پیشنهادات وزیر ارتباطات برای طرح صیانت

پیشنهادات وزیر ارتباطات برای طرح صیانت

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، طرح پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی توسط سرویس کارزار منتشر شد.

طرح صیانت
طرح پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت خلاصه‌تر نسبت به کمسیون مشترک طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی بوده و در این طرح بسیاری از موارد آورده نشده است یا حذف شده است مانند بند مسدودسازی و ایجاد محدودیت در ترافیک اینترنت که حذف شده است. در مواردی هم فقط ادبیات و کلمات تغییر کرده است. نسخه‌ی جدید این طرح با نام «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» در دستور کار قرار دادند.

از مواردی که در این طرح آورده نشده است می‌توان به خدمات پایه کاربردی خارجی که متوسط داده مصرفی یا پهنای باند یک‌ماهه آن بیش از ۵ درصد حداقل حجم پهنای باند مصرفی بین‌الملل باشد یا خدمات پایه کاربردی داخلی که متوسط داده مصرفی یا پهنای باند یک ماهه آن بی از 5 درصد از حداقل حجم پهنای باند مصرفی داخلی باشد و نیز خدمات پایه کاربردی با کاربری بیش از 1 درصد از جمعیت کاربران داخل کشور اشاره کرد.

همچنین در نسخه جدید دیگر خبر تبصره 1 و 2 که مصادیق مانند پیام‌رسان‌و شبکه اجتماعی، جویشگر و… نیز حذف شده است و درگاه خدمات پایه کاربردی هم که در نسخه تیر مجلس آمده بود در این طرح وجود ندارد.

در نسخه پیشنهادی وزارت ارتباطات در تعریف تنظیمگر طرح پیشنهادی وزارت ارتباطات نام تنظیمگر و کمیسیون عالی تنها به میان آمده است و به هیچ نام نهادی برای عضویت در آن اشاره نشده است.

همچنین طبق نسخه پیشنهادی وزارت ارتباطات، تولید و توزیع VPN توسط اشخاص حقوقی شامل ضوابط ابلاغی کمیسیون مجاز خواهد بود. علاوه براین ضمانت‌های اجرایی در خصوص تخلف از ایجاد محدودیت در ترافیک و مسدودسازی و مجازات دستگاه‌ها و نهادها نیز حذف شده است. مسئولیت کلان اعمال مصوبات کارگروه مدیریت گذرگان ایمن مرزی نیز از دوش ستاد کل نیروهای مسلح برداشته و بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته شده است.

در این سند پیشنهادی، ماده‌های 17 و 18 طرح اولیه که مربوط به سهم ترافیک خدمات پایه کاربردی، تنظیم میزان ترافیک خدمات پایه و دستورالعمل مدیریت پهنای باند خدمات پایه داخلی و خارجی بوده، کلا حذف شده است.

همچنین این ماده که «ارائه هرگونه خدمات پرداخت در خدمات پایه کاربردی فاقد مجوز ممنوع است و ارائه خدمات پرداخت در خدمات پایه کاربردی خارجی دارای مجوز منوط به تایید کمیسیون است»، دیده نمی‌شود.

اگرچه نسخه جدید طرح صیانت همراه با تغییرات مختلفی بوده است اما همچنان نگرانی‌ها پیرامون آن پابرجا است.

در نهایت با توجه به درخواست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با تصویب اعضای کمیسیون مشترک، مدت زمان انجام مصوبه مورخه 9 آذر 1400 به مدت 20 روز تمدید شد. کارگروه موضوع مصوبه مذکور موظف است طی این مدت نسبت به اعمال پیشنهادات اصلاحی و تکمیلی مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت ارتباطات، مرکز ملی فضای مجاز و اعضای کمیسیون بر طرح صیانت نسخه 26 تیر اقدام و نتیجه را به کمیسیون اعلام کند.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید