هشدار جدی: مراقب شماره‌های خارجی باشید‎

هشدار جدی: مراقب شماره‌های خارجی باشید‎

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، براساس گزارش‌های منتشر شده مشکلی در سال‌های گذشته با نام «Wangiri Fraud» یا «Wangiri Scam» برای اپراتورها ایجاد شده است که در آن سوء استفاده کنندگان یک‌ سری شماره‌های ویژه یا پرمیوم (premium) را تهیه می‌کنند و از طریق آن‌ها به صورت رندوم با شماره‌های سراسر دنیا تماس برقرار و بلافاصله قطع می‌کند تا قربانی یک تماس از دست‌ رفته (Missed Call) در گوشی خود مشاهده کند.

در این روش کلاهبرداری به این صورت است که کلاهبرداران ابتدا یک تماس کوتاه با مشترک برقرار کرده و به سرعت قطع می‌کنند اما تعداد زیادی از مشترکان تلفن همراه عادت دارند پس از هر تماس ناموفق با آن شماره تماس برقرار می‌کنند تا ببینند چه کسی با آن‌ها تماس گرفته است؛ به دلیل که این تماس‌ها از سرشماره‌های بین‌المللی برقرار می‌شود به محض تماس هزینه‌های بسیار سنگینی به مشترک ایرانی تحمیل می‌کند.

در صورتی که قربانی اقدام به برقراری تماس مجدد (Call Back) با مهاجم می‌کند یک پیام ضبط شده برای وی پخش می‌شود و بدون اینکه فرد متوجه این موضوع باشد باید برای چند دقیقه تماس هزینه بسیار بالایی را پرداخت کند؛ بیشتر مهاجمان سعی می‌کنند با طرح موضوعات جذاب مانند برنده شدن مشتری در لاتاری و غیره قربانی را جهت صحبت بیش‌تر ترغیب کنند تا هزینه بیش‌تری را از او دریافت کنند.

این نوع کلاهبرداری که ریشه چندساله دارد برای نخستین بار در سال 2013 در آمریکا ظاهر شد و بعد از آن طی گذشت سال‌ها در حالی که بسیاری از آمریکایی‌ها درگیر این کلاهبرداری شدند شهرتی جهانی پیدا کرد و در کشورهایی مانند ایرلند، اسکاتلند و آلمان نیز گسترش پیدا کرد.

عمدتا منشا این تماس‌ها از کشورهای کوچک یا در حال توسعه است و از جمله این کشورها می‌توان به بوتسوانا، گینه وگویان اشاره کرد.

نکته‌ای که لازم است به آن توجه کنید این است که این کشورها دارای کدهایی هستند که به ترتیب با +267، +2424 و +592 شروع می‌شوند البته این شماره‌ها ممکن است ازهر کجای جهان باشد، همان‌ طور که در ایران هم با پیش‌شماره‌هایی از جمله +994 متعلق به کشور آذربایجان با مشترکان تماس گرفته شده است.

در همین راستا اپراتور اول تلفن همراه مجددا در رابطه با این موضوع به مشترکان خود هشدار جدی داده و اعلام کرده است در صورت مشاهده تماس از سوی شماره‌های ناآشنا و نامتعارف از خارج از کشور مجددا با آن شماره‌ها تماس نگیرید چرا که تماس با این شماره‌ها می‌تواند هزینه بسیار سنگینی را به شما وارد کند.

بارها و طی سال‌های گذشته در این زمینه توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم هشدارهایی دریافت کرده‌ایم که درصورت مشاهده تماس ازدست‌رفته (missed call) به کدهای تماس و زمان تماس آن دقت کنید و در صورتی‌ که در زمان تماس روی صفحه گوشی به جز کدهای 0098 یا 98+، کد دیگری شماره‌گیری شد، خیلی سریع تماس را قطع کرده و شماره را بررسی کنید.

صرف‌ نظر از منشا این تماس‌ها و کلاهبرداری که از داخل یا خارج از کشور هدایت می‌شود توصیه می‌شود که کاربران پس از برقراری هر تماس ناآشنای بین‌المللی و قطع مکالمه از برقراری مجدد تماس خودداری کنند تا هزینه‌های سنگینی به آن‌ها وارد نشود.

متاسفانه فردی که به این صورت مورد کلاهبرداری قرار گرفته ممکن است حتی تا زمانی که قبض خود را دریافت و خدمات پریمیوم را روی قبض مشاهده نکرده است متوجه اتفاقی که برایش افتاده نشود، بنابراین اگر از یک شماره غیرمعمول و ناشناخته بین‌المللی یک تماس غیر منتظره دریافت کردید مراحل بسیار ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از خود در برابر کلاهبرداری Wangiri انجام دهید.

اولین موضوعی که بسیار مهم است این می‌باشد که به تماس‌های غیرمنتظره از شماره‌های غیر معمول و بین‌المللی پاسخ ندهید و دیگری این که اگر از یک شماره بین‌المللی یا غیرمعمول تماس از دست‌رفته دریافت کردید مجددا با آن تماس نگیرید؛ همچنین می‌توانید شماره‌های ناآشنای خارج از کشور و خدمات پریمیوم را مسدود کنید و این شماره‌ها را با اپراتور خود به اشتراک بگذارید تا بتوانند روی آن‌ها تحقیق کنند.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید