نسبت به سال گذشته سود خالص شرکت ارتباطات زیرساخت کاهش یافت‎

نسبت به سال گذشته سود خالص شرکت ارتباطات زیرساخت کاهش یافت‎

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، سود خالص سال شرکت ارتباطات زیرساخت در 1401 در مقایسه با سال قبل کاهش قابل‌ توجهی داشته است.

در سال گذشته درآمد عملیاتی شرکت ارتباطات زیرساخت واردکننده انحصاری اینترنت به کشور به 4900 میلیارد تومان و سود خالص آن به 572 میلیارد تومان رسید. سود خالص این شرکت درمقایسه با سال قبل کاهش داشته که این موضوع مربوط به افزایش نرخ هزینه‌های عملیاتی نسبت به سودآوری آن‌ها است.

از آنجایی که درآمد اصلی این شرکت از فروش اینترنت حاصل می‌شود این موضوع می‌تواند باعث شود که بیشتر از همیشه به افزایش نرخ تعرفه‌های اینترنتی تاکید کند. با توجه به تصمیمی که وزارت اقتصاد جهت شفافیت بیشتر صورت‌های مالی حسابرسی‌ شده شرکت‌های بخش عمومی دولتی در کدال منتشر کرده است.

به تازگی صورت‌های مالی سال 1401 شرکت ارتباطات زیرساخت منتشر شده است و این مجموعه که عهده دار مسئولیت انحصاری واردات اینترنت به کشور است، در سالی که گذشت به درآمد عملیاتی 4900 میلیارد تومانی دست یافته است.

این رقم در مقایسه با سال 1400 نشان دهنده حدود 10 درصد افزایش است.

نکته‌ای که در این گزارش باعث جلب توجه می‌شود این است که سود خالص شرکت ارتباطات زیرساخت در سال 1401 با کاهش 45 درصدی به 572 میلیارد تومان رسیده است.

این موضوع درحالی است که سود خالص این شرکت تنها در شش ماه ابتدایی سال گذشته نزدیک به 900 میلیارد تومان گزارش شده بود. همچنین سود ناخالص شرکت ارتباطات زیرساخت (درآمد عملیاتی منهای بهای تمام‌ شده) در مقایسه با سال 1400 با کاهش مواجه بوده است.

شرکت ارتباطات زیرساخت مانند سایر اپراتورها مثل آسیاتک و همراه اول در نیمه دوم سال 1401 از فیلتر گسترده اینترنت، مسدودسازی اینستاگرام و واتس‌اپ آسیب جدی دیده و همین موضوع باعث تحت تاثیر قرار گرفتن درآمد و سود این شرکت شده است.

جزئیات درآمدی شرکت ارتباطات زیرساخت طی سال 1401 درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت از ارائه خدمات پهنای باند نزدیک به 4400 میلیارد تومان گزارش شده است.

این رقم در مقایسه با سال 1400 نشان دهنده رشد 4.3 درصدی است و بنابر گفته شرکت یاد شده این افزایش اندک درآمد نسبت به سال قبل ناشی از نوسانات نرخ ارز بوده است.

در سال گذشته درآمد ناشی از مکالمه شرکت ارتباطات زیرساخت چیزی در حدود 505 میلیارد تومان بوده که نشان دهنده رشد 80 درصدی نسبت به سال 1400 است: «افزایش درآمد حاصل از برقراری مکالمه در مقایسه با سال گذشته ناشی افزایش نرخ ارز در تبدیل ارز به ریال و افزایش دقایق ترافیک ورودی بین‌الملل است».

با توجه به ناآرامی‌ها در ایران  و در نیمه دوم سال گذشته و فیلترشدن واتس‌اپ این گونه به‌ نظر می‌رسد که اصلی‌ترین راه ارتباطی میان ایرانیان داخل و خارج کشور برقراری تماس تلفنی بوده که باعث رشد درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت شده است.

بزرگ‌ترین مشتری شرکت زیرساخت همچنان همراه اول است و در طی یک سال گذشته خالص درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت از شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان بوده است و تا به امروز همراه اول بزرگ‌ترین مشتری این شرکت باقیمانده است.

ایرانسل نیز حدود 1288 میلیارد تومان پرداختی به شرکت ارتباطات زیرساخت داشته است.

ناگفته نماند که میزان درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت از همراه اول و ایرانسل در مقایسه با سال 1400 کاهش داشته که همین موضوع می‌تواند به‌ علت فیلترینگ و کاهش مصرف اینترنت مشترکین از این اپراتورها باشد.

در قسمت بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی آمده است که با توجه به افزایش تقاضای پهنای باند هزینه‌های این شرکت روند افزایشی داشته که شامل پرداخت به شرکت‌های امارتی بیش از 3 میلیون و 200 هزار یورو، ایتالیا بیش از 564 هزار یورو، روسیه بیش از 615 هزار یورو، عمان بیش از 4 میلیون و 500 هزار یورو و قطر بیش از 706 هزار یورو برای خرید ظرفیت 5 هزار و 460 گیگابیت برثانیه ظرفیت پهنای باند بین‌الملل می‌شود.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید