کاهش فروش گوشی‌های جدید و رونق محصولات ری‌پک و دست‌دوم‎

کاهش فروش گوشی‌های جدید و رونق محصولات ری‌پک و دست‌دوم‎

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، اکثر مردم ظاهراً ترجیح می‌دهند که به جای خرید گوشی‌های نو، گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر ازجمله مدل‌های دست دوم یا ریفربیش را خریداری کنند.

طی سه‌ماهه‌ی اخیر بازار فروش گوشی‌های هوشمند با روندی کاهشی رو به رو بوده که البته با توجه به رکود در اقتصاد جهانی این آمار، چندان تعجب‌آور نیست. در گزارش کانترپوینت و کانالیس به روشنی نشان داده شده که حتی درصورت مشاهده‌ی نشانه‌های بهبود بازار گوشی‌های هوشمند در آینده، این محصولات در فروش همچنان دارای روند کاهشی باشند. در این گزارش‌ها اشاره شده برای مردم همچنان خرید گوشی‌های ارزان‌تر در اولویت قرار دارد و همین دلیل موجب شده تا شاهد رونق بازار محصولات دست‌دوم، ری‌پک و ریفربیش باشیم.

شاید برایتان سوال باشد که منظور از گوشی‌های ری‌پک و ریفربیش چیست؟

گوشی‌های ری‌پک، به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که در واقع دست‌دوم هستند در حالی که اجزا و قطعات مختلف آن‌ها احتمالاً تعویض شده و مجدداً در جعبه‌هایی شبیه نمونه‌های نو و اصلی قرار داده شده است. اما گوشی‌های ریفربیش به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که به‌دلیل نقص فنی یا مشکل به کارخانه‌ی سازنده‌ی آن مرجوع شده‌اند و شرکت سازنده، پس‌از آن که مشکل دستگاه را رفع کرد بار دیگر آن گوشی را با قیمت ارزان‌تر از قبل به بازار عرضه کرده است.

بر اساس گزارش شرکت تحلیلی کانترپوین در سه ماه اخیر و برای بار هشتم بازار گوشی‌های هوشمند با افت فروش مواجه بوده‌اند و در واقع میزان فروش این محصولات درمقایسه‌ با بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته حدود 8 درصد کاهش داشته است. همچنین گزارش کانالیس هم نشان دهنده‌ی افت فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه‌ی دوم 2023 بوده که این کاهش حدود 11 درصد بوده است.

تسلط این بازار به‌دلیل عرضه‌ی تعداد زیادی گوشی میان‌رده سری گلکسی A، به سامسونگ تعلق دارد. گزارش کانترپوینت نشان دهنده این است که اپل در بازار جایگاه دوم را به‌خود اختصاص داده اما سهم این برند نسبت‌ به سه‌ماهه‌های دوم سال‌های گذشته بیشتر بوده است. شرکت‌های چینی شیائومی، ویوو و اوپو نیز به ترتیب در جایگاه سوم، چهارم و پنجم قرار گرفتند. ناگفته نماند هردو شرکت تحلیلی کانالیس و کانترپوینت، سهم بازار مشابهی را برای برندهای مختلف سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند اعلام کرده‌اند.

بر اساس گفته‌های کانترپوینت بازار گوشی‌های رده‌بالا با رشد زیادی مواجه بوده است. درواقع گوشی‌هایی که ارزش آن‌ها بالای 600 دلار باشد به‌عنوان محصولات رده‌بالا درنظر گرفته می‌شوند و اکنون 20 درصد از سهم بازار را برای اولین‌بار به‌خود اختصاص داده‌اند.

همان‌طور که تِک‌کرانچ اشاره می‌کند، برای اپل سه‌ماهه‌ی دوم سال 2023 بسیار خوب بوده زیرا اکثر آیفون‌های این شرکت ارزشی بیش از 600 دلار دارند. همچنین کانترپوینت خاطرنشان کرد فروش اپل در بازار هند با رشد سالانه‌ای معادل 50 درصدی همراه بوده است. این موضوع درحالی است که بازار کلی گوشی‌های هوشمند همچنان دارای روند کاهشی هستند، بر اساس گزارشی که اوایل سال جاری یافت بازار گوشی‌های ری‌پک و ریفربیش نسبت ‌به سال گذشته دارای رشدی معادل 16 درصد بوده است. این موضوع به این معنا است که مصرف‌کنندگان بیشتر مایل به خرید دستگاه‌های دست‌دوم هستند تا دستگاه‌های نو.

نتیجه‌ای که می‌توان از گزارش کانالیس و کانترپوینت گرفت این است که شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند به‌سختی تلاش می‌کنند تا با ارائه‌ی طرح‌های فرروش ویژه و تخفیفی، موجودی دستگاه‌های قدیمی خود را هرچه سریع‌تر عرضه کنند و به این صورت مسیر افزایش تقاضا برای گوشی‌های جدیدتر را بهبود بخشند.

موضوعی که کانالیس به آن اشاره دارد این است که فعالیت بازاریابی سازندگان گوشی‌های هوشمند برای معرفی محصولات جدید افزایش یافته است. علاوه‌بر این شرکت‌هایی مثل ویوو، شیائومی و اوپو، گوشی‌های زیر 200 دلار خود را ازطریق کانال‌های خرده‌فروشی عرضه می‌کنند که این اقدام می‌تواند کلیدی برای رشد چشم‌گیر فروش آن‌ها در کشورهایی مانند هند باشد.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید