همچنین  شبکه‌های اجتماعی نیز به‌طور متوسط 114 روز فیلتر بودن را تجربه کرده‌اند؛ یعنی یک ‌سوم از کل سال! همچنین بد نیست بدانید که  قاره آسیا بیشترین سهم را در اجرای محدودیت‌های اینترنتی داشته است.

همچنین فیسبوک نیز بیشتر از سایر شبکه‌های اجتماعی با محدودیت و فیلترینگ روبه‌رو شده است. طبق اطلاعات سرف‌شارک، از سال 2015 تاکنون تقریباً نیمی از جمعیت جهان به شکلی متأثر فیسبوک بوده اند. تیک تاک و اینستاگرام هم در رتبه های بعدی قرار دارند.

فیلترینگ ایران بالاتر از افغانستان و روسیه

شاید شما هم فکر می‌کنید همسایه شرقی ایران تمایل بیشتری به اعمال محدودیت در اینترنت دارند، اما کشور ما بالاتر از افغانستان و دومین کشور در دنیا از لحاظ ایجاد محدودیت‌های اینترنتی در سال 2022 است.

طبق گزارش سرف‌شارک، ایالت جامو و کشمیر، ایران، هند، سودان، بورکینافاسو، زیمبابوه، پاکستان، روسیه، کوبا و سیرالئون ده کشور جهان از حیث تعداد محدودیت‌های اینترنتی در سال گذشته میلادی هستند.

محدودیت اینترنت

ایران با سهم 14.1 درصدی از کل محدودیت‌ها و  یازده مورد محدودیت اینترنتی جدید در سال گذشته، رتبه دوم را در وضع محدودیت اینترنتی به خود اختصاص داده است. براساس این گزارش، دولت ایران در سال گذشته اینترنت چهار منطقه را قطع کرده، دو شبکه اجتماعی را فیلتر کرده است و پنج قطع سراسری اینترنت را در کارنامه خود دارد.

بیشترین محدودیت‌های طولانی‌مدت اینترنت

گزارشی که سرف‌شارک آماده کرده است نشان می‌دهد در سال 2022، قطع سراسری اینترنت حدود 330 ساعت بوده و واتس آپ و اینستاگرام در ایران بیش از 2400 ساعت فیلتر شده‌اند.

در این گزارش با استناد به آمارهای نت بلاکس، محدودیت اسکایپ در ایران به مدت 2353 ساعت درج شده است که به‌نظر می‌رسد صحیح نیست. فیلتر لینکدین، اسکایپ و اپ استور کمتر از یک ماه زمان برد و اواخر مهرماه رفع فیلتر شدند.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید