شبکه ملی اطلاعات چیست

شبکه ملی اطلاعات چیست

به گزارش پایگاه خبری وب‌‎سایت رند، در سال‌های اخیر پروژه شبکه ملی اطلاعات در دستور کار دولت‌‌های مختلف قرار گرفته که ایران نیز یکی از این کشورها می‌باشد. البته در ابتدا وقتی صحبت از ورود شبکه ملی اطلاعات به کشور شده بود بسیاری از کاربران ایرانی دچار واهمه شده بودند تا جایی که این موضوع حواشی بسیار زیادی را به وجود آورده بود.

یکی از مواردی که باعث شده است شبکه ملی اطلاعات واژه‌ ترسناکی برای کاربران به نظر بیاید، استفاده از لغات و نام‌هایی همچون اینترنت بومی، اینترنت پاک، اینترنت داخلی، اینترنت دولتی، اینترنت کم‌سرعت و موارد این چنینی بود. در واقع تصور کاربران از شبکه ملی اطلاعات، عدم دسترسی و ارتباط با دنیای بین‌المللی و سرعت بسیار پایین اینترنت بوده است.

شبکه ملی اطلاعات چیست؟

برخی از مسوولین دلیل این نارضایتی کاربران را به دلیل عدم اطلاع رسانی دقیق، درست و به اندازه درباره شبکه ملی اطلاعات عنوان کردند. به طور کلی، مردم ماهیت این شبکه را به خوبی نمی‌شناسند و درباره آن اطلاعات دقیقی ندارند. همین موضوع موجب سردرگمی آنان شده است.

در این مطلب می خواهیم توضیح مختصری راجع به شبکه ملی اطلاعات ایران و فواید آن را برایتان توضیح دهیم.

تاریخچه ورود شبکه ملی اطلاعات به ایران

 شبکه ملی اطلاعات یکی از برنامه‌هایی بود که در سال 1384 توسط معاون وزیر ارتباطات دولت نهم مطرح شد. ارائه اینترنت پر سرعت و ارزان و امنیت سایبری از اهداف این طرح بود.

 مراحل مطالعاتی این پروژه در دولت نهم انجام شد، و در سال 1389 با عنوان شبکه ملی اطلاعات در قانون برنامه پنجم توسعه گنجانده شد. هدف مسئولان این بود که کار این برنامه تا سال 1395 به اتمام برسد و بهره برداری از آن آغاز شود. تا پایان دولت دهم اصلاحاتی در طراحی این شبکه صورت گرفت و مرحله آزمایشی انجام شد.

در دولت یازدهم نسخه اولیه آن افتتاح شد. این شبکه امکان تفکیک ترافیک داخلی و خارجی شبکه را فراهم می‌کند تا رشد تولید محتوای داخلی و استفاده بیشتر از ترافیک داخلی امکان پذیر شود، به زبان ساده می‌توان گفت که اینترنت ملی کاری با محدود کردن اینترنت بین المللی شما ندارد، بلکه با جداسازی اینترنت داخلی از بین المللی می‌تواند هنگامی که اطلاعات وارد بستر پهنای باند داخلی می‌شوند  سرعت و کیفیت بسیار بهتری را در اختیار کاربران قرار دهد.

اینترنت ملی یا شبکه ملی اطلاعات چه فوایدی دارد؟

  • کاهش هزینه اینترنت: هنگامی که دیتاهای پرطرفدار مستقیما بر روی شبکه داخلی به گردش در آید و نیازی نباشد یک بار از کشور خارج و دوباره وارد شوند مطمئنا به نفع کاربران است و این موضوع موجب کاهش هزینه اینترنت می‌شود. به همین دلیل است که شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ اینترنت در ایران، ترافیک پهنای باند داخلی را از ترافیک پهنای باند خارجی تفکیک کرده و آن‌ها را با قیمت‌های متفاوت ارائه می کنند.
  • افزایش امنیت اطلاعات کاربران ایرانی: همان طور که می‌دانید اینترنت مرکز حملات سایبری و خرابکاری‌هایی ازاین قبیل می باشد. حال اگر یک مرکز ملی اطلاعات در داخل کشور وجود داشته باشد تا درخواست‌هایی که از خارج کشور فرستاده می شوند از طریق یک درگاه مشخص وارد شوند مطمئنا راحت تر و دقیق تر می تواند با حملات سایبری مقابله کرد.
  • افزایش سرعت اینترنت: اینترنت ملی یکی از دلایل اصلی افزایش سرعت اینترنت در یک کشور است.همچون کشور کره جنوبی. کره جنوبی از نظر آمادگی الکترونیک و پهنای باند رتبه نخست را در دنیا دارد. جالب اینکه، 80 درصد پهنای باند این کشور داخلی است. به این معنی که 80 درصد شبکه اینترنت این کشور  بی‌نیاز از ارتباطات خارجی است و ارتباطات و انتقالات دیتای آن در داخل شبکه به گردش در می‌آید.
  • عدم وابستگی به کشورهای دیگر: استفاده از اینترنت ملی موجب استقلال کشور  ما می شود. به عنوان مثال در صورتی که اینترنت در فضای جهانی به هر دلیلی با مشکل مواجه شود، کاربران در داخل کشور می‌توانند از شبکه ملی استفاده کنند و نیاز خود را بر طرف نمایند. 
برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید