کاهش سود خالص شرکت ارتباطات زیرساخت در مقایسه با سال قبل‎

کاهش سود خالص شرکت ارتباطات زیرساخت در مقایسه با سال قبل‎

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، واردکننده انحصاری اینترنت به کشور شرکت ارتباطات بوده و در زیرساخت آن در طی یک سال گذشته به درآمد عملیاتی معادل 4900 میلیارد تومانی و سود خالص 572 میلیارد تومانی دست یافته است.

سود خالصی که این شرکت در مقایسه با سال قبل کسب کرده است با کاهش مواجه بوده که همین موضوع مربوط به افزایش نرخ هزینه‌های عملیاتی در مقایسه با سودآوری آن‌ها می‌باشد.

همین موضوع می‌تواند موجب شود که این شرکت بیشتر از همیشه به افزایش نرخ تعرفه‌های اینترنتی تاکید کند چرا که فروش اینترنت جزو درآمد اصلی این شرکت می‌باشد و براساس تصمیمی که وزارت اقتصاد به منظور شفافیت بیشتر گرفته، صورت‌های مالی حسابرسی‌ شده شرکت‌های بخش عمومی دولتی در کدال منتشر می‌شوند.

به‌ تازگی صورت‌های مالی سال 1401 شرکت ارتباطات زیرساخت نیز منتشر شده است و این مجموعه عهده‌دار مسئولیت انحصاری واردات اینترنت به کشور می‌باشد که طی یک سال گذشته توانسته به درآمد عملیاتی 4900 میلیارد تومانی دست پیدا کند.

این رقم در مقایسه با سال 1400 نشان دهنده افزایشی حدود 10 درصد است اما نکته‌ای که لازم است در این گزارش به آن توجه کرد این است که سود خالص شرکت ارتباطات زیرساخت در سال 1401 با کاهش حدود 45 درصدی به 572 میلیارد تومان رسیده است.

این موضوع درحالی است که طی شش ماه ابتدایی سال گذشته سود خالص این شرکت نزدیک به 900 میلیارد تومان گزارش شده بود.

سود ناخالص شرکت ارتباطات زیرساخت (درآمد عملیاتی منهای بهای تمام‌شده) نیز در مقایسه با سال 1400 روند کاهش را تجربه کرده است و شرکت ارتباطات زیرساخت مانند سایر اپراتورها از فیلتر گسترده اینترنت در نیمه دوم سال 1401 و مسدودسازی واتساپ و اینستاگرام آسیب دیده و سود و درآمد آن تحت تاثیر قرار گرفته است.

جزئیات درآمدی شرکت ارتباطات زیرساخت طی سال 1401

درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت از ارائه خدمات پهنای باند نزدیک به 4400 میلیارد تومان گزارش شده است و این رقم نشان دهنده رشدی معادل 4.3 درصدی در مقایسه با سال 1400 است.

براساس گفته شرکت یاد شده این افزایش اندک درآمد در مقایسه با سال قبل ناشی از نوسانات نرخ ارز بوده است و درآمدی که شرکت ارتباطات زیرساخت از برقراری مکالمه در سال گذشته کسب کرده چیزی حدود 505 میلیارد تومان بوده که نشان دهنده رشد 80 درصدی در مقایسه با سال 1400 است.

او در ادامه می‌گوید: «افزایش درآمد حاصل از برقراری مکالمه در مقایسه با سال قبل ناشی از افزایش دقایق ترافیک ورودی بین‌الملل و همچنین افزایش یافتن نرخ ارز در تبدیل ارز به ریال است».

با توجه به ناآرامی‌هایی که در ایران در نیمه دوم سال گذشته شاهد آن بودید و فیلترشدن واتساپ این‌ طور به‌ نظر می‌رسد که اصلی‌ترین راه ارتباطی میان ایرانیان داخل و خارج کشور برقراری تماس تلفنی بوده که باعث رشد درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت شده است.

همراه اول همچنان بزرگ‌ترین مشتری شرکت زیرساخت خالص از درآمد شرکت ارتباطات بوده و زیرساخت آن طی یک سال گذشته از شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان بوده است و تاکنون همراه اول بزرگ‌ترین مشتری این شرکت باقی مانده است.

ایرانسل نیز حدود 1288 میلیارد تومان پرداختی به شرکت ارتباطات زیرساخت داشته است.

همچنین لازم به ذکر است که میزان درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت از ایرانسل و همراه اول در مقایسه با سال 1400 با کاهش مواجه بوده که علت این موضوع می‌تواند فیلترینگ و کاهش مصرف اینترنت مشترکین این اپراتورها باشد.

در بخش بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی آمده است که بنابر دلیل افزایش تقاضای پهنای باند هزینه‌های این شرکت افزایش داشته که این هزینه‌ها شامل پرداخت به شرکت‌های امارتی بیش از 3 میلیون و 200 هزار یورو، ایتالیا بیش از 564 هزار یورو، روسیه بیش از 615 هزار یورو، عمان بیش از 4 میلیون و 500 هزار یورو و قطر بیش از 706 هزار یورو برای خرید ظرفیت 5 هزار و 460 گیگابیت برثانیه ظرفیت پهنای باند بین‌الملل می‌شود.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید