گزارش وضعیت اینترنت همراه اول و ایرانسل توسط رگولاتوری

گزارش وضعیت اینترنت همراه اول و ایرانسل توسط رگولاتوری

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارشی از وضعیت اینترنت دو اپراتور همراه اول و ایرانسل از سه ماهه پایانی سال 1400 تا سه ماهه نخست 1401 ارائه کرده است که طبق آن حجم مصرفی اینترنت در بهار 1401، نسبت به زمستان 1400 در هر دو اپراتور ایرانسل و همراه اول افزایش داشته است.

طبق گزارش منتشر شده توسط رگولاتوری حجم مصرفی اینترنت در اپراتور همراه اول از سه ماهه پایانی 1400 تا سه ماهه نخست 1401 حدود 5 درصد و در اپراتور ایرانسل در همین بازه زمانی حدود 7 درصد رشد داشته است.

وضعیت اینترنت

در همین بازه زمانی حجم اینترنت مصرفی ماهانه همراه اول به 498089 ترابایت رسیده یعنی حدود 5 درصد افزایش یافته است و حجم اینترنت مصرفی ماهانه ایرانسل به 447379 ترابایت رسیده و حدود 7 درصد افزایش داشته است.

یکی از دلایل افزایش حجم مصرفی اینترنت همراه می‌تواند کاهش سرعت اینترنت ثابت و افزایش اختلالات در این سرویس و همچنین افزایش قیمت آن باشد.

طبق گزارش منتشر شده، اپراتور همراه اول در سرعت اینترنت نسل سوم از زمستان 1400 تا بهار 1401 با کاهش 12 درصدی همراه بود با این وجود در اینترنت نسل چهارم افزایش 18 درصدی داشته است. 

اپراتور ایرانسل در زمان مشابه در سرعت اینترنت نسل سوم و چهارم افزایش داشته است. اینترنت نسل سوم با 9 درصد افزایش سرعت و اینترنت نسل چهارم 8 درصد افزایش سرعت داشته است.

گزارش ایرانسل

مهم ترین اقدامات اپراتور همراه اول در بازه زمان سه ماهه پایانی 1400 تا سه ماهه نخست 1401 به شرح زیر می‌باشد:

  • افزایش فرکانس نسل 4 به میزان 5 مگاهرتز
  • ارتقاء سخت افزار درحدود 1700 سایت
  • ارتقاء تکنولوژي درحدود 1200 سایت
  • افزایش پهناي باند بین الملل
  • کاهش سطح تداخلات رادیویي توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویي

مهم ترین اقدامات اپراتور ایرانسل در بازه زمان سه ماهه پایانی 1400 تا سه ماهه نخست 1401 نیز به شرح زیر می‌باشد:

  • طراحي، نصب وراه‌اندازي لایه فرکانسي جدید 2300 براي سایت‌هاي با ترافیک بالا (697سایت)
  • ارتقاي 2333 مورد در لایه جدید
  • بهینه سازي رادیوها در کلیه لایه‌ها
  • افزایش ظرفیت ترافیک بین الملل
  • کاهش سطح تداخلات رادیویي توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویي

بر اساس گزارش منتشر شده رگولاتوری، نرخ رشد ترافیک در هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل از ابتدای سال جدید با روند کاهشی روبرو بوده است که می‌تواند به دلیل بازگشایی مدارس و کاهش ترافیک سامانه شاد نیز باشد.

رگولاتوری همچنان اظهار داشت در ماه رمضان در اردیبهشت ماه منجر به این شده مصرف اینترنت کاهش پیدا کند، این در حالی است که با توجه به رایگان شدن برخی پلتفرم‌ها و افزایش مصرف در ایام تعطیلات نوروز، شاهد روند کاهشی در حجم مصرفی ماهانه کاربران در فروردین ماه نبوده‌ایم.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزایش نسبی سرعت هر دو اپراتور ایرانسل و همراه اول در شهرهای بزرگی نظیر مشهد، اصفهان و شیراز در فروردین ماه را، نشان از تمهیدات ایرانسل و همراه اول دانست که در این میان ایرانسل وضعیت بهتری را برای کاربران در بخش سرعت دسترسی رقم زده است. در سوی دیگر نیز همراه اول سهم بیشتری از کاربران را در دایره ارائه سرویس خود قرار داده است. 

رگولاتوری در پایان این گزارش تاکید کرد با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین و استفاده زائران در مسیر پیاده‌روی اربعین از اپراتورها خواسته تا تمهیدات لازم در این حوزه را مورد توجه قرار دهند تا شاهد بروز مشکل در این روند نباشیم.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید