زارع‌پور: زیرساخت‌های ارتباطات ثابت دارای بدترین کیفیت است‎

زارع‌پور: زیرساخت‌های ارتباطات ثابت دارای بدترین کیفیت است‎

به گزارش پایگاه خبری و بسایت رند، وزیر ارتباطات علت اصلی کاهش ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کشور را عدم نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی در 10 سال گذشته می‌داند.

آمار و ارقامی که در گزارش بهار 1402 سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده نشان دهنده این است که تعداد مشترکان اینترنت ثابت در بهار 1402 نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

اینترنت سیار همچنان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و میزان استفاده از اینترنت ثابت همچنان دارای سیر نزولی است.

در پاییز سال 1401 رشد اینترنت ثابت از دو درصد کمتر بوده اما از زمستان سال قبل ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کشور رو به افول گذشت، هر چند که این کاهش بسیار کم بود و آمارهای رگولاتوری نشان دهنده این است که ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت در زمستان 1400.13٫15 بوده و در زمستان 1401 به 13.05 رسیده بود اما به هر حال از آخرین فصل سال گذشته این سیر نزولی آغاز شده بود.

آمارهایی که در بهار امسال توسط سازمان تنظیم مقررات در رابطه با وضعیت ارتباطات کشور منتشر کرده نشان دهنده این است که کاهش ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کشور از گذشته بیشتر شده است.

براساس آمارهایی که انتشار یافته تعداد مشترکان پهن‌ باند ثابت در بهار امسال 11 میلیون و 5 هزار و 323 مشترک بوده که نسبت به بهار سال قبل نشان دهنده کاهش 0٫27 درصدی است.

به‌ طور مشخصی این آمار نشان دهنده این است که ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت که در بهار 1401.13.03 درصد برآورد شده بود در بهار 1402 به 12٫9 درصد رسیده است و یک درصد کاهش پیدا کرده است.

این موضوع در حالی است که در خصوص اینترنت سیار شاهد رشد در یک سال اخیر بوده‌ایم و تعداد مشترکان پهن‌ باند سیار در یک سال گذشته رشد 8.16 درصدی داشته و از حدود 97 میلیون و 839 هزار مشترک به 105 میلیون و 824 هزار و 314 مشترک رسیده است.

آخرین گزارشی که اسپیدتست از وضعیت اینترنت در کشورهای مختلف دنیا در سپتامبر 2023 منتشر کرده نشان دهنده این است که در بازه زمانی شهریور تا مهر 1402 میانه سرعت اینترنت ثابت کشور روند کاهش داشته و از 11.92 به 11.66 رسیده است.

همین موضوع باعث شده است که ایران در این بخش با یک پله افت در رتبه 153 قرار گیرد.

همواره یکی از دلایل‌ عدم رشد اینترنت ثابت در کشور مشکلات زیرساختی مسئله تجهیزات و نواقص فنی ذکر شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عیسی زارع‌ پور هم بر این باور است که‌ عدم نوسازی و توسعه در زیرساخت‌های اینترنت ثابت کشور موجب شده ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت از رشد باز بماند و حتی کاهش را تجربه کند.

رتبه ارتباطات ثابت کشور در دنیا در بین 190 کشور بالای 150 است و در ده سال گذشته هم وضعیت همین بوده است و زیرساخت‌های ارتباطات ثابت در ده سال گذشته بدترین کیفیت را دارد و نوسازی نشده است.

از زمان ورود به وزارت ICT، وزیر ارتباطات پروژه فیبر نوری را به‌ عنوان اصلی‌ترین طرح و برنامه وزارتخانه‌اش در نظر گرفته و در توضیح راهکاری برای حل مشکل کاهش ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کشور هم به همین پروژه ارجاع داده و گفته: «حل این مشکل خاستگاه پروژه فیبرنوری کسب و کارها و منازل است».

همچنین وی در گفت‌وگو با خبرنگاران وعده داد که همزمان با پیشرفت پروژه فیبر نوری مشکلات اینترنت ثابت کشور بهبود پیدا می‌کند و اعلام کرد: «به‌ مرور در شهرهای مختلف با راه‌ اندازی فیبرنوری وضعیت ارتباطات ثابت به‌ صورت ملموس بالا می‌رود».

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عیسی زارع‌ پور، قرار گرفتن ایران در رتبه بالای 150 از میان 190 کشور در بخش ارتباطات ثابت را امری دانسته که در یک دهه اخیر هم وجود داشته و جز با بهبود بخشیدن به وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی کشور مرتفع نخواهد شد.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید