4 اشکال موجود در خصوص مصوبه جدید اینترنت

4 اشکال موجود در خصوص مصوبه جدید اینترنت

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم گرامیداشت روز فضایی در حضور خبرنگاران به اشکالات مطرح شده در خصوص مصوبه جدید اینترنت و دلایل نارضایتی کاربران از تعرفه‌های اینترنت اشاره کرد. او در ادامه به بیان 4 مشکل اصلی در این رابطه و راه حل آن پرداخت.

روش اشتباه اپراتورها در واگذاری اینترنت

نخست این ‌که اپراتورهای اینترنتی، در واگذاری سرویس رویه اشتباهی را دنبال می‌کنند. به بیان ساده‌تر، اپراتورها بدون توجه به اینکه خط مشترک از نظر فنی با سرعتی که تقاضا کرده است همخوانی دارد یا خیر، سرویس واگذار می‌کنند. اما پس از این که سرویس به مشترک فروخته شد، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد این میزان سرعت قابل واگذاری نبوده و این خط تلفن، کشش واگذاری این سرعت را نداشته است.

در صورت مواجهه با این موضوع دو مورد پیش می‌آید. یا مشترک اعتراض می‌کند و برای دریافت هزینه و کاهش میزان سرعت مطابق با امکانات فنی خطوط خود اقدام می‌کند و یا اینکه ناراضی است و اطلاعی از این موضوع ندارد که باید برود و درخواست تغییر سرویس بدهد.

جهرمی اعلام کرد که رگولاتوری وظیفه دارد هم در استان‌ها و هم در ستاد معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات، نظارت دقیق‌تری بر واگذاری خطوط اینترنت داشته باشد و البته تذکرات لازم را به اپراتورها و اطلاع‌رسانی لازم را به مشترکان انجام دهد.

4 اشکال موجود در خصوص مصوبه جدید اینترنت

تعریف اشتباه از مصرف منصفانه اینترنت

جهرمی دلیل دوم نارضایتی کاربران را مربوط به تعریف مصرف منصفانه اینترنت عنوان کرد و گفت: در این مصوبه هزینه ترافیک داخلی کمتر از بین‌المللی است. در واقع قیمت ترافیک داخلی نصف ترافیک بین‌المللی می‌باشد. یکی از دلایلی که موجب برداشت اشتباه در این زمینه شده است نحوه اعلام سقف مصرف منصفانه توسط اپراتورهای اینترنت می‌باشد. برای مثال 800 گیگابایت ترافیک داخلی، معادل 400 گیگابایت ترافیک بین‌الملل محاسبه می‌شود. این مساله سبب شد که در ذهن مشترکان جا بیافتد که اینترنت بین‌الملل دو برابر ترافیک داخلی محاسبه می‌شود و در واقع اینترنت گران شده است.

اما واقعیت این است کاربرانی که هنوز سرویس حجمی استفاده می‌کنند هر گیگابایت اینترنت را 3600 تومان می‌خرند اما این درحالی است که در مصوبه جدید هر گیگابایت اینترنت، 2 هزار تومان محاسبه می‌شود. بنابراین هزینه فروش هر گیگابایت ترافیک تا حدود 33 درصد کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: به همین دلیل ما معتقدیم که این تعریف مدل مصرف منصفانه باید به اصل مصوبه بازگردد. در این زمینه رگولاتوری نیز به اپراتورها تذکر داده که سقف مصرف منصفانه را به ترافیک بین‌الملل بازگردانند و ترافیک داخلی را نیم بها محاسبه کنند.

محاسبه ترافیک نیم‌بها برای برخی سایت‌های پربازدید

با توجه به گفته‌های وزیر ارتباطات نارضایتی بعدی کاربران مربوط به محاسبه ترافیک نیم بها برای 500 سایت پربازدید می‌باشد.

وی ادامه داد: این مکانیزم از دید ما منسوخ است و شرکت‌ها موظفند همه سایت‌هایی که ترافیکشان در داخل کشور میزبانی می‌شود را مشمول ترافیک نیم‌بها قرار دهند. در واقع تمام سایت‌هایی که از مرکز ملی تبادل ترافیک استفاده می‌کنند مشمول ترافیک نیم‌بها می‌باشند و شرکت‌ها باید روی پرتال خود، اسامی سایت‌ها را اعلام کنند.

با توجه به این که رگولاتوری پرتالی را با هدف حمایت از دارندگان محتوا راه‌اندازی کرده است، دارندگان محتوا می‌توانند با مراجعه به این پرتال آدرس سایت خود را ثبت کنند تا اسامی‌شان در جهت حمایت از محتوا، به اپراتورهای اینترنت اعلام شود.

نیاز برخی کسب و کارها به سرعت بالا و سقف مصرف پایین

وزیر ارتباطات آخرین دلیل نارضایتی کاربران از تعرفه‌های جدید اینترنت را مربوط به برخی کسب و کارهایی عنوان کرد که نیاز به سرعت بالا و سقف مصرف پایین دارند و گفت: این موضوع از ابتدای صدور مجوز در نظر ما بوده است و برای آنکه اعمال همزمان آن در مصوبه اصلی، اختلال ایجاد نکند برای آن 3 ماه زمان درنظر گرفتیم. هم اکنون پیشنهاد تعریف تعرفه جدید برای این مدل مصرف، آماده است و تلاش می‌کنیم تا فروردین ماه آن را اعلام کنیم. اما راهکار این است که کاربران فعلا از ظرفیت موبایل استفاده کنند تا این تعرفه تدوین شود.

جهرمی میزان رضایت کاربران را از طریق نظرسنجی‌های انجام شده 70 درصد عنوان کرده است و اعلام کرد با اصلاح مشکلات می‌توان گفت که به اهدافمان در رشد محتوای داخلی رسیده‌ایم.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید