بیش از 60 درصد جرایم اینترنتی مربوط به فیشینگ است

بیش از 60 درصد جرایم اینترنتی مربوط به فیشینگ است

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند و به نقل از سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتا تهران در سال‌های اخیر به ویژه در سال جاری از مجموع جرائمی که در پلیس فتا گزارش می‌شود بیش از 60 درصد جرائم شامل فیشینگ صفحات جعلی بانکی است. در واقع مجرمان از موضوعات اجتماعی جامعه سوء استفاده می‌کنند و با فریب کاربران آن‌ها را به سمت صفحات جعلی می‌کشانند.

بیش از 60 درصد جرایم اینترنتی مربوط به فیشینگ است

کاظمی در ادامه توضیح داد: طمع از نکاتی است که باعث می‌شود افراد به سمت آسیب‌پذیری هدایت شوند و به نوعی تعدادی از مجرمان با انجام مهندسی اجتماعی یعنی آماده کردن سناریوهای مختلفی از موضوعات اجتماعی روز قربانیان خود را انتخاب می‌کنند و آن‌ها را به سمتی که مد نظر دارند هدایت می‌کنند تا فریبشان دهند و به مرحله‌ای برسانند تا اطلاعات مورد نظر را بگیرند. اطلاعات مربوط به حساب بانکی‌شان را از طریق زبان خودشان در اختیار می‌گیرند و از این طریق اقدامات مجرمانه خود را انجام می‌دهند.

کاظمی در خصوص ارسال پیامک های جعلی چنین گفت:  مسئولیت اصلی ارسال پیامک در ابتدا خود اپراتورهایی است که در کشور داریم و عهده‌دار این بحث هستند زیرا ممکن است این اتفاق تعداد زیادی از شهروندان را درگیر کند. ما از طریق رصد و یا گزارش شهروندان به محض اینکه اطلاع پیدا می‌کنیم سریعا به همان اپراتور اعلام کرده و پیامک "این اتفاق افتاده کلاهبرداری است و نباید توجه کنید" از طریق همان اپراتور و همان سرشماره برای شهروندانی که ارسال شده بوده مجددا ارسال می‌شود تا مراقبت لازم را داشته باشند و فریب نخورند.

فیشینگ چیست؟

فیشینگ راهی است که تبهکاران، اطلاعاتی نظیر کلمه کاربری، رمز عبور، شماره 16 رقمی عابر بانک، رمز دوم و CVV2 را از طریق ابزارهای الکترونیکی ارتباطات به سرقت می‌برند.

کلاهبرداری فیشینگ از طریق ایمیل ها و پیامها صورت می پذیرد و قربانیان به صورت مستقیم اطلاعات حساس و محرمانه خود را در وب‌سایت‌های جعلی که در ظاهر کاملا شبیه وب سایت‌های سالم و قانونی می‌باشد وارد می‌نمایند. حقه فیشینگ یکی از تکنیک‌های مهندسی اجتماعی برای فریب کاربران می‌باشد.

 در واقع هکرها از ضعف امنیتی یک وب‌سایت برای انجام عملیات مجرمانه خود استفاده می‌کنند.

فیشینگ برای اولین بار در سال 1987 تعریف شد، و و اولین باری که واژه فیشینگ برای نام گذاری این واژه استفاده گردید، سال 1996 بود.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید