ترفندهای مختلف قاچاقچیان برای رجیستر کردن گوشی‌های مسافری

ترفندهای مختلف قاچاقچیان برای رجیستر کردن گوشی‌های مسافری

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، یکی از اهداف اصلی دولت برای اجرای طرح رجیستری جلوگیری از قاچاق تلفن همراه به داخل کشور بوده است، حتی اندکی بعد از اجرای طرح رجیستری، اعلام شد که میزان قاچاق موبایل حدودا به صفر رسیده است.

در ابتدای اجرای طرح رجیستری برای ثبت گوشی مسافری تنها کافی بود مسافرانی که قصد اقامت بیشتر و استفاده از سرویس‌های شبکه‌ موبایل و استفاده از سیم‌ کارت ایرانی دارند با مراجعه به سامانه‌ گمرک اطلاعات دستگاه خود را ثبت کرده و با پرداخت حقوق گمرکی معادل 16 درصد قیمت دستگاه، گوشی خود را ثبت و رجیستر کنند.

اما اتفاقی که چند ماه پس از اجرای این طرح افتاد این بود که بازار موبایل با کمبود کالا مواجه شد و بسیاری از شرکت‌های بزرگ، موبایلی برای عرضه در بازار نداشتند.

ترفندهای مختلف قاچاقچیان برای رجیستر کردن گوشی‌های مسافری

یکی از دلایل این اتفاق این بود که چندصد هزار گوشی موبایل در گمرک مانده و با وجود وعده‌های بسیاری از مسئولین، کماکان خبری از تزریق آنها به بازار نبود، و  این موضوع بهانه‌ای شد تا بسیاری از فروشندگان، گوشی‌های موبایل را به صورت مسافرتی وارد کنند و آنها را به طور زیرزمینی رجیستر کنند. این روند تا چندی پیش شدنی بود اما با بسته شدن سامانه، این راه دور زدن منتفی شد.

مسوولین برای برطرف کردن نقص‌های موجود و مسدود کردن راه سواستفاده بر قاچاقچیان، تصمیم گرفتن سامانه رجیستری را به نیروی انتظامی متصل کنند، که با اتصال این دو سامانه، در هنگام رجیستر کردن گوشی همراه، اطلاعات سفر خارجی مسافر از سامانه ناجا استعلام می‌شود و در صورتی که پاسخ استعلام مثبت باشد، گوشی مذکور می‌تواند در سامانه رجیستر شود.

فروش پاسپورت برای رجیستری گوشی مسافری

با توجه به آن که ستاد مبارزه با قاچاق تصمیم داشت با بستن سامانه ثبت گوشی‌های مسافری و اتصال آن به نیروی انتظامی جلوی ورود چمدانی تلفن همراه را به کشور بگیرد، اما به نظر می‌رسد همواره روش‌های جدیدی برای دور زدن و ثبت گوشی در کشور ایجاد می‌شود.

یکی از این روش‌ها که به تازگی باب شده است، فروش پاسپورت از طریق  آژانس‌های مسافرتی  می‌باشد. بر این اساس مشخصات پاسپورت افرادی که برای اخذ روادید به آژانس‌ها مراجعه کرده‌اند با قیمتی حدود 100 هزار تومان در اختیار فروشندگان قرار می‌گیرد، از سوی دیگر برای ثبت مشخصات هر پاسپورت به یک سیم‌ کارت نیاز است. 

در این میان خرید سیم‌کارت هم که محدودیتی برای افراد ندارد، این روزها به قیمت بسیار بالایی فروخته می‌شود که میانگین قیمتی بین 200 تا 300 هزار تومان دارد. تا اینجا فروشنده حدود 400 هزار تومان برای خرید مشخصات پاسپورت و سیم ‌کارت هزینه کرده است و با اضافه کردن حدود 300 تا 400 هزار تومان یک گوشی را به عنوان "رجیستر شده"در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. به این ترتیب قیمت گوشی‌های رجیستر شده در بازار امروز 700 تا 800 هزار تومان افزایش یافته است.

بخش جالب موضوع این است که حتی برای یافتن پاسپورت گروه‌های تلگرامی نیز به راه افتاده است!!

رجیستر کردن گوشی با دریافت مدارک شناسایی به بهانه فروش سیم کارت‌های مجانی

یکی از روش‌های دیگر برای رجیستر کردن تلفن‌های همراه قاچاق و مسافری دریافت مدارک شناسایی افراد به بهانه دادن سیم کارت‌های مجانی به آنها می‌باشد.

همان طور که می‌دانید برای ثبت و فعال‌سازی گوشی مسافری نیاز به سیم‌کارت است به همین دلیل برخی واردکنندگان موبایل با همکاری برخی فروشندگان سیم‌کارت، روش جدیدی را برای تهیه سیم‌ کارت پیدا کرده‌اند.

در فروردین ماه سال جاری فرمانده انتظامی استان همدان از دستگیری 4 کلاهبردار که با توزیع سیم کارت‌های رایگان به مردم سعی در سواستفاده و دریافت مدارک شناسایی آنان جهت رجیستر  کردن گوشی‌های قاچاق را داشتند خبر داد.

در واقع دو نفر با حضور در مسجد روستایی در اطراف شهر همدان ، تعداد قابل توجهی سیم کارت همراه اول و ایرانسل و سند خام مربوط به ثبت نام را به صورت رایگان به مردم هدیه کرده می‌کردند، و به بهانه فعال شدن سیم کارت‌های مذکور کپی شناسنامه و کارت ملی افراد را می‌گرفتند.

پس از آن که متصدیان هیچ گونه مدارکی دال بر نمایندگی و ثبت نام ارائه نکردند، توسط کارآگاهان دستگیر، اموال مربوطه توقیف و برای بررسی بیشتر به پلیس آگاهی منتقل شد.

پس بازجویی‌های انجام شده متهمان خود را برادر و راننده آژانس در یکی از مناطق تهران معرفی و اعلام داشتند که تجهیزات متعلق به یکی از دفاتر پیشخوان است و بابت ثبت نام سیم کارت‌ها، روزانه 4 میلیون ریال دستمزد می‌گیرند.

سپس با دعوت از کارشناسان سازمان تنظیم مقررات رادیویی مشخص شد اقدام این افراد غیرقانونی بوده و به منظور سوءاستفاده از طرح رجیستری گوشی تلفن همراه با مدارک هویتی و فرم‌های مربوطه با مشخصات هر یک از همشهریان یک خط را در گوشی فعال و آن را رجیستر و از قاچاق بودن خارج می‌کردند.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید