ثبت بیش از یکصدهزار دامنه ملی در یکسال گذشته

ثبت بیش از یکصدهزار دامنه ملی در یکسال گذشته

به گزارش پایگاه خبری وب سایت رند ، مهرماه ۱۳۹۴ خبر گذشتن از مرز ۷۰۰هزار دامنه ملی را اطلاع رسانی کردیم و اکنون با گذشت حدود یکسال از این خبر ، بیش از یکصدهزار دامنه جدید ثبت شده است. آماری که نشان از بالا بودن تقاضا برای دامنه های ملی می دهد. هرچند که بسیاری از افراد معتقد هستند ثبت دامنه های ملی بیشتر یک حباب است و به زودی تعداد زیادی از دامنه های ثبت شده به صورت آزاد در خواهند آمد.

ثبت دامنه
اکنون (۲۸شهریورماه ۱۳۹۵) تعداد دامنه های ملی ثبت شده به ۸۱۴۸۲۲ دامنه رسیده است که این تعداد در سال گذشته ۷۰۱۵۱۲ دامنه بوده است. اینکه این تعداد دامنه چرا ثبت شده اند و چرا بر روی بسیاری از دامنه ها سایتی وجود ندارد سوالی است که در ذهن افرادی که در جستجوی دامنه هستند شکل گرفته است.

شاید فعالان کسب و کار دامنه این رقم را به صورت نجومی افزایش داده اند و یا شاید آینده پر رونق بازار خرید و فروش دامنه موجب شده تا بسیاری از افراد به فکر ثبت و یا خرید دامنه های ملی بیافتند. هر چه هست آینده این کسب و کار بسیار روشن به نظر می رسد.


مصاحبه

با توجه به رونق بازار خرید و فروش دامنه ، وب سایت رند با چند تن از فعالان بازار خرید و فروش دامنه گفتگویی داشته که در ادامه می توانید آن را بخوانید. قابل ذکر است به خاطر عدم پاسخگویی برخی از فعالان امکان درج صحبت های این عزیزان فراهم نشده است.

سوال مشترک : آینده بازار خرید و فروش دامنه را چگونه می بینید ؟


آقای بهرام رحیمی
امروزه کسب درآمد از دنیای اینترنت به خصوص در کشورهای صنعتی به شکل گسترده ای رواج پیدا کرده و فروشگاه ها، شرکت ها و صنایع بزرگ و غیره … (حتی خبرگزاری ها)  با ورود به اینترنت و بازاریابی اینترنتی ، فرصت خوبی برای معرفی و فروش محصولات خود به دست آورده اند که در این بین نقش و تاثیر یک دامنه خوب ، گویا و منحصر به فرد بیشتر نمایان شده و مورد توجه قرار خواهد گرفت.
از این رو انتخاب یک آدرس اینترنتی خوب و مرتبط یکی از مهمترین تصمیماتی است که در هنگام راه اندازی یک وب سایت باید به آن توجه شود. با افزایش تعداد کاربران اینترنت در جهان ، آدرس های اینترنتی هر روز بیشتر اشغال شده و تعداد دامنه های موجود برای ثبت با پسوندهای پر طرفدار نیز روز به روز کمتر می شود ، که نتیجه آن  افزایش سرسام آور قیمت دامنه های رند بوده.
البته با افزایش درخواست ثبت دامنه در سال های اخیر ، آیکان هم که سازمان نظارت بر ارقام و اسامی اینترنتی و وظیفه واگذاری نام های دامنه و آدرس های پروتکل اینترنت را بر عهده دارد بیکار ننشسته و تصمیماتی اتخاذ کرده که تاثیر مستقیم در کاهش قیمت دامنه ها داشته است.
مثلآ اضافه شدن پسوندهای جدید یکی از تصمیماتی بود که تاثیر مستقیم بر کاهش قیمت خرید و فروش دامنه ها داشته ، البته منظور ما دامنه های دات کام بوده که در سالیان گذشته با قیمت های چندین میلیون دلاری خرید و فروش می شد.  هر چند در حال حاضر دامنه های با پسوند ir با مبالغ بسیار پایینی در ایران خرید و فروش می شوند اما نسبت به گذشته منطقی تر بوده و آینده خوبی را می توان برای افرادی که دامنه های رند و با ارزشی در اختیار دارند تصور کرد. مگر اینکه  اتفاقات خاص و غیرمنتظره ای رخ دهد.


آقای روح الله عبادی
اگر بخواهیم مارکت ایران و فقط دامنه های ملی را مد نظر بگیریم ، طبیعتا بازار خرید و فروش دامنه محدود به یک سری افراد خاص می شود. هر شخص یا شرکتی به راحتی وارد این بازار نمی شود چراکه سرمایه گذاری و ریسک بالایی نیاز هست تا یک مجموعه یا یک شخص وارد این کسب و کار شود.

در کشورهای مختلف این سرمایه گذاری منطقی تر بوده و ارزش خاصی برای دامنه های اینترنتی قائل هستند. به طوری که زمان برگشت سرمایه اولیه برای خرید یک دامنه را مشخص می کنند. اما در ایران متاسفانه بیشتر بحث کلکسیونی مطرح است تا دامینری و با توجه به اینکه افراد خاص دامنه های خوب را می خرند ، بازار دامنه فکر نمی کنم تا چند سال آینده از نظر رشد فروش بدلیل خریدار های معمولا ثابت تغییری پیدا کند .

مجموعه ما نیز از قدیم در این کسب و کار فعال بوده و بیشتر دامنه هایی را ثبت کرده و می کنیم که برای آنها هدفی داشته ایم. ولی در حال حاضر بیش از ۸۰۰ هزار دامنه ملی ثبت شده که اگر دقت کنید بسیاری از آنها کاربردی ندارند.

در آخر این نکته را باید بگویم ، تا زمانی که مجری ثبت دامنه های ملی سیاست شفاف ، درست و قانونی در جهت بحت تجارت دامنه تعریف نکند ، هیچ وقت این تجارت رشد نمی کند


آقای محمد خضری
در دنیا دامنه کالای ارزشمندی به حساب می آید. دامنه های مطرحی در دنیا با قیمت های بسیار چشمگیری فروخته شده که این قیمت ها به پول کشور ما به مرز ۶۰ میلیارد تومان هم می رسد. درست است که برنامه های ارتباط جمعی مثل تلگرام و غیره … وارد مارکت شده اند و شوکی به بازار دامنه وارد کرده اند ، ولی همچنان وب سایت و دامنه جایگاه ویژه ای دارد. ضمن اینکه در این بازار راکد خیلی از دوستان از جمله مجموعه خود ما فروش قابل توجه ای داریم.

هر چند رکود بازار در بازارها مختلف باعث شده کمی افت قیمت را تجربه کنیم ولی همچنان جای امید وجود دارد که این وضعیت رو به رشد و فعال باشد.


آقای آرش ابراهیم پور
بازار دامنه در حال حاضر دارای رونق خوبی است ولی در آینده قطعا جایگاه بهتری نیز پیدا خواهد کرد. این صحبت از این رو زده می شود که در تمام دنیا وب سایت ها جایگاه بالاتری نسبت به اپلیکیشن ها دارند. به طوری کلی عرض می کنم شما زمانی که یک برند را در اختیار دارید ، تنها محل رسمی که می توان آن برند را معرفی کرد وب سایت آن برند است.

در کسب و کارهای مختلف به خصوص کسب و کارهای اینترنتی نیز این موضوع به شدت وجود دارد. حال اگر نام سایت شما کلمه ای باشد که کاربر نتواند آن را به یاد بسپارد قطعا شما سهم بزرگی از تبلیغات را از دست خواهید داد.

همچنین نیاز به داشتن دامنه های اینترنتی منحصر به فرد روز به روز افزایش می یابد. شاید مثال عینی این موضوع شماره های رند باشد که در تمام کشورهای دنیا دارای ارزش خاصی هستند. اگر شما یک شماره رند داشته باشید ، مشتریان شما هیچ وقت شما را فراموش نخواهند کرد.


آقای ایرج عیداضحی
از نظر من اگر بخواهیم دلایل اصلی رشد دامنه های ملی و تاثیر آن بر آینده بازار فروش دامنه های ir را مورد بحث قرار دهیم ،  باید چندین نکته را بررسی نماییم. در سال ۱۳۹۲ تعداد ۴۰۰ هزار دامنه ملی ثبت شده بود و در مدت ۳ سال این تعداد به بیش ۸۰۰ هزار دامنه رسیده است. یعنی رشدی بالای ۵۰درصد و از نظر تعداد دامنه های ثبتی ، ایران در منطقه رتبه نخست را دارا می باشد و در میان ۴ کشور برتر جهان از نظر رشد دامنه ها می باشد. حال اگر بخواهیم بدانیم چه چیز باعث افزایش ۵۰درصدی تعداد دامنه های ثبتی در مدت سه سال شده است یکی از دلایل آن افزایش یکباره نرخ ارز در کشور در سال های گذشته و متقابلا افزایش قیمت ثبت دامنه های بین المللی مانند com  و غیره ... می باشد. به طوری که دامنه com که قبلا ۱۰دلار و با دلار آن زمان (۱۰ هزار تومان) ثبت می شد ، با افزایش دلار یکباره به قیمتی بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان رسید و این باعث شد مردم دامنه ir با نرخ ۴۰۰۰ تومانی را جایگزین دامنه دات کام ۴۰ هزار تومانی کنند و باز دامینرها نیز از این فرصت استفاده کرده و با کمترین هزینه اقدام به ثبت دامنه های آزاد ملی با قیمتی ۱۰ برابر ارزانتر از دامنه بین المللی کردند.

حال دلیل این رشد ثبت دامنه های ملی  به خاطر نیاز کشور نیست بلکه هجوم دامینرها برای ثبت این دامنه ارزان قیمت می باشد. به طوری که اگر بخواهیم ۱۰۰ دامنه ملی رو بررسی کنیم بر روی ۸۰درصد دامنه هیچ سایتی فعال نیست و صرفا دست دامینرها می باشد. در حال حاظر کمترین قیمت فروش دامنه در بین دامینرها چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان برای یک دامنه متوسط به پایین می باشد که با این مبلغ می شود حدود ۱۲۰ دامنه ملی دیگر ثبت یا تمدید کرد. پس یکی از دلایل اصلی رشد دامنه های ملی ارزان بودن ثبت و تمدید آن می باشد.

حال با رشد اسمارت فون ها و افزایش استفاده کاربران از اینترنت موبایل و جایگزین شدن اپلکیشن ها به جای وب سایت ها به طوری که برای نمونه از سال ۲۰۱۳ میلادی کاربرانی که با گوشی و اپلیکیشن از فیسبوک استفاده می کردند از کسانی که با استفاده از کامپیوتر و با وارد شدن به وب سایت فیسبوک استفاده می کردند پیشی گرفته است و طبق آمار در چند سال دیگر ۹۰درصد کاربران از طریق اپ از فیسبوک خود استفاده خواهند کرد و به نظر بنده در چند سال دیگر و نفوذ موبایل و اپلیکیشن ها خیلی از دامنه های متوسط به پایین (حدود ۵۰درصد دامنه های فعلی) هیچ جایگاهی در بازار دامنه نخواهند داشت.

در حال حاضر نیز این کسب و کار در دست ۵۰ الی ۶۰ نفر بیشتر نیست ، که بعضی از آنها از قدیمی های این کسب و کار هستند و اکثرا دامنه ها را خودشان در زمان آزاد بودن دامنه ها ثبت کرده اند. اما بعضی ها نیز با سرمایه چند صد میلیونی وارد این بازار شده و دامنه های دیگر دامینرها را با قیمت به اصطلاح همکاری خریداری می کنند.


آقای امیرحسین قاسمی
این سوال خیلی گسترده و باز هست و به سادگی نمی شود جواب آن را داد ولی اگر بخواهیم به طور کلی بیان کنیم ، سرعت رشد این کسب و کار بسیار آهسته بوده و به آهستگی نیز جلو می رود. همچنین ورود افراد بسیار زیاد به این کسب و کار باعث شده قیمت ها تا حدودی تحت تاثیر قرار گیرد و به اصطلاح قیمت ها خراب شده اند که این موضوع بی ارتباط با افراد تازه وارد نیست.

در نهایت به نظر من در این کسب و کار اتفاق عجیبی رخ نخواهد داد.


آقای محمدرضا رحمانی زنجانی
آینده بازار خرید و فروش دامنه بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد. به نظر من آینده خرید و فروش دامنه همین الان هستش. یعنی اشخاصی که در حال حاضر به عنوان دامینرهای مطرح کار خرید و فروش می کنند آینده این کسب و کار را می سازند. البته با افزایش تقاضایی که در بازار وب ایران وجود دارد قطعا این بازار هم چون گذشته رشد زیادی خواهد داشت و خرید و فروش بیشتر نیز می شود.
به اعتقاد بنده یکی از فاکتورهای مهمی که این بازار را می تواند رونق دهد ، گران شدن قیمت ثبت  دامنه های ملی است. اگر این اتفاق رخ دهد خیلی از افرادی که به خاطر قیمت ارزان این دامنه ها وارد این کسب و کار شده اند ، از دور خارج شده و بازار با دامنه های بی ارزش اشباع نمی شود.

در آخر به این نتیجه می رسیم که این بازار رو به رشد بوده و قطعا خرید و فروش دامنه رونق خوبی نسبت به وضعیت فعلی خواهد داشت.

آقای مهدی محجوب
به نظر من آینده این کسب و کار ارتباط مستقیمی با سیاست های کلی کشور دارد. در کل دنیا این کسب و کار روز به روز بهتر می شود و قیمت ها نیز با توجه به تقاضای بازار افزایش می یابد و فعالیت دامینری نیز بیشتر و بیشتر می شود. اما در ایران نگاه بیش از حد مردم به اپلیکیشن ها ممکن است آسیب جدی به این کسب و کار برساند.

همچنین حجم بالای ورود افراد مختلف برای ثبت دامنه های ملی و ثبت دامنه های بی ارزش که تعداد آنها کم هم نیست ، کمی به این بازار شوک وارد کرده است. بعضا قیمت هایی برای دامنه های بی ارزش اعلام می شود جای تعجب دارد. به طور مثال دامنه ای به حدی بی ارزش است که تمامی پسوندهای بین المللی آن آزاد است و کسی ثبت نکرده است.


آقای مصطفی بنی حسن
رونق خرید و فروش در این کسب و کار قطعا رو به رشد بوده و هست. مجموعه ما حدود ۵ سال  در این حوزه فعالیت دارد و هر ساله ما شاهد رشد قیمت ها و افزایش خرید و فروش بوده ایم. شاید این ذهنیت وجود داشته باشد که با ورود اپلیکیشن ها بازار وب کمی تحت تاثیر قرار بگیرد ولی اینگونه نیست و ما مشتریانی داریم که برای راه اندازی وب سایت اپلیکیشن خود ، دامنه های ما را خریداری کرده اند.

در نهایت با توجه به فروش و رشدی که داشته ایم به آینده این بازار بسیار خوش بین هستیم.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید