مدیرعامل ایرانسل: اپراتورها با ثابت‌ماندن تعرفه اینترنت امکان سرمایه‌گذاری ندارند‎

مدیرعامل ایرانسل: اپراتورها با ثابت‌ماندن تعرفه اینترنت امکان سرمایه‌گذاری ندارند‎

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، مدیرعامل ایرانسل بر این باور است که از یک سو ثابت‌ ماندن تعرفه‌ها و از سوی دیگر افزایش هزینه‌های ریالی و دلاری امکان سرمایه‌گذاری کافی را از اپراتورها گرفته است.

براساس گفته‌های او این موضوع باعث شده که با توجه به رشد مصرف تنها کیفیت شبکه حفظ شود. در نمایشگاه تلکام 2023 مدیرعامل ایرانسل، بیژن عباسی‌آرند با اشاره به درخواست اپراتورها به منظور افزایش تعرفه اینترنت بیان کرد: «از سال 1396 به‌ بعد تعرفه دیتا هیچ نوع افزایشی نداشته است بنابراین با توجه به ثابت‌ ماندن تعرفه‌ها به طور طبیعی رشد درآمد اپراتور صرفاً از طریق رشد مصرف بوده است. این موضوع درحالی است که حدود 65 تا 70 درصد هزینه‌های اپراتورهای موبایل ارزی است و طی سالیان گذشته نرخ ارز تا چند برابر افزایش پیدا کرده و در بخش ریالی نیز با تورم‌های سالانه مواجه بوده‌ایم که باعث افزایش هزینه خدمات و دستمزد شده است».

براساس گفته‌های او در بحث توسعه، نگهداری و ارتقای شبکه شرکت‌های مختلفی با ایرانسل همکاری می‌کنند که سال به سال هزینه‌هایشان افزایش پیدا می‌کند و می‌گوید‌: «با وجود افزایش این هزینه‌ها رشد درآمد ما صرفاً متناسب با رشد مصرف بود که وجود نداشتن تناسب میان هزینه و درآمد از اپراتورها امکان سرمایه‌گذاری را گرفته است».

همچنین مدیرعامل ایرانسل بر این موضوع تاکید کرد که ثابت ماندن و محدود شدن رشد تعرفه عملاً توان سرمایه‌گذاری اپراتور را با کاهش جدی مواجه کرده است و گفته: «سال‌هایی بود که ما سرمایه‌گذاری‌های بالای یک میلیارد دلار انجام می‌دادیم؛ برای مثال زمانی که قصد داشتیم نسل چهار را توسعه دهیم. اما هم اکنون سرمایه‌گذاری اپراتورهای موبایل حداکثر به 200 تا 300 میلیون دلار رسیده است که با توجه به رشد مصرف تنها می‌توان کیفیت شبکه را حفظ کرد».

او با بیان این موضوع که توسعه زیرساخت فیبر نوری، نسل پنجم و … به سرمایه‌گذاری بسیار زیادی نیاز دارد گفت آیا از مسیرهای درآمدی دیگری مانند درآمدهای غیرعملیاتی نمی‌توان هزینه‌ها را جبران کرد؟

مدیرعامل ایرانسل در پاسخ به این سوال خبرنگاران بیان کرد: «این امکان وجود دارد که اپراتور دارای درآمد بالایی باشد اما جریان نقدی آن در حدی نیست که بتوان با سپرده‌گذاری در بانک یا سرمایه‌گذاری‌های مشابه سود را تجربه کرد. ما بخش اعظم منابع نقدی‌مان را به دو بخش تقسیم کرده‌ایم؛ یکی هزینه‌های جاری است که مختص پیمانکار و شرکت‌ها است و یک بخش آن هم مربوط به توسعه است. ما به منظور ثبت سفارش تجهیزات جدید و تامین آن‌ها تسهیلات بزرگی را از بانک‌ها دریافت کرده ایم».

بر اساس گفته‌های وی 35 درصد از درآمد آن‌ها صرف سرمایه‌گذاری می‌شود. ایرانسل در سال 1399 ورود جدی به بحث تولید تلفن همراه بومی داشت اما تاکنون هیچ خبری از آن نیست. از مدیر عامل ایرانسل پرسیدیم که آیا بازخورد منفی مردم باعث دنبال نکردن این پروژه توسط ایرانسل شده است؟ او در پاسخ به این پرسش به خبرنگاران گفت به‌ دلیل مشکلاتی که در بحث ثبت سفارش و گمرک وجود داشت به این نتیجه رسیدند که فرایند پیچیده‌ای برای راه‌اندازی خط تولید تلفن همراه وجود دارد اما طی یکی دو سال اخیر شرایط تسهیل شده است. براساس اعتقاد مدیرعامل ایرانسل جذابیت در این حوزه اندک‌ اندک ایجاد شده تا تولیدکنندگان داخلی نیز بتوانند گوشی تولید کنند.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید