از کلاهبرداری پیامکی تا کلاهبرداری وایبری

از کلاهبرداری پیامکی تا کلاهبرداری وایبری

به گزارش پایگاه خبری وب سایت رند ، سودجویی و کلاهبرداری یک امر ناپسند است که می توان گفت در تمام مشاغل وجود دارد. یکی از شیوه های کلاهبرداری که در چند سال اخیر رواج پیدا کرده کلاهبرداری های پیامکی است. برای مثال پیامکی برای افراد با موضوع برنده شدن در قرعه کشی ارسال می شود و با گرفتن مشخصات و اطلاعات حساب بانکی به بهانه واریز جوایز نقدی مخاطب را فریب می دهند.

دزد

در طول این مدت دستگاه قوه قضاییه ، نیروی پلیس آگاهی ، وزارت و فرهنگ ارشاد اسلامی و اپراتورهای تلفن همراه ، راه های بسیاری را برای جلوگیری از کلاهبرداری پیامکی انجام دادند ولی این شیوه همچنان ادامه دارد و جدیدا تخلف کنندگان به سمت برنامه های شبکه اجتماعی و ارتباط جمعی تلفن همراه مثل وایبر ، لاین و واتس آپ رفته اند.

وایبر

به تازگی تعداد پیام های تبلیغاتی در برنامه های ارتباطی تلفن همراه زیاد شده است و مجرمان برای طبیعی جلوه دادن پیامک های کلاهبرداری از متن های مختلفی استفاده می کنند. یکی از پیام های کلاهبرداری مربوط به قرعه کشی در دهه فجر در جزیره کیش بین مشترکان سیم کارت های اعتباری و دائمی با میزبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شده بود. از این رو وزارتخانه بیانیه ای برای اطلاع عموم منتشر کرد و از تقلبی بودن پیامک خبر داد. یا در نمونه ای دیگر در متن پیامک ها از کدهای فریب دهنده استفاده می شود به این صورت که مشترک گرامی با کد کاربری ...  ویا مشترک شماره ... تا درست بودن پیامک برای مخاطبان مورد قبول باشد.

لوگوی وایبر

پیامک های کلاهبرداری اغلب به صورت فرد به فرد فرستاده می شود و نظارت در این مورد غیر ممکن است و راه پیشگیری از ارسال پیامک های کلاهبرداری در اپراتورها و پیام رسان ها وجود ندارد و برای رسیدگی به موضوع ، شخص اخاذی شده باید پرونده شکایت تنظیم کند تا شاکی خصوصی ایجاد شود. در این راستا یکی از مدیر عاملان اپراتورهای تلفن همراه در خصوص شکایت مشترکین از پیامک های کلاهبرداری این چنین گفت : کلاهبرداری مثل جرایم دیگر در دستور کار پلیس آگاهی و قوه قضاییه قرار دارد و اپراتورها در این باره مسئولیتی به عهده ندارند.

کلاهبرداری پیامکی

البته قوه قضاییه گهگاهی با فرستادن پیامک های هشدار دهنده با موضوعاتی از قبیل داشتن ثبت سند و انتقال سند سیم کارت ، مشترکان را آگاه می سازد اما با کلاهبرداری های زیاد که از طریق تلفن همراه صورت می گیرد ، این اقدام کافی نمی باشد. اداره پلیس آگاهی نیز شکایات مشترکینی که فریب پیامک های کلاهبرداری را خورده اند مورد بررسی قرار می دهد ، همچنین سایت پلیس فتا اطلاعاتی برای آگاهی بیشتر به مشترکین ارائه می دهد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سامانه ای را ترتیب داده که مشترکین شکایات خود از پیامک های انبوه را اعلام کنند ، شایان ذکر است که این سامانه برای پیامک های شخص به شخص بدون استفاده است.

آمارها نشان دهنده آن است که بسیاری از اشخاص به دام کلاهبرداران پیامکی افتاده اند زیرا شکایات زیادی در این مقوله شده است. شاید برای از بین بردن این نوع کلاهبرداری ، سرعت بخشیدن مراحل شکایت راه چاره ای باشد تا با متخلفان قاطعانه برخورد شود زیرا ممکن است با طولانی شدن مراحل دادرسی ، مشترک از شکایت خود منصرف شده و متخلفان باز به تکرار جرایم دست زنند.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید