بیش از 1 میلیون و 1500 دامنه فارسی به ثبت رسیده است

بیش از 1 میلیون و 1500 دامنه فارسی به ثبت رسیده است

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند و با توجه به آخرین بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده توسط مرکز ثبت دامنه‌های کشوری در حال حاضر بیش از 1 میلیون و 155 هزار دامنه فعال با پسوندهای مختلف ایرانی در کشور وجود دارد.

طبق آخرین آماری که در وب سایت نیک که مرکز ثبت دامنه های ایرانی در کشور می‌باشد ثبت شده است در حال حاضر 1156483 دامنه با پسوندهای ایرانی به ثبت رسیده است که بیشترین تعداد دامنه مربوط به پسوند .ir با عدد 1148091 می‌باشد.

بیش از 1 میلیون و 1500 دامنه فارسی دامنه به ثبت رسیده است

بعد از ir بیشترین دامنه‌ها به ترتیب مربوط به co.ir  با 3973 دامنه، ایران با 1791 دامنه، ac.ir با 1309  دامنه و id.ir  با 542 دامنه می‌باشد.

علاوه بر پسوندهای گفته شده org.ir ، sch.ir، gov.ir و net.ir جز پسوندهایی هستند که تا به حال کمتر از 500 دامنه ثبت شده دارند. به عنوان مثال org دارای 283 دامنه، sch  دارای 250 دامنه، gov دارای 213 دامنه و در نهایت net  دارای 31 دامنه ثبت شده می‌باشند.

انواع دامنه‌های ir و کاربرد هر کدام چیست؟

  1. Ir: یکی از انواع دامنه ملی ایران پسوند .ir می‌باشد. این پسوند به طور عمومی برای تمام وب‌سایت‌ها، با رعایت قوانین ایرنیک و انتخاب نامی که جزء اسامی غیر مجاز مانند  ADSL، IRAN، WEB و… نباشد، قابل ثبت خواهد بود.
  2. Co.ir: این پسوند مخفف عبارت Company به معنی شرکت است. طبق قوانین ایرنیک ثبت دامنه‌ ملی با این پسوند تنها برای شرکت‌ها، نمایندگی‌ها و برند‌های ثبت شده منطبق با نام کامل ثبتی آن‌ها یا متشکل از حروف اول نام مندرج در روزنامه رسمی ثبت آن شرکت‌ها مجاز است.
  3. Net.ir: پسوند net مخفف کلمه Network بوده و هدف از ایجاد این پسوند، استفاده توسط مؤسسات و یا شرکت‌های ISP (Internet Service Provider) است. با ثبت پسوند .net.ir، علاوه بر این که نام وب سایت خود را به عنوان یک شرکت در فضای اینترنت معرفی می‌کنید، از ابتدا این ذهنیت را برای کاربران هم ایجاد می‌کنید که در زمینه خدمات شبکه فعالیت می‌کنید.
  4. Org.ir: چنان‌چه شما به عنوان یک شرکت غیر انتفاعی، انجمن علمی، موسسه بین‌المللی ثبت شده و نظایر آن‌ها فعالیت دارید، این پسوند که از مخفف کلمه Organization مشتق شده، گزینه مناسبی برای معرفی حوزه فعالیت دیجیتالی موسسه شما است.
  5. Ac.ir: به‌عنوان یک موسسه آموزش عالی یا پژوهشی که مجوز مربوطه از ارگان‌های دولتی مندرج در بخش قوانین ثبت دامنه را دارید، حتما برای ثبت آدرس وب سایت با نام کامل و این پسوند اقدام نمایید.
  6. Gov.ir:  این پسوند مخفف Government است، جهت اختصاص این پسوند به بخش‌های اجرایی موسسات و وزارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی و سایر نهادهای مذکور در قانون اساسی ایجاد گردیده است. عموما ارگان‌های مربوطه، خود به ثبت دامین با این پسوند‌ها اقدام می‌کنند.
  7. Id.ir: اگر وب سایتی جهت رزومه یا کسب و کار شخصی دارید، می‌توانید دامنه‌ای با پسوند id.ir را برای آن ثبت نمایید.
  8. Sch.ir: از آنجایی‌ که sch برگرفته از عبارت School، برای برند کردن آدرس سایت یک مدرسه مناسب است.
برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید