اگر کیفیت اینترنت حفظ نشود به نظام اقتصادی آسیب جبران‌ناپذیری وارد می‌شود‎

اگر کیفیت اینترنت حفظ نشود به نظام اقتصادی آسیب جبران‌ناپذیری وارد می‌شود‎

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، مدیرعامل شرکت ارتباطی رایتل با اشاره به مهم بودن و اهمیت داشتن موضوع ارتقا کیفیت شبکه ارتباطی گفت: امروزه اینترنت نوعی ابزار است که تمامی صنایع برای ارائه خدمات خود از آن استفاده می‌کنند، بنابراین اگر نتوانیم کیفیت آن را حفظ کنیم نظام اقتصادی آسیب جدی می‌بیند.

براساس گزارشی که روابط عمومی رایتل منتظر کرده است صبح روز سه‌شنبه 3 بهمن 1402 نشست‌خبری «بررسی و تبادل نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها برای بهبود کیفیت اینترنت باتوجه به تغییرات تعرفه‌ای» با حضور امیر محمدزاده لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) قائم‌مقام وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در حوزه ارتباطات و جمعی از مدیران این سازمان و وزارت ارتباطات، حسین ملازاده مدیرعامل رایتل، رضا خلیلی معاون شبکه شرکت مخابرات ایران، بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل، محمدعلی یوسف‌زاده مدیرعامل آسیاتک، حمید بهروزی قائم‌مقام مدیرعامل همراه اول، حسن شانه‌ساززاده رئیس هیئت‌ مدیره شاتل، ایمان میری مدیرعامل های‌وب و جمعی از اهالی رسانه در محل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار شد.

در این مراسم مدیرعامل رایتل با اشاره به این که سود سالیانه صنعت ارتباطات قابل قببول نمی‌باشد بیان کرد: در جامعه امروزی اینترنت به ابزاری تبدیل شده که هم در بخش صنعت و هم در بخش خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابر این وابستگی جدی به اینترنت به وجود آمده است.

حسین ملازاده در ادامه گفت: شبکه ارتباطات کشور اگر در چنین شرایطی نتواند کیفیت خود را حفظ کند طبیعتاً کل اقتصاد از جمله حوزه بانکی، لجستیک و… با ضرر جدی مواجه می‌شوند. همچنین وی گفت: سهامدارانی که در این صنعت سرمایه‌گذاری می‌کنند انتظار دارند که به درمقایسه با نرخ سرمایه‌گذاری نرخ سود معقول دریافت کنند. در صورتی که در حال حاضر نرخ سود سالانه در حوزه ارتباطات پنج یا شش درصد است و این در هیچ صنعتی قابل قبول نیست.

مدیرعامل رایتل بر این موضوع تاکید کرد: اگر نگاهی منطقی به موضوع داشته باشیم طی چند سال اخیر تقریبا تنها حوزه‌ای که افزایش نرخ نداشته و ثابت مانده بخش اینترنت و ارتباطات است. در این مراسم همچنین رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تأکید بر این که وزارت ارتباطات و رگولاتوری، بهبود کیفیت ارتباطات را جزوی از وظایف خود می‌دانند اظهار کرد: دو مساله مهم را در دولت سیزدهم در دستور کار خود قرار دادیم که یکی از آن‌ها توسعه شبکه فیبرنوری و دیگری توسعه شبکه نسل پنج تلفن‌ همراه است. هدف ما در حوزه فیبرنوری این است تا پایان دولت بتوانیم با همکاری اپراتورها 20 میلیون پوشش برای خانوارها ایجاد کنیم. همچنین در حوزه5G نیز فرکانس‌های 3600 تا 3800 مگاهرتز به مزایده گذاشته می‌شوند که این فرکانس‌ها منجر به توسعه فناوری نسل پنجم می‌شود.

در ادامه لاجوردی گفت: مجموع سرمایه‌گذاری اپراتورهای ایرانسل، همراه اول و رایتل در سال 1396 بالغ بر 1300 میلیون دلار بوده است و در سال 1401، این رقم کاهش قابل توجه‌ای داشته و به 580 میلیون دلار رسیده است که همین موضوع نشان دهنده توان سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات است. همچنین براساس آمار بانک مرکزی و مراکز مرتبط در سال‌های اخیر سهم بخش ارتباطات از تولید ناخالص داخلی روند نزولی داشته و باتوجه به اینکه آخرین تعرفه‌گذاری در بخش ارتباطات در حوزه پیامک مکالمه همراه سال 92، موبایل سال 89، مکالمه ثابت سال 95، داده ثابت نیز سال 96 و داده همراه سال 95 بوده است نیازمند این اصلاح تعرفه در هر دو حوزه ثابت و سیار بودیم.

همچنین در این مراسم مدیران سایر اپراتورها نیز به بیان جزئیاتی از وضعیت درآمد و هزینه خود و برنامه‌های توسعه‌ای در شبکه خود اشاره کردند. در این رابطه قائم‌ مقام مدیرعامل همراه اول بیان کرد:

بحث توسعه شبکه یک الزام برای اپراتورها است. همانطور که در صنایع دیگر مانند برق توسعه لازم رخ نداد و با قطعی مکرر برق رو به رو شدیم در چند سال گذشته اپراتورها هیچگونه افزایش تعرفه‌ای نداشتند و توان سرمایه‌گذاری متناسب با توسعه شبکه افزایشی نبوده است. اکنون این افزایش تعرفه جبرانی برای افزایش نیافتن تعرفه‌ها در سال‌های گذشته است. اگر افرایش تعرفه‌ها متناسب با نرخ تورم نباشد توسعه نزولی می‌شود و رکود شبکه سرعت پیدا می‌کند.

از دیگر سخنرانان این نشست خبری می‌توان به معاون شبکه شرکت مخابرات ایران اشاره کرد که با بیان این که شرکت مخابرات ایران عهده دار پوشش کشوری در حوزه ارتباطات ثابت است گفت: در حال حاضر 40 میلیون زوج‌ سیم و 30 میلیون تلفن در شبکه حضور دارند که باعث سخته و پرهزینه شدن بحث نگهداری و نوسازی در شرکت مخابرات ایران می‌شود. همچنین در این مراسم مدیرعامل ایرانسل با اشاره به این که در طول 10 سال اخیر اپراتورهای همراه تلاش‌های جدی جهت ارتقا و توسعه شبکه اینترنت خصوصاً اینترنت نسل چهار و پنج داشته‌اند گفت: ما در تلاش هستیم که بتوانیم کاری کنیم تا مشترکان بهترین سرویس و کیفیت را تجربه کنند. لازم به ذکر است اکنون بیش از 90 درصد جمعیت کشور تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار دارد.

در شهرهای بزرگ این آمار 100 درصد است و شهرهای دیگر نیز بسیار نزدیک به این میزان است. البته در برخی جاده‌ها و مکان‌های کم‌جمعیت دسترسی به اینترنت پهن‌باند کمتر است که توسعه آن به طور مشترک در برنامه ما و وزارت ارتباطات قرار دارد.

در ادامه مراسم مدیرعامل آسیاتک نیز با اشاره به اختلاف بزرگ بین درآمد و هزینه این شرکت بیان کرد: براساس آمار مقایسه‌ای هزینه‌های حقوق و دستمزد در آسیاتک در هفت سال گذشته بیش از شانزده برابر هزینه‌های برق صادر شده توسط شرکت توزیع برق در مرکز داده آسیاتک، حدود هشت برابر و هزینه اجاره فضای مخابراتی، حدود شانزده برابر روند افزایشی داشته است.

باتوجه به اینکه زنجیره تامین چند پارامتر دارد که از تجمیع این شاخص‌ها وضعیت نگهداری توسعه و پایداری شبکه حاصل می‌شود ما در تلاش هستیم این اصلاح تعرفه منجر به بهبود تجربه کاربران شود.

مدیرعامل های‌ وب در ادامه این مراسم بیان کرد: هیچ نوع سرمایه‌گذاری طی دو دهه گذشته توسط اپراتور‌ها انجام نشده و همین مسئله باعث شده که شبکه سیار به تنهایی تمام بار اینترنت را بر دوش بکشد.

اتفاق خوبی که در دولت سیزدهم رخ‌داده است تغییر نگاه به حوزه اینترنت ثابت است و توسعه این شبکه به‌ عنوان بالاترین اولویت در نظر گرفته شده است. توازن نداشتن مصرف در حوزه اینترنت سیار و ثابت را در ترافیک مردم شاهد هستیم. قیمت همه چیز طی پنج سال گذشته چند برابر شده، در حالی‌ که در بحث تعرفه اینترنت هیچ اتفاقی رخ نداده است.

رئیس هیئت‌ مدیره شاتل به این موضوع اشاره کرد که بیشترین تجهیزات اپراتورها از خارج از کشور تامین می‌شود و بیان کرد: هزینه‌ها در پنج سال گذشته چند برابر شده است. شاهد توسعه دیگری بعد از فناوری ADSL در حوزه اینترنت ثابت نبودیم و سرمایه‌گذاری حداقلی انجام شده است.

انتظار داریم با سرمایه‌گذاری در حوزه فیبرنوری نیمی از ترافیک شبکه سیار به شبکه ثابت منتقل شود تا کیفیت شبکه سیار بهبود پیدا کرده و میان استفاده از اینترنت ثابت و سیار توازنی ایجاد شود. در پایان این مراسم مدیران اپراتورهای ثابت و سیار و رئیس سازمان رگولاتوری پاسخوگی سوالات خبرنگاران در پیرامون اصلاح تعرفه، برنامه‌های توسعه‌ای اپراتورها و شیوه‌های نظارتی رگولاتوری مطرح کرده بودند.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید