بیش از 70 درصد خانوارهای ایرانی به اینترنت دسترسی دارند

بیش از 70 درصد خانوارهای ایرانی به اینترنت دسترسی دارند

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، سازمان فناوری اطلاعات ایران گزارشی از شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات که بر مبنای سنجش، ارزیابی و تحلیل مفاهیم کلیدی فناوری اطلاعات و ارتباطات و تأمین زیرساخت‌های فنی، آموزشی و پژوهشی به دست می‌آید و در برگیرنده سازوکارهای لازم برای ظرفیت سازی فنی و آموزشی در این حوزه است را منتشر کرده است.

نتایج اندازه‌گیری شاخص‌های توسعه فاوا در 6 ماهه نخست سال 1400 که از مجموعه کلیدی 145 نشانگر احصا شده است، از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران منتشر شده است.

در این سند، 44 شاخص در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران استخراج شده و 5 شاخص بین‌المللی در این سند مورد ارزیابی قرار گرفته است.

طبق این گزارش 6 استان کشور که شامل (تهران، سمنان، یزد، البرز، اصفهان و قم) است ‌در وضعیت مطلوب و توسعه یافته و بالاتر از متوسط کشور قرار داردند، 10 استان در وضعیت قابل قبول و 14 استان نیز مانند  استان سیستان و بلوچستان وضعیت مطلوبی ندارند و کم برخوردار از توسعه ICT است.

تصاویر زیر وضعیت استان‌ها بر اساس شاخص‌های توسعه فاوا در 6 ماهه نخست سال 1400 است:

سنجش فاوا

نتایج ارزیابی‌ها از دسترسی کشور به فناوری اطلاعات و ارتباطات حاکی از آن است که تعداد مشترکین تلفن ثابت به ازای هر 100 نفر حدود 31 درصد (30.92 درصد) و مشترکین تلفن همراه به ازای هر 100 نفر به 155 درصد (155.95 درصد) رسیده است.

میزان پهنای باند اینترنت بین‌الملل به ازای کاربران اینترنت حدود 95 کیلوبیت بر ثانیه (95999.53 بیت بر ثانیه) اعلام شده است. همچنین نزدیک به 68 درصد (67.91 درصد) خانوار دسترسی به رایانه دارند و بیش از 70 درصد خانوار دارای دسترسی به اینترنت هستند.

از حیث شاخص استفاده از فناوری اطلاعات نیز نتایج زیر به دست آمده است:

  • درصد افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند: 66.83 درصد
  • مشترکین پهن باند ثابت به ازای هر 100 نفر: 11.25 درصد
  • مشترکین فعال پهن باند سیار به ازای هر 100 نفر: 105.17 درصد

چارچوب مفهومی تدوین سند نظام پایش شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات،بر اساس موارد زیر به دست آمده است:

توسعه زیر ساخت فاوا

  • دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • مقرون به صرفه بودن (Affordable ICT)
  • کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات: دولت الکترونیک و دولت همراه (e-government and m-government)، سلامت الکترونیک (e-health)، تجارت الکترونیک در کسب و کار و خانوار، آموزش الکترونیکی (e-learning)، محتوای الکترونیکی (e-content)، کشاورزی الکترونیک (e-agriculture) ، اثرات اقتصادی و اجتماعی فناوری اطلاعات و ارتباطات، اشتغال پایدار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجارت بین‌المللی محصولات و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، محیط زیست و فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • اثرات کلان اقتصادی فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • زیرساخت‌های توانمند ساز: پژوهش در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • امنیت اینترنت، بسط قوانین و مقررات ناظر بر فضای مجازی
  • مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات 
برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید