همه چیز در مورد رومینگ موبایل که باید بدانید

همه چیز در مورد رومینگ موبایل که باید بدانید

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، با آغاز فصل تابستان و شروع مسافرت‌ها در این فصل از سال لازم است، کسانی که به کشورهای خارجی مسافرت می‌کنند از هزینه رومینگ و چگونگی فعال کردن آن با خبر باشند تا به دلیل ناآگاهی متحمل هزینه زیادی نشوند.

بسیاری از شما می‌دانید که در خارج از کشور برقراری ارتباط با ایران می‌تواند به دو شیوه خرید سیم‌ کارت کشور مقصد یا با سیم ‌کارت‌های ایرانی انجام شود. در صورتی که از سیم کارت کشور مقصد استفاده کنید هزینه تماس تفنی، ارسال پیامک و دیتا بر اساس تعرفه آنجا محاسبه می‌شود. اما با استفاده از سیم کارت‌های ایرانی تعرفه رومینگ مخصوص آن کشور برای شما محاسبه می‌شود.
البته فراموش نکنید تنها درصورتی می‌توانید از تعرفه‌های رومینگ استفاده کنید که سیم‌ کارت شما با کشور مقصدتان دارای توافقنامه رومینگ باشد که پس از اطمینان از این موضوع، لازم است سرویس رومینگ فعال شود.

همه چیز در مورد رومینگ موبایل که باید بدانید

رومینگ چیست؟

رومینگ امکان استفاده از تلفن همراه برای برقراری تماس، دریافت و ارسال پیامک و استفاده از دیتا در خارج از محدوده جغرافیایی تحت پوشش شبکه اپراتور را فراهم می‌کند. البته این تصور که به محض ورورد به یک کشور رومینگ برای شما محاسبه می‌شود کاملا اشتباه است. در واقع تنها زمانی که شما تماس بگیرید، پیامک بزنید یا از اینترنت خط خود استفاده کنید هزینه رومینگ برای شما محاسبه می‌شود.

البته این را فراموش نکنید که در شهرها و نقاط مرزی به علت پوشش آنتن شبکه‌های تلفن همراه کشورهای همسایه، همواره احتمال انجام مکالمه در داخل کشور از طریق شبکه آنها وجود دارد. بنابراین در سفر به این نقاط به دلیل همپوشانی از سرویس رومینگ بین‌الملل استفاده نکنید. در این مناطق از داشتن آنتن شبکه اپراتور داخلی اطمینان یابید و سپس اقدام به برقراری تماس کنید.

هزینه رومینگ به چه صورت محاسبه می‌شود؟

این موضوع را فراموش نکنید که هزینه مکالمات سرویس رومینگ برمبنای دقیقه محاسبه می‌شود، یعنی حتی اگر شما کمتر از 60 ثانیه صحبت کرده باشید هزینه یک دقیقه مکالمه برای شما در نظر گرفته می‌شود.

تعرفه‌های اعلام ‌شده رومینگ در اپراتورها، شامل بخش‌های تماس با ایران، تماس با همراهان در همان کشور و دریافت تماس از طرف ایران است. درصورت برقراری ارتباط بین دو تلفن همراه ایرانی در کشور میزبان، هزینه مکالمه برای تماس‌گیرنده و مخاطب مطابق با تعرفه‌های رومینگ محاسبه می‌شود، اما درصورت تماس با کشور سوم، هزینه‌ها مطابق با تعرفه بین‌الملل کشور میزبان محاسبه می‌شود که از تعرفه تماس با ایران بیشتر است.

توجه داشته باشید هنگام استفاده از سرویس رومینگ، بسته‌های اینترنتی اپراتورهای داخلی غیرفعال می‌شوند و هزینه اینترنت بر اساس حجم مصرفی و مطابق با تعرفه اعلام‌ شده و هزینه استفاده از این خدمات بر اساس تعرفه رومینگ محاسبه خواهد شد.

آیا Roaming  هزینه اینترنت را زیاد می‌کند؟

معمولاً اپراتورهای تلفن همراه در صورتی که شما به واسطه‌ دکل اپراتورهای دیگر به شبکه‌ آنها متصل شوید، هزینه‌ اضافی برای شما در نظر می‌گیرند. بنابراین اگر به کشور دیگر مسافرت کنید و بخواهید از اینترنت استفاده کنید، حین فعال کردن Roaming ممکن است سیستم عامل به شما هشدار دهد که هزینه‌ها بیشتر می‌شود، آیا مطمئن هستید؟

حتی اگر این هشدار وجود نداشته باشد هم باید دقت کنید که رومینگ معمولاً با افزایش هزینه توأم است و مقدار افزایش هزینه بسته به قرارداد بین اپراتورها و امکاناتشان متفاوت است. ممکن است اپراتوری هزینه را بسیار کم افزایش دهد و اپراتور دیگری هزینه را چند برابر محاسبه کند. برای اطلاع از این که هزینه‌ رومینگ در کشورهای مختلف و حتی در کشور خودتان حین استفاده از دکل دیگر اپراتورها چقدر است و چند برابر باید هزینه‌ ترافیک مصرفی پرداخت کنید، به وب‌سایت و منابع رسمی مربوط به اپراتور خود مراجعه کنید.

آیا رومینگ هزینه اینترنت Wifi را هم افزایش می‌دهد؟

توجه داشته باشید که اگر مودم وای-فای شما از نوع سیم‌ کارتی است، پاسخ این سوال بله است. در واقع اگر گزینه‌ Roamaing را در تنظیمات مودم جیبی خود فعال کرده باشید، هزینه‌ رومینگ متوجه شما خواهد بود. اما در مورد مودم‌های وای-فای که از خط تلفن ثابت و ADSL استفاده می‌کنند، تنظیماتی برای رومینگ وجود ندارد و اصولاً Roaming بی‌معنی است. بنابراین افزایش هزینه‌ای در کار نیست.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید