هر آنچه که از اینترنت ثابت باید بدانید

هر آنچه که از اینترنت ثابت باید بدانید

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص کاربران اینترنت در کشور مشخص شده است که تا پایان آذر ماه 1398 تقریبا 8 میلیون و 771 هزار مشترک از اینترنت ثابت استفاده کرده اند.
در جدول زیر می‌توانید تعداد مشترکین اینترنت ثابت را به تفکیک هر سرویس ببینید:

هر آنچه که از اینترنت ثابت باید بدانید

به جرات می‌توان اینترنت را یکی از با نفوذترین تکنولوزی‌های ارتباطی جهان نامید که همه ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است. در واقع آن قدر اینترنت در کارهای روزمره انسان‌ها نقش دارد که حتی تصور یک روز بدون اینترنت بودن بسیار سخت و غیر ممکن است.

به خصوص این روزها که جهان و کشورمان درگیر بیماری ناشناخته و خطرناک کرونا شده است، با خارج نشدن از خانه و انجام کارهای روزانه در منزل با استفاده از اینترنت توانستیم تا حدودی از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری کنیم. در واقع اینترنت مبارزه با این ویروس را کمی برایمان آسان تر کرده است.

یکی از بخش‌های بسیار مهم در مورد اینترنت سرعت آن است. در واقع اینترنت از 15 سال پیش با سرعت  چند کیلوبایت در دقیقه دایل آپ (Dial up) آغاز شد و کم کم جای خود را با ADSL که سرعتی بین 512 کیلوبیت بر ثانیه تا حتی 16 مگابیت داشته عوض کرد. این روزها هم که زمزمه راه اندازی اینترنت با تکنولوژی فیبر نوری که سرعت بسیار بالایی دارد به گوش می‌رسد.

انواع سرویس‌های اینترنت ثابت و تفاوت میان آنها

به طور کلی دو نوع اینترنت داریم. اینترنت ثابت و اینترنت سیار یا همراه. همان طور که از اسم اینترنت سیار مشخص است به اینترنتی گفته می‌شود که همه جا بتواند همراه شما باشد مانند اینترنت تلفن همراه، اما اینترنت ثابت محدودیت مکانی دارد یعنی تنها مربوط به یک مکان مشخص است.

در ادامه می‌خواهیم چند نوع  اینترنت ثابت، مزایا و معایب آنها را برایتان شرح دهیم:

  • ADSL: ای دی اس ال (ADSL) مخفف عبارت Asymmetric digital subscriber line به معنای "خط اشتراک دیجیتال نامتقارن" بوده و یکی از زیر شاخه‌های تکنولوژی DSL است. سرعت دانلود در ADSL بیشتر از سرعت آپلود خواهد بود. این تفاوت برای کاربران عادی بسیار مناسب است زیرا در شرایط عادی، مقادیر داده‌های دانلود شده در مقایسه با آپلود، بسیار بیشتر است. ADSL امکان داشتن سرعت دانلودی بین 8 تا 24 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلودی بین 1 تا 3.3 مگابیت بر ثانیه را به کاربران می‌دهد. از جمله مزایای ای دی اس ال این است که ازآنجایی‌که مبتنی بر خطوط تلفن است، سرویس قابل‌دسترسی است و شرکت‌های زیادی در در ایران این سرویس اینترنتی را ارائه می‌دهند و نسبت به دیگر سرویس‌های اینترنتی مقرون‌به‌صرفه تر است. مشکل آن نیز این است که سرعت و کیفیت اتصال DSL، با بیشتر شدن فاصله بین استفاده‌کننده و ایستگاه سویچینگ کاهش پیدا می‌کند.
  • VDSL: وی دی اس ال در واقع مخفف  Very-high-bitrate Digital Subscriber Line است. اولین تفاوت ADSL با VDSL این است که اولی از خطوط تلفن ثابت شهری برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند در حالی که VDSL بر بسترهای کابل است و نیاز به کابل‌کشی و نصب کابل شبکه جداگانه از مرکز مخابرات تا دم در خانه شما دارد. سرعت دانلود روی اینترنت VDSL نزدیک به 5 برابر سرعت دانلود ADSL است و به مرز 300 مگابیت بر ثانیه می‌رسد. در VDSL دیگر مانند ای دی اس ال فاصله کاربر تا مرکز مخابراتی تاثیری بر کیفیت سرعت اینترنت ندارد، زیرا تکنیک استفاده شده در VDSL این است که سعی می‌کند از نزدیک‌ترین کافوی نوری (صندوق توزیع خطوط مشترکین که ورودی آن فیبرنوری و خروجی آن کابل مسی است) به مشترک سرویس‌دهی انجام شود.
  • FTTX: در این نوع از اینترنت از فیبر نوری برای انتقال داده استفاده می‌شود به همین دلیل سرعت بالاتری نسبت به روش‌های قبلی دارد. در واقع به دلیل ظرفیت بیش‌تر کابل‌های نوری در حمل دیتا نسبت به کابل‌های مسی به خصوص در مسافت‌های طولانی‌تر، شبکه‌های تلفنی مسی در حال جایگزین شدن با فیبر هستند.  FTTx  یک تکنولوژی قابل اعتماد و کارآمد می باشد و برتری‌های زیادی نسبت به فناوری‌های کنونی دارد.  مانند پهنای باند بالا، هزینه کم، امنیت بیشتر و … .
برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید