با مزایا و معایب سفرهای گروهی آشنا شوید

با مزایا و معایب سفرهای گروهی آشنا شوید

سفر کردن به خودی خود تجربه ای منحصربفرد است. چه گروهی سفر کنیم چه به صورت انفرادی، می‌توانیم لحظاتی لذت بخش و تکرار نشدنی را خلق کنیم. اما سفر گروهی را چگونه می‌توان تعریف کرد؟ این مطلب از وبلاگ مِستر بلیط به بررسی مزایا و معایب سفرهای گروهی می‌پردازد.

سفر گروهی چیست؟

آیا سفر گروهی به معنی سفر کردن با گروه کاملاً مشخصی است که آن‌ها را نمی‌شناسید؟ آیا زمانی‌ست که با 5 نفر از دوستانتان به سفر می‌روید؟ چرا آژانس‌های مسافرتی همیشه از این لفظ استفاده می‌کنند در صورتی که توضیح دقیقی درباره‌ی معنی آن نمی‌دهند؟ شاید اولین جمله ای که با شنیدن سفر گروهی به ذهن برسد این باشد: سفر گروهی زمانی‌ست که گروهی از افراد به دلیلی یکسان با یکدیگر سفر می‌کنند. این تعریف کاملاً صحیح است، اما سفر گروهی چیزی فراتر از این تعریف ساده است. سفر گروهی دارای دو نوع متفاوت است:

نوع اول سفر گروهی شامل سفر تعداد زیادی از کارکنان یک سازمان به مقاصد داخلی و یا خارجی با هدف یکسان است. این نوع از سفر غالباً در زمره‌ی سفرهای کاری قرار می‌گیرد. 

با مزایا و معایب سفرهای گروهی آشنا شوید

نوع دیگری از سفر گروهی زمانی‌ست که گروهی از افراد (به طور مثال 10 نفر یا بیشتر) از نقطه‌ی A به نقطه‌ی B با هدفی یکسان سفر کنند. رزرو بلیط قطار، اتوبوس، هواپیما و هتل یا اقامتگاه برای تمامی افراد این گروه به صورت یکسان انجام می‌شود. جالب است بدانید اکثر ایرلاین‌ها در سراسر جهان برای خرید تعداد زیادی بلیط هواپیما به صورت یکجا، تخفیفات ویژه ای را در نظر می‌گیرند. 

مزایا و معایب سفرهای گروهی

اگر نوع دوم سفرهای گروهی را در قالب تورهای مسافرتی در نظر بگیریم باید بگوییم که همواره می‌توانیم برای این نوع از سفرها خصوصیات ویژ‌ه‌ای را بیان کنیم.

تنها نبودن در طول سفر

شاید بتوان گفت ملموس‌ترین ویژگی سفر گروهی داشتن همسفر و تنها نبودن در سفر است. اگر مسیری طولانی پیش رو داشته باشید وجود همسفران در گذران زمان و خلق لحظاتی شاد بسیار مفید خواهد بود. در سفرهای گروهی چنانچه افراد با یکدیگر سنخیت داشته باشند می‌توانند از هم صحبتی با هم بسیار لذت ببرند. 

سفرهای گروهی با تمامی وسایل نقلیه از لذت خاصی برخوردارند. اما در این بین می‌توان گفت قطار مناسب‌ترین گزینه برای سفرهای گروهی‌ست. افرادی که در قالب یک گروه سفر می‌کنند می‌توانند کوپه‌ی قطار را دربست کرده و با جمع خانواده و یا دوستان خود در فضایی آرام از سفر خود نهایت لذت را ببرند. اگر مسیری طولانی پیش رو دارید، بهترین انتخاب قطار است. به طور مثال مسیر تهران بندرعباس نسبتاً طولانی‌ست، اما خرید بلیط قطار بندرعباس سفر گروهی به این مقصد زیبای گردشگری را سهولت می‌بخشد. 

برنامه ریزی

سفرهای گروهی خصوصاً اگر در قالب تور برگزار شوند با برنامه‌های از پیش تعیین شده همراه خواهند بود. راهنمای تور در تورهای مسافرتی برنامه‌ی جامعی از بهترین اماکن گردشگری در مقصد مورد نظر ارائه می‌کند. این گزینه باعث خواهد شد مسافران از زمان خود حداکثر استفاده را ببرند. 

ایمنی بیشتر

سفرهای انفرادی غالباً با امنیت زیادی همراه نیستند. می‌توان اذعان کرد که این گفته تا حدود زیادی واقعیت دارد، علی الخصوص اگر سفر به یک کشور خارجی انجام شود. در اکثر موارد بودن افراد زیاد در گروه در طول سفر آرامش خاطر خاصی به دنبال خواهد داشت. حضور افراد در سفرهای گروهی موجب ایجاد حس امنیت و ادامه دادن سفر با خیالی آسوده تر خواهد شد.

کاهش هزینه‌ها

همیشه برای سفرهای تک نفره می‌بایست هزینه‌های بیشتری را در نظر گرفت. معمولاً بیشترین نرخ اتاق‌ها در هتل (بر اساس تعداد افراد) را اتاق‌های تک نفره دارا هستند. همچنین معمولاً در سفرهای گروهی هزینه‌ی حمل و نقل به دلیل تقسیم شدن بین افراد به شدت کاهش می‌یابد. بنابراین در صورتی که گروهی سفر کنید می‌توانید از هزینه‌ها تا حد زیادی بکاهید.

تجربه‌های متفاوت

زمانی که به صورت انفرادی سفر می‌کنید تنها موارد مورد علاقه‌ی خودتان را تجربه می‌کنید. این در حالیست که در سفرهای گروهی تمامی تصمیمات در گروه حاصل می‌شوند. بازدید از اماکن دیدنی، تفریحات و حتی خورد و خوراک، همگی با نظر تمامی افراد گروه و بر اساس سلیقه‌ی جمع برنامه ریزی می‌شود. همین موضوع عاملی خواهد بود که بتوانید تجربیات متفاوتی را برای خود رقم بزنید. 

از محاسن سفرهای گروهی صحبت کردیم، اما این نوع از سفرها با معایبی نیز همراهند. شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین مشکل در سفرهای گروهی سلیقه‌های متفاوت است. طبیعتاً افراد دارای علاقه‌های متفاوتی هستند، همانطور که این موضوع می‌تواند فاکتوری مثبت تلقی شود در برخی از موارد نیز چندان خوشایند نخواهد بود. به طور مثال گروهی از دوستان را در نظر بگیرید که تصمیم به سفر به مشهد گرفته و بلیط قطار مشهد را تهیه می‌کنند. بعد از رسیدن به مقصد، عده ای از افراد این گروه ممکن است به بازدید از اماکن تاریخی علاقه مند باشند و عده ای دیگر تفریحات آبی مشهد را ترجیح دهند. احتمالاً تنها علاقه‌ی مشترکی که با یکدیگر دارند زیارت حرم رضوی باشد. اگر در بین افراد گروه همدلی وجود نداشته باشد احتمال اینکه لحظات ناخوشایندی پدید آید زیاد است. بنابراین بهتر این است که تک تک اعضا به عقاید یکدیگر احترام گذاشته تا بتوانند سفر گروهی جذاب و خاطره انگیزی را ثبت کنند.

سفر گروهی دنیایی از تجربیات منحصربفرد است. به هر مقصدی که سفر کنید از حضور در جمع دوستان و یا خانواده‌ی خود در طول سفر می‌توانید نهایت لذت را برده و لحظاتی بی بدیل را خلق کنید.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید