ورود ایرانسل نقطه عطف پروژه فیبرنوری‎

ورود ایرانسل نقطه عطف پروژه فیبرنوری‎

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، صبح روز شنبه 29 مهر 1402 نشست خبری هفدهمین سالروز ایرانسل جشن گرفته شد و خبر راه‌ اندازی شبکه تلفن‌ همراه  ایرانسل با حضور دکتر بیژن عباسی‌ آرند مدیر عامل ایرانسل، جمعی از معاونان، مدیران کل و مدیران ارشد ایرانسل و با حضور اهالی رسانه در ساختمان مرکزی ایرانسل اعلام شد.

در این مراسم مدیر عامل ایرانسل در چند بخش مختلف به ارائه آخرین دستاوردهای ایرانسل در زمینه‌های گوناگون اشاره کرد. او در اولین بخش این ارائه به مجموع سرمایه‌ گذاری حدود 10 میلیارد دلاری از آغاز به کار ایرانسل اشاره کرد و گفت: هم اکنون 64.4 میلیون مشترک داریم که 45.5 میلیون از آنان مشترکان اینترنت همراه ما هستند.

هم چنین ایرانسل 43.03 درصد سهم بازار را از آن خود کرده و در یک سال گذشته موفق شده است تعداد مشترکان دائمی همراه خود را به 7.8 میلیون مشترک برساند که این عدد نشان دهنده رشد بیش از 25 درصدی این اپراتور نسبت به مدت مشابه سال گذشته می‌باشد.

بخش دیگری که مدیر عامل ایرانسل در ارائه‌های خود به آن پرداخت اعلام اعداد و ارقامی بود که به حوزه مصرف شبکه در یک سال اخیر اختصاص داشت. در سالی که گذشت براساس اعلام او رکورد مصرف روزانه دیتا در شبکه ایرانسل معادل 22 پتابایت در شهریور ماه 1402 بود که رکورد چشمگیر و بزرگی در مقیاس اپراتورهای منطقه خاورمیانه است.

البته لازم به ذکر است که گزارش لحظه‌ای نشان دهنده این است که روز گذشته یعنی 28 مهر 1402، رکورد مصرف دیتا در شبکه ایرانسل به 23 پتابایت هم رسید.

همچنین در سال گذشته پر ترافیک‌ترین سایت شبکه ایرانسل در یک روز توانسته میزان مصرف حدود 6.5 ترابایت را تجربه کند. در روز 13 اسفند 1401 رکورد میزان مصرف روزانه مکالمات در شبکه ایرانسل هم معادل 309 میلیون دقیقه بود.

همچنین در روز اول فروردین 1402 رکورد پیامک ارسالی در شبکه ایرانسل نیز به ارسال 381 میلیون پیامک اختصاص دارد.

عباسی‌ آرند پس از ارائه آمار و ارقام اولیه به توضیح پروژه‌های مهم توسعه‌ای ایرانسل که در یک سال گذشته انجام شدند پرداخت و در ادامه گفت: امسال با برنامه‌ ریزی انجام شده موفق شدیم از وزارت ارتباطات مجوز پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) را دریافت کنیم و در کنار توسعه سرویس‌های موبایل توسعه سرویس‌های ثابت را هم قرار دهیم.

یکی از برنامه‌های استراتژیک ما نقش‌آفرینی ایرانسل در پروژه فیبر نوری است که باعث می‌شود تا ایرانسل تنها اپراتور موبایل نباشد و به عنوان اپراتور ثابت هم ایفای نقش کند.

ورود ایرانسل به سرویس‌های ثابت هم برای ایرانسل و هم برای صنعت فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات کشور یک نقطه عطف است و با ورود به این صنعت اهدافی مانند کمک به توسعه فناوری، توسعه زیرساخت، کمک به بهبود سرعت و کیفیت و ایجاد رقابت جهت ارائه خدمات اقتصادی‌تر به کسب و کارها و مردم را دنبال می‌کنیم.

عباسی آرند در ادامه صحبت‌هایش گفت: در پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی که مرداد 1402 به ایرانسل اعطا شد تعهد دادیم که در 415 شهر، برای 5 میلیون خانوار، با حدود 530 میلیون دلار سرمایه‌گذاری و 11 هزار کیلومتر حفاری و داکت‌ گذاری، امکان دسترسی افراد به این خدمت را فراهم کنیم.

البته از قبل توسعه فیبرنوری را آغاز کرده بودیم و تا کنون در لایه مترو 2200 کیلومتر زیر ساخت فیبر نوری ایجاد کرده‌ایم و برنامه‌ ریزی ما تلاش به منظور ایجاد یک میلیون پوشش در سطح کشور تا پایان امسال است.

مدیر عامل اپراتور ایرانسل در رابطه با وضعیت پیشرفت پروژه‌های فیبر در شهرهای کشور گفت: براساس برنامه‌ ریزی‌ انجام شده در شهر بابل به 120 کیلومتر فیبر نوری احتیاج داریم که تا امروز موفق به انجام 90 کیلومتر آن شدیم که امکان بهره‌ مندی 25 هزار خانوار را فراهم می‌کند.

ما اینطور پیش بینی میکنیم که در آبان‌ ماه امسال تمام شهر بابل به واسطه اپراتور ایرانسل تحت پوشش فیبرنوری قرار خواهد داشت. به تازگی نیز ایرانسل در 22 مهر 1402 تفاهم‌نامه توسعه دسترسی منازل و کسب و کارها به فیبر نوری (FTTx) در شهر شیراز با همکاری شهرداری شیراز و قرارداد صدور مجوز حفاری پروژه فیبر نوری کسب و کارها و منازل (FTTx) در شهر صدرا با حضور وزیر ارتباطات و با همکاری شهرداری صدرا به امضا رساند.

میزان داکت‌ گذاری و حفاری پروژه فیبر نوری شهر صدرا بیش از 165 کیلومتر است که 65 کیلومتر آن اجرا شده و 30 هزار نفر از ساکنان این شهر را با سرعت بیش از 900 مگابیت بر ثانیه تحت پوشش این سرویس قرار خواهد داد.

به طور زنده در ادامه این مراسم تست سرعت فیبر نوری ایرانسل انجام گرفت که در حضور خبرنگاران سرعت دانلودی معادل 947.62 مگابیت بر ثانیه را رقم زد. مدیر عامل ایرانسل در رابطه با این تست سرعت گفت: سرعت بالا در فیبرنوری نشان دهنده این است که ظرفیت فیبر ظرفیت بسیار گسترده‌ای است و می‌تواند منجر به بهبود کیفیت تجربه مشترکان شود.

از گذشته باید توسعه فیبر شتاب می‌گرفت تا فشار کمتری بر شبکه تلفن‌همراه باشد که خوشبختانه با حمایت برای سرمایه‌ گذاری از محل سهم دولت و تدبیر دولت، این پروژه با قدرت شروع شده است و همچنین در این پروژه امیدواریم زیرساخت‌ها را طوری توسعه دهیم که هر کسب و کار و خانوار در مدت زمان کمتر از یک ماه به اینترنت پرسرعت فیبرنوری دسترسی پیدا کند.

سایت‌های 5G ایرانسل به عدد 650 رسید و در نشست خبری 17 سالگی این اپراتور بخش دیگری که مدیرعامل ایرانسل در ارائه به آن پرداخت ارائه آمار پوشش اینترنت همراه ایرانسل در سطح کشور و سایت‌های نسل پنج بود.

عباسی‌ آرند در رابطه با این موضوع گفت: هم اکنون بالای 91 درصد از پوشش جمعیتی کشور در شبکه 2G و 3G ایرانسل پشتیبانی می‌شوند. همه شهرها و بخش عمده‌ای از روستاهای بالای 20 خانوار که معادل 83 درصد پوشش جمعیت کشور است از شبکه 4G-LTE ایرانسل برخوردار هستند و در 160 شهر نیز بیش از 780 هزار مشترک اینترنت ثابت نسل چهار TD-LTE داریم.

در ادامه صحبت‌های مدیرعامل ایرانسل با اشاره به پرچمداری و ایفای نقش اصلی ایرانسل در ورود و توسعه نسل پنج تلفن‌همراه در کشور گفت: در یکی دو سال گذشته ایرانسل در ادامه پروژه توسعه فراگیر نسل پنج در کشور، در بیشتر استان‌ها تعداد زیادی سایت 5G فعال کرده که در تهران 187 سایت دارد و امروز که مصادف با 17 سالگی این اپراتور خوش نام است.

تاکنون و در مجموع در شبکه ایرانسل دارای 6.2 میلیون مشترک هستیم که گوشی تلفن‌ همراه آن‌ها از نسل پنج پشتیبانی می‌کند و همچنین 550 هزار مشترک داریم که از سرویس نسل پنج ایرانسل استفاده می‌کنند. با این‌حال به دلیل مباحث مرتبط و محدودیت‌های موجود با قفل بودن برخی مدل‌های گوشی تلفن‌ همراه به دلیل و جود تحریم‌ها بخشی از کاربران ایرانی این امکان را ندارند که از نسل پنج استفاده کنند.

البته این محدودیت‌ها برنامه توسعه نسل پنج و سرمایه‌گذاری در این شبکه را با کمبودها و مشکلاتی رو به‌ رو کرده است که ما برای رفع آن همواره در حال تلاش هستیم.

علاوه بر اهمیت توسعه نسل‌های جدید تلفن‌همراه، توسعه زیرساخت‌های کشور در مناطق کم‌ برخوردار و ایجاد اتصال به شبکه ملی اطلاعات برای کسانی که در این مناطق ساکن هستند نیز از اهداف بسیار مهم اپراتور ایرانسل است.

همچنین مدیرعامل ایرانسل در رابطه با کارهای انجام شده در توسعه روستایی تاکنون گفت: تعهد شرکتی و پروانه‌ای ما توسعه خدمات روستایی است که تاکنون 5 هزار و 845 سایت در مناطق روستایی بالای 20 خانوار، راه‌اندازی و 170 هزار میلیارد ریال برای رفع محرومیت از این مناطق سرمایه‌ گذاری کرده‌ایم.

با انجام شدن مجموع این اقدام‌ها 30 هزار و 860 روستا و 13 میلیون نفر جمعیت تحت پوشش اینترنت پرسرعت ایرانسل قرار گرفته‌اند. ایرانسل تا پایان امسال در حوزه توسعه روستایی به تمامی تعهدات خود در این پروژه ملی عمل می‌کند.

مدیر عامل ایرانسل با ارائه آمار مرتبط با مراکز سوئیچ داده در ادامه صحبت‌هایش گفت: از نظر زیرساخت مراکز سوئیچ و داده هم اکنون 3200 رک در سطح کشور در این مراکز داریم و 8 مرکز در استان‌های مختلف ایجاد شده است. همچنین 240 رک نیز در برنامه توسعه جاری و در مرحله اجرا قرار دارند.

در دو سال آینده برنامه افزایش ظرفیت به میزان 900 رک در نظر گرفته شده است و لزوم اصلاح تعرفه به منظور افزایش سرمایه‌ گذاری در صنعت است البته که در نشست خبری 17 سالگی ایرانسل بخش دیگر مراسم مختص ارائه اطلاعات مالی مربوط به فعالیت این اپراتور بود.

مدیرعامل اپراتور ایرانسل در این بخش گفت: از ابتدای فعالیت تا شهریور امسال این اپراتور حدود 787 هزار میلیارد ریال از درآمد خود را به دولت پرداخت کرده است. در 6 ماه نخست امسال درآمد عملیاتی ایرانسل نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 26.6 درصد رشد داشته و رشد درآمد از محل دیتا و سرویس‌های دیجیتال نیز همراه با 21 درصد رشد بوده است.

ایرانسل از ابتدای فعالیت خود تا شهریور 1402 حدود 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است و عباسی‌ آرند با مقایسه ارزان‌ترین و گران‌ترین قیمت اینترنت به ازای هر گیگابایت در کشورهای مختلف گفت: در ایران قیمت اینترنت به ازای هر گیگابایت معادل 0.07 دلار است که در دنیا جزو ارزان‌ترین تعرفه به حساب می‌آید.

در سال‌های اخیر حجم سرمایه‌گذاری اپراتورها و میانگین قیمت فروش هر گیگابایت در سال نشان دهنده این است که بیشتر از هر زمان دیگری جهت افزایش درآمد و جلوگیری از کاهش کیفیت شبکه به اصلاح تعرفه‌ها نیاز داریم.

نکته‌ای که لازم است به آن توجه کنید این است که بخش قابل توجهی از هزینه‌های اپراتورها هزینه‌های دلاری جهت تامین زیرساخت‌ها و تجهیزات است اما از طرفی در کنار افزایش قیمت دلار درآمد ریالی هرساله توان اپراتورها برای بهبود کیفیت خدمات و سرمایه‌ گذاری را کمتر می‌کند و حتی ادامه این روند موجب ایجاد نارضایتی از سوی کاربران به‌ ویژه در تجربه اینترنت می‌شود.

ایرانسل راهبر زیست‌ بوم زندگی دیجیتال در ادامه این مراسم به استراتژی کلی ایرانسل، ماموریت و چشم اندازی که برای خود طراحی کرده نیز اشاره کرد و گفت: هدف اپراتور ایرانسل راهبری زیست‌ بوم زندگی دیجیتال برای کسب و کارها و مشتریان است.

در چند سال اخیر استراتژی ما حرکت از شرکت خدمات ارتباط‌ پایه (Telco) به شرکت فناوری‌ محور (Techco) است که هم در لایه سرویس و پلتفرم و هم در لایه زیر ساخت بتواند خدمات متنوعی را به کاربران عرضه کند و زیست‌ بوم دیجیتال کشور را قدرتمندتر سازد.

مدیر عامل اپراتور ایرانسل در ادامه این توضیحات رویکرد توانمند سازی با استفاده از هوش مصنوعی، طرح‌های تحول دیجیتال ایرانسل و بحث‌های مرتبط با امنیت سایبری برای حفاظت داده‌های کاربران را برای حاضران و خبرنگاران شرح داد و گفت: نقشه راه و سند بلوغ تحول دیجیتال ایرانسل طراحی شده و در مرحله پیاده‌ سازی و اجرا قرار دارد.

پاسخگویی به نیمی از مشترکان از طریق کانال‌های دیجیتال او در ادامه صحبت‌هایش افزود: ایرانسل به عنوان اپراتور دیجیتال، توسعه خدمات و سرویس‌های دیجیتال که با نیاز کاربران تناسب دارد را ایجاد کرده و آن را گسترش داده است که محصولات آن شامل تلویزیون اینترنتی لنز به عنوان تنها IPTV واقعی کشور با بیش از 8 میلیون کاربر ثبت‌نام کرده و 5 میلیون کاربر فعال، سوپراپلیکیشن ایرانسل‌من با 50 میلیون نصب و 20.3 میلیون کاربر، سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های روبیکا، پلتفرم جامع آموزش آنلاین یلوادوایز، دانا، مودیو، یلونام، سرویس آهنگ پیشواز، یلوهاب، راویتو، کیف پول جیب‌جت و… است.

در بین سرویس‌های دیجیتال جیب‌ جت محصول مهم ما است که دارای 15 میلیون کاربر است و در حال گسترش خدمات و فعالیت‌های آن با کمک شبکه بانکی کشور هستیم. بخش دیگری که در ارائه مدیرعامل ایرانسل وجود داشت در رابطه با فعالیت‌های ارتباط با مشتریان ایرانسل بود.

او با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد پشتیبانی از مشترکان از طریق کانال‌های دیجیتال ایرانسل انجام می‌شود گفت: در یک سال گذشته بخش ارتباط با مشتریان ما عملکرد خیلی خوبی داشته و توانسته بیش از 10 میلیون درخواست را مدیریت کند.

51 درصد از این درخواست‌ها از طریق کانال‌های دیجیتال ایرانسل مدیریت شده و بر اساس نظرسنجی‌ها تا 91 درصد رضایت‌ مندی نسبت به خدمات ارتباط با مشتریان ایرانسل وجود دارد. توسعه ارائه سرویس خودروی متصل در حوزه کسب‌ و کار سازمانی در بخش ارائه گزارش دستاوردهای ایرانسل، مدیر عامل شرکت ایرانسل به محصولات جدید این واحد و سایر محصولات مهم برای دیجیتالی شدن کسب‌وکارها اشاره کرد و گفت: ما در این زمینه شبکه اختصاصی نسل پنج برای سازمان‌ها و صنایع را فعال کردیم تا به‌ ویژه بخش صنعت بتواند با تمرکز بر هوش مصنوعی به سمت دیجیتالی شدن فرآیندهایشان قدم بردارند.

همچنین عباسی آرند اعلام کرد که هم اکنون سهم فروش شارژ دیجیتال به 98.8 درصد نزدیک شده و خرید بی‌ واسطه محصولات توسط مشتری نیز به 89 درصد رسیده است.

در ادامه مراسم بخش تحقیق و توسعه و مجموعه ایرانسل دستاوردهای مرتبط با منابع انسانی هوشمند ایرانسل، اقدام‌های انجام شده برای بومی‌سازی تجهیزات، فعالیت هلدینگ ویستا به‌ عنوان بازوی سرمایه‌ گذار ایرانسل در استارتاپ‌ها، فعالیت صندوق نوآفرین ذیل این هلدینگ و فعالیت شرکت ویستامدیا با رویکرد جدید تولید محتوا و ایجاد حلقه واسط بین توزیع‌ کننده محتوا و مجموعه‌های تولید محتوا توسط مدیرعامل ایرانسل ارائه شد.

مدیر عامل اپراتور ایرانسل در ادامه گفت: در راستای تولید محتوای داخلی «ویستامدیا» از طریق IPTV لنز و مشارکت با برخی از پلتفرم‌های داخلی تعریف شده و از دیگر پروژه‌های موفق بوده که مورد حمایت ایرانسل قرار گرفته است.

تاکنون این پروژه با 28 پلتفرم داخلی قرارداد بسته و به افزایش بیش از 35 درصدی ترافیک ماهانه داخلی کمک کرده است.

او از ساخت چند رئالیتی‌ شو و استودیوی اختصاصی تولید محتوا و دوبله توسط این مالتی‌ مدیا خبر داد که در حوزه تولید محتوا و در راستای سند توسعه ایرانسل تعریف شده است.

مدیر عامل ایرانسل در آخرین بخش ارائه نیز با اشاره به اهمیت موضوع مسئولیت اجتمایی و پایداری در لایه استراتژی و همچنین عملیات جاری سازمان به تشریح نمونه‌هایی از این فعالیت‌ها اشاره کرد و گفت: ایرانسل در تلاش است تا استانداردهای مربوط به ESG (نهادینه‌سازی راهکارهای محیط زیستی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی) را رعایت و شناسایی کند.

گزارش پایداری ایرانسل با هدف اطلاع‌ رسانی عملکرد این شرکت در رعایت و اجرای این استانداردها است که به طور مستمر تدوین شده و امسال برای سومین سال متوالی منتشر و در اختیار علاقه‌ مندان قرار می‌گیرد.

حوزه‌های جامعه پایدار، محیط زیست پایدار، اقتصاد پایدار و حاکمیت شرکتی ارکان رویکرد ایرانسل به موضوع پایداری و تداوم در کسب‌ و کار است.

از جمله این اقدام‌ها می‌توان به فعالیت‌های مرتبط با شناسایی و کاهش ردپای کربن، احداث و نوسازی مدارس در مناطق کم‌برخوردار و تجهیز این مدارس به امکانات آموزش دیجیتال، تامین انرژی سایت‌ها با منابع تجدیدپذیر، برگزاری دوره‌های آموزشی در مناطق کم‌ برخوردار و تجهیز مدارس شبانه‌ روزی به نیروگاه‌های خورشیدی کوچک و تخصیص درآمد آن به مدارس، پویش اطلاع‌ رسانی درباره محافظت از یوزپلنگ و سنجاب ایرانی و جنگل‌های بلوط در منطقه زاگرس اشاره کرد.

پس از ارائه گزارش عملکرد یک ساله و تشریح برنامه‌های پیش‌ رو در پایان مدیر عامل ایرانسل با حضور اصحاب رسانه با حضور دکتر سعید عسکری مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات سازمانی ایرانسل و دکتر بیژن عباسی‌ آرند مدیرعامل به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

مدیر عامل شرکت ایرانسل عباسی آرند در این بخش در پاسخ به پرسشی در خصوص ورود ایرانسل به حوزه ارائه سرویس فیبر نوری و اقتصادی بودن این پروژه برای اپراتور پاسخ داد: در ایرانسل برای آغاز هر پروژه‌ای طرح تجاری جامع و کاملی را اجرا می‌کنیم و بدون این طرح به هیچ پروژه‌ای ورود نمی‌کنیم.

پروژه فیبر نوری هم از طرفی زیرساخت مهمی جهت ارائه خدمات جدید از جمله سرویس 5G است و از طرف دیگر هم راه‌ اندازی آن به صورت انبوه در کشور با استفاده از شیوه‌های نوین باعث کاهش قیمت پروژه شده و این امکان را ایجاد می‌کند تا سرویس اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری را به مردم عزیز ارائه شود.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید