افزایش قیمت اینترنت باید صرف خرید تجهیزات و توسعه شبکه شود‎

افزایش قیمت اینترنت باید صرف خرید تجهیزات و توسعه شبکه شود‎

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، عیسی زارع‌پور اعلام کرد اینترنت بیشتر از 34 درصد افزایش قیمت نداشته است و براساس تعهدی که اپراتورها داده اند این افزایش تعرفه باید صرف توسعه و خرید تجهیزات شبکه شود. تاکنون یک پاسخ بیشتر نمی‌توان به چرایی گران شدن تعرفه بسته‌های اینترنتی داد و بسته‌های اینترنتی به این منظور افزایش پیدا کرده که اپراتورها بتوانند تجهیزات جدید خریداری کنند و شبکه‌ها را توسعه دهند.

وزیر ارتباطات هم در این رابطه گفته است: اپراتورها متعهد شدند که ریال به ریال این افزایش قیمت بسته‌ها را جهت توسعه شبکه و خرید تجهیزات مصرف کنند و ظرف 6 ماه آینده سرعت شبکه افزایش پیدا کند و همچنین علاوه بر نسل پنجم، پوشش نسل چهارم در کشور افزایش پیدا کند تا در نهایت با افزایش سرعت و کیفیت شبکه رضایت‌مندی مردم نیز افزایش پیدا کند.

عیسی زارع‌پور اپراتورها را ملزم به توسعه و تغییراتی می‌داند که همان شروط رگولاتوری جهت صدور مجوز افزایش تعرفه اینترنت است. رگولاتوری برای اپراتورها شروطی تعیین کرده بود و اپراتورها هم با پذیرش تمام آن‌ها قیمت بسته‌های اینترنتی خود را افزایش دادند.

هر چند اعلام شده بوده که افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی باید تا سقف 34 درصد باشد اما بررسی‌ها نشان دهنده این است که در رابطه با بعضی از بسته‌ها بیشتر از این عدد بوده است. البته وزیر ارتباطات می‌گوید این موضوع صحت ندارد و براساس گزارشات اعلام کرده: «هیچ بسته‌ی اینترنتی در کشور بیشتر از 34 درصد افزایش قیمت نداشته است».

علاوه بر این که افزایش 34 درصدی بسته‌های اینترنتی با اعتراض مردم و کارشناسان همراه بود که مورد انتقاد برخی از مسئولین هم قرار گرفت. نمایندگان مجلس این میزان از افزایش تعرفه بسته‌های اینترنت را خارج از انصاف و عدالت دانستند و یکی از نمایندگان در رابطه با همین موضوع بیان کرد: بسته‌های اینترنتی 30 درصد افزایش قیمت داشته در صورتی که افزایش حقوق‌ها برابر با 18 درصد است.

خود مردم هم نسبت به این موضوع معترض هستند و می‌گویند چرا باید برای اینترنتی هزینه پرداخت کنیم که فیلترینگ و محدودیت‌های بسیار گسترده و آزاردهنده‌ای دارد. وزیر ارتباطات بر این موضوع تاکید دارد که افزایش تعرفه‌ها صرفاً برای ترافیک بین‌المللی اعمال شده و بهای ترافیک داخلی مانند گذشته بوده و هیچ تغییری نداشته است.

موضوعی که در ادامه سیاست کاهش نسبت مصرف ترافیک اینترنت بین‌الملل به ترافیک داخلی است و احتمالاً مثل سیاست فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی به منظور کاهش میزان مصرف اینترنت بین‌الملل اعمال می‌شود. راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت دیگری جهت افزایش تعرفه‌های اینترنت بین‌الملل وجود دارد که می‌توانست طوری انجام شود که هم اپراتورها دچار ضرر و زیان کمتری شوند و هم مردم با افزایش ناگهانی و قابل توجه اینترنت با مشکل مواجه نشود.

کارشناسان اقداماتی را به‌ عنوان راهکارهای دولت جهت جلوگیری از گران شدن بسته‌های اینترنت ارائه کرده‌اند که می‌توانست از این موضوع جلوگیری کند و مردم ناچار به صرف هزینه‌های سنگین جهت دسترسی به اینترنت و استفاده از آن برای انجام امورات روزانه خود نداشته باشند و همچنین عده زیادی از افراد جامعه هم مجبور نباشند اینترنت را از سبد مصرفی خود حذف کنند.

حذفی که پیامدها و تبعات سنگینی مانند ایجاد شکاف دیجیتال میان مردم و طبقات مختلف را به دنبال دارد و از سوی دیگر هم مردم را از دسترسی به اینترنت که یک حق مسلم و بدیهی شهروندی است محروم خواهد کرد.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید