حق السهم دولت از درآمد اپراتورها افزایش یافت

حق السهم دولت از درآمد اپراتورها افزایش یافت

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، در پی بررسی لایحه بودجه 1401 در مجلس شورای اسلامی، با افزایش 2 درصدی حق‌السهم دولت از اپراتورهای همراه موافقت شده است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که این تصمیم منجر به کاهش کیفیت خدمات اپراتورها خواهد شد.

افزایش سهم اپراتورها

این بند که سال گذشته به بودجه اضافه شد در همان زمان نیز با انتقاد‌های فراوانی از طرف کارشناسان همراه بود با این وجود حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت از اپراتورهای ارائه‌دهنده‌ی خدمات مخابراتی پس از پایان قرارداد فعلی آن‌ها 10درصد افزایش یافت.

حال حق السهم دولت از سه اپراتور دارنده شبکه تلفن همراه کشور یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل با رای مثبت نمایندگان به میزان 2 درصد افزایش خواهد یافت. 

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دارامد این سه اپراتور در سال گذشته حدود 42 هزار میلیارد تومان بوده است و این رقم طبق پیش بینی درآمدی در سال 1400 بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان خواهد بود. رگولاتوری در پاسخ به یکی از نمایندگان در مورد سود اپراتورهای ارتباطات سیار که مطرح شده در اطلاعیه ای بیان کرد:

کل درآمد ناخالص اپراتورهای تلفن همراه در سال 1399 بالغ بر 42 هزار میلیارد تومان بوده است و پیش بینی درآمدی برای سال 1400 بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان می‌باشد.

سود خالص اپراتورها پس از کسر سهم دولت، هزینه‌های سرمایه گذاری و عملیاتی اپراتور و در نهایت مالیات به کمتر از 20 درصد درآمد عملیاتی می‌رسد که از حاشیه سود بقیه بخش‌ها کمتر است.

دلیل عنوان شده در مجلس برای موافقت با افزایش 2 درصد بر حق دریافتی دولت، همین میزان سود خالص اپراتورها است که امیدواریم اصلاح شود.

سود اپراتورهای سیار در طول چند سال گذشته تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز و افزایش شدید هزینه‌های ارزی این شرکت‌ها و از سوی دیگر عدم افزایش تعرفه‌ها کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

هرگونه افزایش هزینه‌های این اپراتورها از محل افزایش حق دولت در شرایط فعلی، موجب کاهش امکان سرمایه گذاری این شرکت‌ها در به روزرسانی زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری موردنیاز به ویژه در مناطق با بازدهی کمتر اقتصادی و در نتیجه کاهش کیفیت خدمات در این مناطق خواهد شد.

در پایان این اطلاعیه ضمن تشکر از حساسیت نمایندگان و توجه ویژه آنها به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و توسعه شبکه پهن باند ثابت مبتنی بر فیبرنوری آمده است: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این آمادگی را دارد تا برنامه دولت برای توسعه این زیرساخت‌ها بدون تحمیل هزینه‌های مضاعف بر اقشار آسیب پذیر و توسعه متوازن خدمات پرسرعت ثابت در اقصی نقاط کشور را جهت تصمیم گیری دقیق‌تر نمایندگان محترم در اختیار مجلس محترم قرار دهد.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید