آیا 6G واقعی است

آیا 6G واقعی است

سومین سمپوزیوم مخابرات بی‌سیم نوری و موج میلی‌متری غرب آسیا (WASOWC2020)، به صورت آنلاین و به زبان انگلیسی از صبح سه‌شنبه 4 آذر ماه 1399 آغاز و تا 5 آذر ادامه دارد. در این رویداد پژوهشگران عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات از کشور‌های گوناگون حاضر شده و آخرین یافته‌های خود در حوزه‌ی ارتباطات بی‌سیم نوری و موج میلی‌متری به اشتراک می‌گذارند.

بی‌سیم نوری

دکتر بیژن عباسی آروند، مدیر عامل ایرانسل نیز در این مراسم به دشوار بودن زندگی بدون ارتباط اشاره کرد و گفت: ارتباطات بی‌سیم، همه ما را به دوران «سبک زندگی دیجیتال» سوق داده است؛ سبک زندگی‌ای که عمدتاً متمرکز بر رفاه مردم و تأمین نیازهای منحصر به فرد و متنوع آنها، به سریعترین و کارآمدترین روش است و ایرانسل به عنوان اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، مفتخر است که در توسعه سبک زندگی دیجیتال در ایران، سهیم بوده است. ما افتخار می‌کنیم که در کنار دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، سهم خود را ایفا کنیم تا این فناوری را به حداکثر توانایی خود ارتقا دهیم.

مدیر عامل ایرانسل هسته اصلی اقتصاد دیجیتال را بخش ارتباطات و فناوری‌اطلاعات دانست که کالاها و خدمات دیجیتال بنیادین را تولید می‌کند و به بازده اقتصادی منجر می‌شود وی شرکت ایرانسل را که 43 درصد از سهم بازار را دارا می‌باشد، از بازیگران اصلی در اقتصاد دیجیتال ایران بیان کرد.

عباسی آروند به مزیت‌های فناوری 5G در مقابل 4G نیز به شرح زیر اشاره کرد:

  • فناوری 5G دارای 20 برابر سرعت بیشترنسبت به 45 است
  • در هر کیلومتر مربع، از اتصال ۱۰ برابر دستگاه بیشتر پشتیبانی می‌کند 
  • ضریب تأخیر 5G، نسبت به 4G، کمتر است. (25 درصد)

وی در ادامه افزود: شبکه‌ی ایرانسل به طور میانگین، با انتقال بیش از 9 پتابایت دیتا در روز، به بیش از 37 میلیون کاربر دیتا دست یافته و بزرگترین اپراتور اینترنت همراه در ایران است.

نسل ششم اینترنت

عباسی آروند به پرسش‌های ایجاد شده در رابطه با فناوری 6G پاسخ داد که در ادامه آورده شده است.

 آیا 6G واقعی است؟ خب قطعاً بله. ما قویاً اعتقاد داریم که به زودی زمان آن خواهد بود که 5G نیز با فناوری پیشرفته‌تری جایگزین شود، همانطور که در 50 سال گذشته، این اتفاق افتاده است. اگر چه 6G در حال حاضر در مرحله پژوهش است تا عملکرد و اثربخشی آن تعیین شود.

6G چه زمانی می‌آید؟ با توجه به آن چه که توسط نقش‌آفرینان برجسته در صنعت ارتباطات ارائه شده است، به نظر می‌رسد که حدود یک دهه پس از 2020، زمان ظهور 5G باشد

سرعت 6G چقدر خواهد بود؟ حداکثر ۱۰ ترابایت بر ثانیه پیش‌بینی کرده‌اند.

چه کسی اکنون روی 6G کار می‌کند؟ مؤسسه‌های مهم ارتباطاتی، قدرت‌های جهانی و کشورهای پیشرو در توسعۀ ICT، فعالیت برای پروژه‌های 6G خود را آغاز کرده‌اند. برای تأکید بر اهمیت این مسأله، همان‌طور که ممکن است در رسانه‌ها هم دیده باشید، دولت‌ها نیز مشتاق پژوهش و تدوین برنامه‌هایی برای تحولات آینده هستند. به عنوان نمونه، آمریکا، ژاپن، چین و فنلاند، پیش از این اقدامات قابل توجهی را برای پیش‌بینی جنبه‌های نسل ششم تلفن‌همراه انجام داده‌اند.

دکتر بیژن عباسی‌آرند، فردا و در مراسم پایانی این سمپوزیوم نیز، سخنرانی و به پرسش‌های حاضران پاسخ خواهد داد.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید