نگاهی به روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی

نگاهی به روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، سال‌ها تلاش و پیگیری دست‌اندرکاران روابط عمومی و جامعه موجب به ثمر نشستن تلاش آنان و در نتیجه به ثبت رسیدن روز ملی روابط عمومی در جامعه شده است.

در 17 ماه می 1865 اتحادیه بین‌المللی تلگراف در ژنو سوئیس تاسیس شد، و در 30 اكتبر 1906، در كنفرانس همین اتحادیه، تصمیم گرفته شد كه اتحادیه بین‌المللی تلگراف نیز ایجاد شود. سپس در 9  دسامبر سال 1932، به موجب "عهد نامه مادرید"، از وحدت دو اتحادیه فوق "اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور" ایجاد شد. در واقع روز جهانی ارتباطات، یادآور تأسیس این اتحادیه‌ها برای كمك به پیشرفت امرارتباطات است.

باید بدانید که تعیین نام روز جهانی جامعه اطلاعاتی نیز نخستین بار در سال 2005 در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی در کشور تونس پیشنهاد و تصویب شد که پس از آن مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در ششم فروردین‌ ماه سال 1385 طی مصوبه‌ای، روز 27 اردیبهشت‌ ماه (17 می)‌ را به ‌عنوان روز جهانی جامعه اطلاعاتی اعلام کرد.

نگاهی به روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی

امروزه نقش روابط عمومی‌ها در کمک به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقش قابل توجهی دارد. نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و الکترونیکی،‌ از مشخصه‌های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است. بنابراین،‌ از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی است و در واقع،‌ منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، دخالت در روند تصمیم‌گیری سازمان  است.

سابقه عضویت ایران در اتحادیه تلگرافی بین‌المللی

سابقه عضویت ایران در "اتحادیه تلگرافی بین‌المللی" به بیش از یكصد سال پیش می‌رسد. نهاد مذكور پس از جنگ جهانی دوم و تشكیل سازمان ملل، به موجب تصمیم كنفرانس عمومی نمایندگان دولت‌های عضو، این اتحادیه به صورت نهاد تخصصی سازمان ملل درآمد و از آن زمان تاكنون، جزو مؤسسات ویژه سازمان ملل متحد بوده است. از اواخر سال 1970 میلادی، كشورهای جهان سوم از طریق این اتحادیه كوشش‌های وسیعی برای رسیدن به 3 هدف مشخص در پیش گرفتند:

  1. سعی در تقسیم و توزیع عادلانه امواج رادیویی
  2. كوشش در توزیع عادلانه كانال‌های تلویزیونی ماهواره‌ای پخش مستقیم درسراسر جهان
  3. اقدام مهم دیگر این اتحادیه كمك به كشورهای جهان سوم برای توسعه ارتباطات و كاربرد هرچه بیشتر آن در توسعه ملی این كشورها بوده است.

گفتنی است هرسال در این روز نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در "اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی"، در شهر ژنو گردهم می‌آیند تا درباره‌ اهداف تعیین‌شده در بیانیه اجلاس و میزان پیشرفت و راهکارهای تازه‌ کشورها به بحث و تبادل‌نظر بپردازند. هدف این روز، ارتقای آگاهی نسبت به اینترنت و تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی (ICT) است و اینکه امکانات اینترنت و این نوع تکنولوژی‌ها در خدمت جوامع و اقتصاد‌ قرار گیرد و شکاف دیجیتال از بین برود. به بیان دیگر، مهم‌ترین هدف این اجلاس، تلاش منسجم برای دسترسی هرچه بیشتر انسان‌ها از هر گوشه‌ جهان به منابع اطلاعاتی و گردش آزاد اطلاعات است.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید