توسعه 5G با تعرفه‌های کنونی مشکل است‎

توسعه 5G با تعرفه‌های کنونی مشکل است‎

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، مدیر عامل همراه اول مهدی اخوان بهابادی در پاسخ به خبرنگاران در رابطه با درخواست اپراتورها از رئیس جمهور به منظور بالا رفتن تعرفه بسته‌های اینترنتی بیان کرد: «موضوع افزایش تعرفه‌های بسته‌های اینترنتی هم اکنون موضوعی نیست که مطرح شده باشد بلکه در حال حاضر در رابطه با تعرفه‌های اینترنتی همراه مصوبه داریم. طبق این مصوبه مشترکین دائمی باید بابت هر گیگابایت دیتای موبایل حدود 40 هزار تومان و مشترکین اعتباری نیز باید یک و نیم برابر این عدد را پرداخت کنند. وی در ادامه بیان کرد: هم اکنون حتی اگر مشترکینی وجود داشته باشند که برای دسترسی به اینترنت همراه از بسته استفاده نکنند باید مبلغ مذکور را بپردازند».

همچنین مهدی اخوان بهابادی گفت: اپراتورها پس از خصوصی‌ سازی و دریافت مجوز فعالیت می‌توانند بسته‌هایی با نرخ پایین‌تر از مصوبه رگولاتوری با رعایت سقف تعرفه به مشترکین خود ارائه کنند. در رابطه با همین موضوع مدیر عامل همراه اول افزود: براساس مصوبه‌های تعیین شده و طی چندساله گذشته در بازار اپراتورهای غالب در صورتی که قصد ارائه بسته جدید را دارند باید تاییدیه رگولاتوری را دریافت کنند و موضوعی که هم اکنون مطرح است بحث تغییر در تعداد و قیمت بسته‌های اپراتورها می‌باشد.

اپراتورها در واقع تقاضا دارند تا در درگاه فروش خود بسته‌های جدیدی را پس از تایید رگولاتوری قرار دهند که این بسته‌ها می‌تواند تفاوت زیادی در زمان و حجم داشته باشد. همچنین وی در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: با این که طی سالیان گذشته در تمامی بخش‌ها شاهد رشد تورم بوده‌ایم اما در حوزه ICT قیمت یا تعرفه تغییر قابل توجه‌ای نداشته و نتیجه این تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری نکردن به موقع در توسعه شبکه بود.

در سال گذشته یکی از اپراتورهای یکی از کشور‌های حوزه خلیج فارس که تقریبا دارای سه میلیون کاربر بود در حوزه شبکه خود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و این موضوع درحالی است که در ایران هم دارای وسعت شبکه بیشتری هستیم و هم جمعیت و تعداد مشترک کشور تحت پوشش اپراتورهای ایرانی نزدیک به 20 برابر است اما در مجموع سرمایه‌گذاری در این حوزه حتی به این رقم نزدیک هم نیست و نتیجه آن هم کیفیت و سرعتی است که هم اکنون کاربران آن را تجربه می‌کنند. بیشترین و بزرگ‌ترین مشکل اپراتورها این موضوع است که آن‌ها جزو صنایع معدودی هستند که عمده سرمایه‌گذاری آن‌ها ارزی و در مقابل دارای درآمد ریالی هستند.

همانطور که می‌دانید هزینه ارزی مطابق درآمد ریالی نیست و هم اکنون که خصوصی‌ سازی انجام نشده است اما دولت تعیین کننده تعرفه‌ها است. در ادامه صحبت‌های مدیرعامل همراه اول به این نکته نیز اشاره شد که اگر تغییری در بحث تعرفه‌ها انجام نگیرد شاهد افزایش نارضایتی در زمینه کیفیت و سرعت اینترنت خواهیم بود؛ با درآمد و سرمایه‌گذاری فعلی اپراتورها نمی‌توان انتظاری از حرکت به سمت فناوری 5G داشت چرا که دارای 30 هزار سایت هستیم و هر سایت نیز 5G دارای هزینه‌ای نزدیک به 100 هزار دلار خواهد برد و اگر مجموع سود سالانه اپراتوری مانند همراه اول که پنج همت است نیز صرف ایجاد و توسعه سایت شود باز هم این فرآیند نیز چندین سال طول می‌کشد.

همچنین مدیر عامل همراه اول در ادامه صحبت‌هایش این توضیح را هم اضافه کرد که زمانی می‌توان انتظار بهبودی در شبکه را داشت که تغییری در تعرفه‌ها نیز صورت بگیرد و پیشنهاد شده بسته‌های زیر 2 گیگابایت مشمول این تغییر نشود چرا که مصرف کننده آن درصد قابل توجهی از جامعه هستند. مدیرعامل همراه اول در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: با وزارت ارتباطات مذاکراتی انجام شده که در کنار اصلاح و به‌ روزرسانی قیمت‌ها، خدمات خاصی به مشترکان ارائه شود که این موضوع از طریق وزارت ارتباطات اطلاع‌رسانی خواهد شد.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید