چند دامنه فارسی به ثبت رسیده است

چند دامنه فارسی به ثبت رسیده است

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، بر اساس آخرین آمار انتشار یافته از میزان ثبت دامنه در مرکز ثبت دامنه کشوری تاکنون یک میلیون و 578 هزار و 750 دامنه فعال فارسی به ثبت رسیده است که در میان این دامنه‌ها پسوند دات‌آی‌آر (ir.) بیشترین دامنه‌ی فعال را دارد.

نام دامنه بخشی است که نشان دهنده‌ی نوع فعالیت و یا نام برند شما بوده و شما به دلخواه خود آن را انتخاب می‌کنید. پسوندهای معتبر و مجاز درواقع پسوندهایی هستند که به واسطه‌ی کمیته مخصوص به تایید و تصویب پسوندها یعنی آیکن (ICANN) رسیده باشد. از نمونه‌های پسوندهای متداول و پرکاربرد می‌توانیم به com، org و ir اشاره کنیم.

در انتخاب نام دامنه لازم است دقت کنیم تا یک نام مناسب و ساده را انتخاب کنیم زیرا این نام در رتبه‌بندی (Ranking) نتایج جست‌وجوی گوگل نیز تاثیر می‌گذارد.

در کشورمان ایران از جمله مراکز اصلی برای ثبت دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است و هر کاربری که مایل باشد دامنه‌ای برای بازگشایی سایت خود به ثبت برساند، لازم است به سایت این مرکز یا یکی از نمایندگان فعال آن در سطح کشور مراجعه کند.

مرکز ثبت دامنه کشوری ایران زیرمجموعه پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است و وظیفه‌ی آن ثبت دامنه‌ها در ایران است.

شاید گستره‌ی دامنه‌های سطح بالایی مانند Com، Net، Org و Info که در سراسر وب وجود دارند و زمینه درخواست برای این دامنه‌ها در تمامی کشورها باز است، بسیار گسترده باشد که برآورد آماری دقیق از آن‌ها کمی سخت و مشکل شود اما مرکز ثبت دامنه آمار آخرین دامنه‌های ثبت‌شده را به دست می‌آورد.

بر اساس آخرین آمار موجود در مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی در کشور تاکنون یک میلیون 578 هزار و 750 دامنه به ثبت رسیده است و از میان پسوندهای ثبت‌شده‌ی فارسی، پسوند ir با یک میلیون و 570 هزار و 426 دامنه‌ی فعال در بالاترین رتبه قرار دارد. درواقع این پسوند توانسته بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص دهد؛ به‌طوری که از میان دیگر پسوندهای فارسی، هر کدام کمتر از 5000 دامنه را ثبت کرده‌اند.

دامنه‌هایی که بیش از 1000 مورد ثبت‌شده دارند، به ترتیب co. ir ب 4278 مورد، دامنه ایران با 1528 مورد و دامنه ac. ir با 1155 دامنه فعال هستند.

هم‌چنین دامنه‌های دیگری وجود دارند که کمتر از 1000 مورد به نام آن‌ها ثبت شده است.

این دامنه‌ها به ترتیب عبارتند از دامنه id. ir با 702 مورد، دامنه org. ir با 228 مورد، دامنه sch. ir با 217 مورد و دامنه gov. ir با 190 مورد نیز در رتبه‌های بعدی لیست قرار دارند.

همچنین کمترین دامنه ثبت‌شده نیز متعلق به دامنه net. ir بوده که دارای 26 دامنه فعال بوده است.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید