ایرانسل وارد نسل 5.5 شبکه تلفن‌ همراه شد‎

ایرانسل وارد نسل 5.5 شبکه تلفن‌ همراه شد‎

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، در نمایشگاه تلکام 2023 از نسل 5.5 شبکه تلفن‌ همراه «5G-Advance» در شبکه ایرانسل رونمایی شد. همچنین ایرانسل توانست با انجام تست سرعت در نسل 5.5 تلفن‌ همراه رکورد 6.5 گیگابیت بر ثانیه را به ثبت برساند که همین موضوع باعث شد باز هم رکورد سرعت اینترنت در ایران به واسطه ایرانسل شکسته شود.

طبق گزارشی توسط روابط عمومی ایرانسل منتشر شده در آخرین روز برگزاری نمایشگاه تلکام 2023، از نسل 5.5 شبکه تلفن‌ همراه «5G-Advance»، با حضور دکتر امیر محمدزاده لاجوردی معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شبکه ایرانسل رونمایی شد.

نسل 5.5 شبکه تلفن‌ همراه ایرانسل که نسلی تکامل یافته و تسهیل کننده از نسل پنج به نسل 6 است روی فرکانس 26.5 تا 27.5 گیگاهرتز راه‌اندازی شده و از 800 مگاهرتز پهنای باند (چهار کریر 200 مگاهرتزی) استفاده می‌کند.

سرعت این نسل در مقایسه با نسل پنج 10 برابر بیشتر شده است. این موضوع به این معنا است که سرعت دانلود آن به 10 گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود آن نیز به 1 گیگابیت برثانیه می‌رسد.

همچنین در این نسل در مقایسه با نسل قبل 10 برابر کاربران بیشتری می‌توانند به آن متصل شوند و از آن استفاده کنند و قابلیت‌های منحصر به فردی دارد که جهت اتصال تعداد کاربرهای بالا در محیط‌های بسته مانند مراکز خرید و کاربرد در صنایعی که نیاز به ارتباطات Real Time دارند گزینه بسیار مناسب و کارآمدی است.

در این نسل جدید شبکه تلفن‌ همراه ایرانسل تکنولوژی‌ به کار رفته که mmWave نام دارد و آنتن‌های مورد استفاده در آن از نوع آنتن با تعداد المان زیاد (ELAA) است. در این نسل تعداد المان‌های آنتن تا 528 عدد بیشتر شده که همین مورد باعث بالا رفتن عملکرد آنتن‌ها می‌شود.

در مراسم افتتاح این نسل جدید لاجوردی در پاسخ به درخواست ایرانسل در رابطه با واگذاری باند میلیمتری که به تجاری‌ سازی این نسل کمک می‌کند بیان کرد: توسعه آینده ارتباطات کشور به باندل کردن این نسل جدید ارتباطی با سایر زیرساخت‌ها از جمله سرویس فیبرنوری وابسته است. دولت با هدف توسعه نسل‌های جدید به منظور واگذاری باند فرکانسی 3500 شبکه تلفن‌ همراه که منجر به توسعه شبکه ملی اطلاعات می‌شود در تلاش است یکی از شاخص‌های میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را واگذاری موج‌های میلیمتری محسوب کند که تا انتهای سال آینده قطعا این واگذاری اجرا می‌شود.

نخستین ارائه‌ دهنده 5G و رکورددار سرعت و تعداد سایت‌های نسل پنج در ایران اپراتور ایرانسل است که از سال 1395 با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی داخلی مطالعه روی 5G را آغاز کرده و درنتیجه در سال 1396 توانسته بود در حضور وزیر ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات نخستین آزمایش شبکه کامل نسل پنج تلفن‌ همراه را انجام دهد و در اول مرداد 1399 با پیشتازی در ارائه خدمات مبتنی بر جدیدترین فناوری‌های ارتباطی دنیا توانست نخستین سایت تجاری 5G ایران را راه‌ اندازی کند.

در سال‌های 1399 و 1400 شرکت ایرانسل توانست آمار سایت‌های نسل پنج خود را به «9» سایت برساند و از ابتدای سال 1401 شروع به انجام پروژه «توسعه فراگیر 5G در سراسر ایران» کرد.

سایت‌های جدید نسل پنج ایرانسل به این ترتیب یکی پس از دیگری در جای‌ جای ایران افتتاح شدند. لازم به ذکر است در روز 27 اردیبهشت 1402 با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و با تلاش شبانه‌ روزی کارشناسان فنی ایرانسل در ادامه پروژه فوق نیز ششصدمین سایت 5G ایران که به واسطه ایرانسل در شهر بابل راه‌اندازی شده بود توسط رئیس‌جمهوری به صورت آنلاین به بهره‌برداری رسید.

همچنین در 29 مهر 1402 ششصدوپنجاهمین سایت 5G ایرانسل نیز همزمان با سالروز راه‌اندازی ایرانسل در حضور اصحاب رسانه و در ساختمان مرکزی ایرانسل به واسطه دکتر بیژن عباسی‌ آرند مدیرعامل ایرانسل به مرحله بهره‌برداری رسید.

در نمایشگاه تلکام 2023 شرکت ایرانسل اعلام کرد که تعداد سایت‌های 5G در شهرهای مختلف ایران به 700 عدد رسیده است. رکورد سرعت اینترنت ایران در شبکه نسل 5.5 توسط اپراتور ایرانسل با ثبت عدد نزدیک به 6.5 گیگابیت بر ثانیه شکسته شد.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید