تاثیر تکنولوژی موبایل بر جامعه و فرهنگ کشورها

تاثیر تکنولوژی موبایل بر جامعه و فرهنگ کشورها

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، در ده‌های اخیر یکی از پیشرفت‌های چشم گیر تکنولوژی موبایل است که تاثیرات بسیار زیاد و عمیقی بر جامعه و فرهنگ تمام کشورها از جمله ایران گذاشته است.

امکاناتی که در گذشته هیچکس قادر به انجام آن‌ها نبود با پیشرفت تکنولوژی موبایل و ارتباطات مجازی، در دسترس تمامی افراد قرار گرفته و به نوعی باعث شده که کارها آسان و سریع پیش رود.

می‌توان گفت که به نوعی این تکنولوژی با فرهنگ انسان و جوامع مختلف تاثیر متقابل و مستقیم دارد و این تکنولوژی این امکان را برای افراد فراهم می‌کند تا در هر زمان و مکانی بتوانند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به تفریح و سرگرمی بپردازند. امروزه موضوع استفاده از تلفن‌های همراه به قدری وسیع و گسترده است که شرکت‌های مختلف سازنده موبایل مجبورند روز به‌ روز تکنولوژی‌های این دستگاه را زیاد کنند تا بتواند رضایت کاربران را جلب کنند.

هرچقدر که کاربران بتوانند عملکرد و دسترسی سریع و وسیع‌تری از دستگاه داشته باشند آن دستگاه محبوبیت بیشتری در بین طرفداران پیدا خواهد کرد و در نهایت فروش آن بالا می‌رود. برای مثال می‌توان به انواع موبایل سامسونگ و اپل اشاره کرد که روزبه‌روز به تکنولوژی‌های آن‌ها افزوده می‌شود و یکی از پرطرفدارترین برندهای موبایل به شمار می‌آیند. این موضوع می‌تواند به نوعی روی جامعه و فرهنگ کشورهای مختلف نیز تاثیرگذار باشد. در ادامه این مطلب به بررسی دقیق‌تری از تاثیر تکنولوژی موبایل بر جامعه و تکنولوژی کشورها می‌پردازیم تا با مزایا، موانع و مشکلات آن بیشتر آشنا شوید.

تاثیر تکنولوژی موبایل بر جوامع مختلف جامعه از قرار گرفتن افراد مختلف در کنار یکدیگر به وجود می‌آید. به همین دلیل قبل از هر چیزی باید تاثیر تکنولوژی موبایل روی افراد مختلف بررسی کنیم زیرا موضوعی است که به جامعه و فرهنگ ارتباط دارد. شک نکنید که با استفاده از این روش نتایج خوبی در مورد تاثیر این دستگاه روی جوامع مختلف وجود دارد.

در درجه اول شما می‌توانید از طریق گوشی همراه یک فرد و اطلاعاتی که در آن وجود دارد شخصیت و نوع رفتارهای او را تا حدودی تشخیص دهید. تصویر پس زمینه گوشی، پیام‌های ذخیره شده و سایر اطلاعات فردی که می‌توان از طریق گوشی به آن‌ها دست یافت همگی باعث مشخص شدن هویت یک فرد می‌شود اما این تنها تاثیر موبایل نیست. در ادامه به برخی از تاثیرات تکنولوژی موبایل روی فرد و در کل جامعه و فرهنگ کشورهای مختلف اشاره می‌کنیم.

تغییر در حوزه ارتباطات تکنولوژی موبایل تغییرات بسیار مهم و چشمگیری ایجاد کرده است. استفاده از موبایل در گذشته محدود به ارتباطات تلفنی در خانه‌ها و محل‌های عمومی بود اما امروزه این دستگاه‌های هوشمند باعث شده تا در هر مکان و زمانی امکان برقراری تماس تلفنی وجود داشته باشد. همچنین امکان ارسال ایمیل، پیام، نصب برنامه‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا ارتباطات بسیار سریع‌تر و راحت‌تر انجام شود.

دسترسی سریع به اطلاعات مورد نیاز از جمله تغییرات بسیار مثبت و بزرگی که با آمدن موبایل به وجود آمده است دسترسی سریع به تمامی اطلاعات مختلف است. افراد می‌توانند با استفاده از موبایل‌های هوشمند خیلی سریع و راحت به اینترنت متصل شوند و به هرگونه اخبار، اطلاعات علمی، موسیقی، فیلم و منابع دیگر دسترسی داشته باشند. این موضوع در کشورهای مختلف تاثیر قابل توجهی در گسترش علم و فرهنگ داشته است.

تاثیرات اقتصادی در جوامع مختلف تغییرات می‌تواند تا حد بسیار زیادی به تکنولوژی موبایل وابسته باشد. در واقع تجارت این دستگاه با افزایش خرید و فروش موبایل رونق چشمگیری داشته و ترجیح بسیاری از افراد این است که در این صنعت وارد بازار کار شوند. در نتیجه ایجاد شغل‌های جدید و رشد اقتصادی نیز با تغییرات بسیار بزرگ و چشمگیری مواجه شده است.

این موضوع حتی توانسته تاثیر زیادی در زمینه تغییر الگوهای مصرف و رفتار مالی جامعه نیز داشته باشد. تغییر در رفتارهای اجتماعی یکی دیگر از تاثیرات بسیار مهم تکنولوژی موبایل بر فرهنگ کشورهای مختلف، تغییر دادن رفتار و روابط اجتماعی افراد یک کشور است.

در واقع با استفاده از موبایل افراد هرگونه محتوا یا اطلاعاتی را در صفحات شخصی خود در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند و نیازی به تعاملات حضوری نخواهند داشت. حفظ امنیت و حریم خصوصی ساخت موبایل‌های امروزی به شکلی است که مسائل امنیتی و حریم خصوصی افراد تا حد بسیار زیادی مفوض باقی می‌ماند. این موضوع در جامعه امروزی که برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا کرده است و بسیاری از اطلاعات در این فضاها منتشر می‌شوند و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می‌تواند یک تغییر مثبت باشد.

تفریح و سرگرمی با ایجاد پیشرفت‌ها و افزایش تکنولوژی روی موبایل‌های هوشمند، امکان تفریح و سرگرمی‌های زیادی برای افراد ایجاد شده است. با استفاده از تلفن همراه خود می‌توانید دسترسی لازم به هرگونه بازی سرگرم‌کننده و رسانه‌های دیجیتالی را داشته باشید. حتی دسترسی به انواع فیلم‌ها، پادکست، کتاب یا فایل‌های صوتی، موسیقی و… برای تمام افراد فراهم است و تنها با یک جستجوی ساده می‌توانند به هرچیزی که لازم دارند دسترسی داشته باشند.

معایب افزایش تکنولوژی موبایل در جوامع کشورهای مختلف:

همان گونه که افزایش تکنولوژی موبایل تاثیرات مثبتی در گسترش فرهنگ جوامع کشورهای مختلف به همراه داشت قطعا معایبی هم دارد که در ادامه به چند مورد از این معایب اشاره می‌کنیم:

- اعتیاد و وابستگی یکی از جنبه‌های منفی تکنولوژی موبایل است که متاسفانه افراد زیادی در جامعه با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند. متاسفانه باید گفت که براساس بررسی‌های انجام شده بیش از 80 درصد مردم جهان نمی‌توانند بدون تکنولوژی کارهای خود را انجام دهند.

- کاهش تعاملات اجتماعی و اختلال در روابط انسانی یکی دیگر از تاثیرات مخرب تکنولوژی موبایل است زیرا افراد بسیار زیادی وجود دارند که بیشتر زمان خود را صرف استفاده از فضای مجازی می‌کنند و حتی ممکن است کار و منبع درآمد آن‌ها در این زمینه باشد.

- اگر امنیت کافی در موبایل هوشمند شما وجود نداشته باشد این امکان وجود دارد و در این جامعه که سوشال مدیا حرف اول را می‌زند به اطلاعات و حریم شخصی شما دست برده شود و اطلاعات محرمانه شما فاش شود.

- در بعضی از کشورها نمی‌توان به برخی از برنامه‌ها و امکانات دسترسی داشت و همین موضوع می‌تواند موجب نابرابری و تفاوت میان کشورها شود. هر کشوری به منظور جلوگیری از تاثیرات مخرب تکنولوژی موبایل بهتر است تا جایی که امکان دارد آموزش‌های اصولی را به منظور استفاده درست و بهینه از موبایل در اختیار افراد جامعه قرار دهد تا بتوانند از این تکنولوژی‌ها بهره‌برداری مفیدی داشته باشند. همچنین هر چقدر مردم به ارتقا مهارت‌های ارتباطی تشویق شوند تعاملات حضوری و پایدارتری برقرار خواهد شد.

نتیجه گیری:

اگر جزو افرادی هستید که قصد خرید گوشی موبایل هوشمند دارید بهتر است به فروشگاه اسنپ شاپ مراجعه کنید. این پلتفرم اینترنتی یک مرجع معتبر و شناخته شده برای فروش انواع موبایل و سایر دستگاه‌های هوشمند است و البته تمام محصولات خود را با قیمت بسیار مناسبی در اختیار افراد قرار می‌دهد و تنوع بسیار زیادی در بین محصولات این سایت به چشم می‌خورد.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید