گرمای تلفن همراه از کجا می‌آید

گرمای تلفن همراه از کجا می‌آید

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، زمانی که تلفن همراه بیش‌ از اندازه داغ می‌شود گرما معمولاً از باتری، پردازنده یا صفحه‌ نمایش می‌آید. شما می‌توانید براساس این که گرما از کجا می‌آید حدس بزنید که چرا گوشی اندرویدی شما داغ می‌شود. در ادامه خواهید دید که بخش‌های مختلف گوشی با گرم شدن دچار چه مشکلاتی می‌شوند.

- پشت گوشی:

اگر گرما را از قسمت پشت گوشی حس می‌کنید ممکن است باتری بیش‌ از اندازه داغ شده باشد. اکثر گوشی‌های امروزی از باتری‌های لیتیوم‌ یون استفاده می‌کنند که با اندازه‌ی بزرگ خود قدرت بسیار زیادی دارند. باتری‌های لیتیوم‌ یونی عموماً ایمن هستند اما این امکان وجود دارد نقص‌هایی در آن‌ها وجود داشته باشد.

باتری داغ نیز شاید به تعویض نیاز داشته باشد؛ به‌ خصوص باتری‌های قدیمی‌تر که به مرور زمان کارایی خود را از دست می‌دهند. شما باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهید که آیا قسمت پایین گوشی در زمان شارژ شدن داغ است یا خیر. در این صورت شاید مشکل به شارژر ارتباط داشته باشد.

- شارژرها:

شارژرهای تلفن همراه تا زمانی کاربرد دارند که ارائه‌ دهنده‌ی معتبری آن‌ها را ساخته باشد. بالای باتری و کنار اسپیکر یا صفحه‌ نمایش گوشی شما از ناحیه‌ی شارژر یا باتری گرم نمی‌شود و ممکن است افزایش دما به‌ دلیل کارکردن بیش‌ از حد پردازنده یا عوامل خارجی مانند نور مستقیم خورشید باشد. تشخیص دمای گوشی با اپلیکیشن دمای داخلی گوشی می‌تواند 36 تا 43 درجه سانتی‌گراد (96.8 تا 109.4 درجه‌ی فارنهایت) باشد و این میزان دما همچنان عادی به حساب می‌آید.

اگر دمای گوشی شما بیش از 44 درجه‌ی سانتی‌گراد باشد یعنی بیش‌ از حد داغ شده است. شما می‌توانید دمای گوشی خود را با اپلیکیشن‌هایی که برای تشخیص داغ‌ شدن بیش‌ از حد و دیگر مشکلات موبایل ساخته شده است مورد بررسی قرار دهید. در بعضی از دستگاه‌های اندرویدی هم می‌توانید با رفتن به بخش Settings و Battery Information دمای گوشی و دیگر آمار باتری را مورد بررسی قرار دهید.

کاربران آیفون می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن شخص ثالث دمای گوشی خود را بررسی کنند. در ادامه چند اپلیکیشن را معرفی کردیم که می‌توانند کمک کنند شما دمای گوشی خود را مورد بررسی قرار دهید.

- AIDA64:

این اپلیکیشن که برای اندروید و iOS عرضه شده است می‌تواند تقریباً هر آنچه باید درباره‌ی گوشی خود بدانید همراه با گزارش دما را به شما نشان دهد.

- CPU-Z:

اپلیکیشن اندرویدی می‌تواند دمای CPU را تشخیص دهد تا از داغ‌ نشدن بیش‌ از حد دستگاه شما اطمینان پیدا کند. از آنجا که مقداری گرمای گوشی طبیعی بوده بهتر است گرمای بیش‌ از حد را براساس این که چند بار متوجه بالا رفتن دمای آن می‌شوید یا دما از نظر فیزیکی نامناسب است تعیین کنید. گوشی شما نباید بدون دلیل واضح یا چندین بار در روز داغ شود.

- داغ شدن بیش از حد گوشی سامسونگ:

اگر از گوشی خود برای چندین سال استفاده می‌کنید شاید در طول زمان متوجه افزایش مشکلات دمای گوشی خود شوید اما هنوز تفاوت زیادی میان داغ‌ شدن بیش‌ از حد سایر اندرویدها و سامسونگ قدیمی‌تر وجود دارد. اگر به‌ یاد بیاورید داغ‌ شدن بیش‌ از حد گلکسی نوت 7 موجب منفجر شدن باتری می‌شود. اگرچه گلکسی نوت 7 سامسونگ نمونه‌ای استثنایی بود اما بهتر است قبل از خرید گوشی جدید نکات مربوط به تلفن خود را مطالعه کنید تا با مشکل خطر داغ‌ شدن بیش‌ از اندازه گوشی و مشکلات دیگر مواجه نشوید.

داغ‌ شدن بیش‌ از اندازه گوشی می‌تواند یک نشانه از آلوده‌ شدن آن به بدافزار باشد که به‌ شدت عملکرد و امنیت کلی گوشی شما را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد. اغلب بدافزارها مقدار زیادی رم و توان CPU را مصرف می‌کنند که موجب بالا رفتن دمای گوشی می‌شود.

گوشی‌های اندرویدی حتی می‌توانند باج‌افزار (Ransomware) دریافت و فایل‌ها یا کل دستگاه‌ها را قفل کنند. بدافزار یا ویروس ماینر (Cryptominers) اندروید با ظهور بیت‌کوین، هکرها به کریپتوجکینگ (Cryptojacking) یا رمز ارزبایی بسیار علاقه‌مند شده‌اند که مستلزم ربودن دستگاه‌ها برای استخراج رمز ارز است.

در سال 2017 گروهی از بدافزارهای تروجان به‌ نام Loapi با معرفی خود به‌ عنوان برنامه آنتی‌ ویروس جعلی در فروشگاه گوگل‌ پلی گوشی‌های اندرویدی را آلوده و هکرها بدافزار Loapi را به منظور استخراج مخفیانه‌ی رمزارز مونرو (Monero) استفاده کردند. این کار قدرت محاسباتی پردازنده را افزایش می‌دهد و موجب داغ‌ شدن بیش‌ از حد دستگاه می‌شود؛ درنتیجه باتری گوشی تنها دو روز پس از آلودگی اولیه به طور زیادی متورم می‌شود.

cryptominer اندروید در سال 2019 به صورت خودکار از طریق SSH (پروتکل شبکه رمزنگاری امن) گسترش پیدا کرد و در نهایت قربانیان را در بیش از 20 کشور تحت‌تاثیر خود قرار داد. همچنین تعداد رو به افزایشی از برنامه‌های جعلی اندروید وجود دارند که دستگاه‌ها را به CoinHive نوع دیگری از بدافزارهای استخراج Monero آلوده می‌کنند.

سوالات متداول:

- دلیل داغ شدن گوشی زمان شارژ چیست؟

به طور عادی شارژ کردن گوشی باعث گرم‌ شدن آن می‌شود زیرا مدار شارژ گوشی هنگام پر شدن مجدد باتری گرما تولید می‌کند. قرار دادن گوشی روی مبل یا تخت خواب به دلیل این که گرمای کمتری را می‌تواند تخلیه کند باعث گرم‌ شدن بیش‌ از حد آن می‌شود. زمان شارژ گوشی آن را روی سطح محکم و سفت قرار دهید و به استفاده از آن ادامه ندهید.

اگر گوشی شما زمان شارژ شدن بیش‌ از اندازه داغ می‌شود به احتمال زیاد به این دلیل است که پورت شارژ شما خراب و کابل شارژ فرسوده شده یا باتری آسیب دیده است. در این صورت اقداماتی برای جلوگیری از داغ‌ شدن بیش‌ از حد اندروید یا آیفون خود انجام دهید اما از یاد نبرید که این یک باور غلط است که شارژ کردن گوشی نباید باعث داغ‌ شدن آن شود.

- آیا قرار دادن گوشی در یخچال یا فریزر مشکلی ایجاد می‌کند؟

ایده‌ هوشمندانه‌ای نیست که گوشی یا دیگر وسایل الکترونیکی حساس خود را در یخچال یا فریزر قرار دهید. این کار می‌تواند موجب آسیب دیدن جدی دستگاه شما شود. در عوض از حالت ذخیره باتری (battery saver mode) استفاده و فایل‌های مضرر را حذف و استفاده از داده‌های پس‌ زمینه را برای کمک به تنظیم دمای گوشی خود محدود کنید.

اگر هنوز در خنک‌ کردن گوشی مشکل دارید راه‌اندازی مجدد آن را امتحان کنید. مشکلات مداوم می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که باید بدافزار را از گوشی خود حذف کنید.

- چطور می‌توانم دمای گوشی خود را چک کنم؟

برنامه‌هایی برای نمایش دادن دما و دیگر اطلاعات وضعیت اجزای داخلی وجود دارد و دما تا 43 درجه‌ی سانتی‌گراد در محدوده‌ی دمایی عادی گوشی قرار می‌گیرد.

- آیا گرمای بیش‌ از حد به گوشی شما آسیب وارد می‌کند؟

گوشی‌ که به طور مدام داغ می‌شود می‌تواند موجب آسیب طولانی‌ مدت به باتری و کاهش سلامت کلی و طول عمر دستگاه شما شود. اگر گوشی شما برای مدت طولانی در معرض دمای زیاد یا نور خورشید قرار بگیرد این موضوع می‌تواند آسیب‌های طولانی‌ مدت به‌ همراه داشته باشد.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید