مشکل شارژ نشدن گوشی و راه‌های برطرف‌کردن آن

مشکل شارژ نشدن گوشی و راه‌های برطرف‌کردن آن

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، دلایل متفاوت و گوناگونی می‌توانند در شارژ نشدن موبایل نقش داشته باشند که بعضی از آن‌ها به‌سادگی توسط کاربران قابل حل هستند. این مشکل می‌تواند از شارژر، برنامه‌های نصب شده روی دستگاه و یا حتی خود دستگاه باشد. در ادامه مطالب به مهم‌ترین علت‌های بروز پدیده مذکور و نحوه برطرف‌کردن آن‌ها می‌پردازیم.

شارژ گوشی

مهم‌ترین علت‌های شارژ نشدن گوشی موبایل چیست؟

شارژ نشدن گوشی یا تبلت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برای برطرف کردن بعضی از این دلایل لازم است به فرد متخصص مراجعه کنید. با این‌ حال، قبل از رفتن به پیش تعمیرکار بهتر است دلایل اصلی شارژ نشدن موبایل را مورد بررسی قرار دهید تا از پرداخت هزینه اضافی جلوگیری نمایید.

1. نامناسب بودن شارژر

بسیاری از سازندگان گوشی‌های هوشمند امروزه، شارژر را از جعبه برخی محصولات خود حذف کرده‌اند. همین مسئله باعث سردرگمی کاربران در یافتن شارژر مناسب شده است و گاهی از شارژر نامتناسب با گوشی یا تبلت خود استفاده می‌نمایند.

هرچند در بیشتر مواقع استفاده از چنین شارژرهایی فقط منجر به افزایش زمان شارژ مجدد باتری می‌شوند، اما در بعضی موارد این احتمال وجود دارد که به‌طور کلی از شارژ دستگاه جلوگیری کند. همچنین استفاده از شارژر نامناسب و غیراستاندارد می‌تواند احتمال آسیب به باتری و کاهش عمر مفید آن را در بلندمدت افزایش دهد. 

2. گرفتگی درگاه شارژ گوشی

جمع شدن گرد و خاک و ریزه آشغال‌ها در قسمت درگاه شارژ یکی دیگر از دلایلی است که شارژ نشدن موبایل را به همراه دارد. این مسئله معمولاً به مرور زمان به‌دلیل قرارگرفتن گوشی در کیف یا جیب رخ می‌دهد و اجسام ریز و کوچک خارجی از اتصال صحیح سیم شارژر به گوشی جلوگیری می‌کند.

شما برای بررسی و اطمینان از نبود مانع در قسمت درگاه گوشی خود می‌توانید با استفاده از یک چراغ قوه یا ذره بین درون درگاه شارژ دستگاه خود را بررسی کنید. اگر پس از بررسی متوجه وجود مانع در این قسمت بودید می‌توانید برای خارج‌کردن اجسام یا تمیزکردن گردوغبار از خلال دندان، برس‌های کوچک یا دستگاه دمنده استفاده کنید. به شما عزیزان توصیه می‌کنیم از واردکردن اشیای نوک تیز فلزی به قسمت داخلی درگاه شارژ خودداری کنید؛ زیرا می‌تواند منجر به بروز مشکل برای اتصالات شارژر به گوشی شود.

3. شارژر یا کابل معیوب

خرابی و آسیب دیدگی کابل شارژ می‌تواند یکی از دلایل بسیار مهم و رایج برای شارژ نشدن موبایل باشد که معمولاً به‌صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد. بعضی مواقع آسیب به سیم شارژ در ظاهر هم مشخص است، اما بعضی اوقات ممکن است کابل کاملاً سالم به‌نظر برسد. آسان‌ترین روش برای تشخیص این مشکل، امتحان‌کردن یک کابل دیگر با همان شارژر است.

اگر پشتیبانی کردن از شارژ بی‌سیم برای گوشی شما امکان‌پذیر است، بهتر است آن را با یک شارژر بی‌سیم هم امتحان کنید تا نسبت به معیوب نبودن خود گوشی مطمئن شوید. اگر از سلامت کابل مطمئن هستید، بهتر است به سراغ آداپتورهای دیگر یا بررسی درگاه USB آداپتور فعلی بروید.

4. شارژ نشدن موبایل به‌دلیل ورود آب به آن

با این وجود که بسیاری از گوشی‌های امروزی در برابر آب مقاوم و ضدآب هستند، اما وقتی گوشی در معرض آب قرار می‌گیرد می‌تواند از پرشدن مجدد باتری جلوگیری کند. در چنین حالتی معمولاً مقدار اندکی از آب در درگاه شارژ باقی می‌ماند و دستگاه با تشخیص خودکار رطوبت، منجر به متوقف شدن به دلایل ایمنی می‌شود. گوشی‌های دارای حسگر رطوبت، پیام هشداری را در مواقع گفته‌شده نمایش می‌دهند. با استفاده از باد گرم ملایم یا فوت‌کردن در درگاه USB، می‌توانید این مشکل را تا حدودی رفع کنید.

5. آسیب جدی به باتری

بعضی مواقع باتری امکان پرشدن مجدد را ندارد و به همین دلیل کاربر با شارژ نشدن موبایل مواجه می‌شود. این مشکل می‌تواند به‌دلیل قدیمی بودن باتری یا آسیب دیدن آن به وجود آمده باشد. در بیشتر اوقات آسیب به باتری در گذر زمان اتفاق می‌افتد و قبل از خاموش‌شدن دائمی آن باید علائمی مثل کاهش ظرفیت شارژدهی یا گرم‌شدن بیش‌ازحد را مشاهده کرده باشید.

یکی دیگر از معیارهای آسیب دیدن باتری، بادکردن آن و یا نشت مایعات از آن است که می‌تواند خطرات جدی را به همراه داشته باشد. توصیه می‌شود در این مواقع از دستکاری گوشی خود جدا خودداری کنید و آن را به یک مرکز تعمیر ببرید. 

6. مشکل نرم‌افزاری گوشی

در موارد نادری این احتمال وجود دارد که مشکلات نرم‌افزاری موجب شارژ نشدن موبایل شده باشد. این حالت در شرایطی که برنامه‌ی جدیدی نصب کرده باشید و یا به‌تازگی دستگاه را آپدیت و به روزرسانی کرده باشید، احتمال قوی‌تری وجود دارد که اتفاق بیوفتد. بعضی مواقع هم باگ‌های سیستمی می‌تواند مانع پرشدن مجدد باتری شود که این مشکل معمولاً با ریست برطرف می‌شود.

7. تداخل عملکرد برنامه‌ها

بعضی از برنامه‌های سنگین که حجم بسیار زیادی دارد می‌توانند باعث مصرف شدید باتری هم‌زمان با شارژشدن آن شوند. در این شرایط، در کنار افزایش دمای دستگاه که می‌تواند به باتری آسیب بزند، با شارژ نشدن موبایل یا کاهش سرعت آن هم مواجه خواهید شد. برای رفع مشکل، می‌توانید برنامه‌هایی که پرمصرف هستند و در پس‌زمینه اجرا می‌شوند، محدود کنید یا اپ‌های بدون استفاده را ببندید.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید