علت سریع خالی شدن باتری گوشی‌ها چیست

علت سریع خالی شدن باتری گوشی‌ها چیست

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، یکی مشکلات بارز کاربران گوشی‌های هوشمند امروزه کاهش مدت‌زمان شارژدهی باتری است که با انجام دادن نکات و راهکارهای ارائه‌شده در این مطلب، می‌توانند به بهتر شدن مدت‌زمان شارژدهی باتری دستگاه خود کمک کنند.

خالی شدن شارژ گوشی

همزمان با افزایش ظرفیت باتری‌ها، دستگاه‌های مورد استفاده‌ی ما هم از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر می‌شوند؛ با این وجود، هنوز هم دغدغه بسیاری از کاربران میزان شارژدهی باتری است. هرچند خالی شدن سریع باتری به یکی از موارد عادی در ابزارهای امروزی بدل شده است؛ اما این موضوع به این معنی نیست که به طور روزانه باید چند بار دستگاه خود را شارژ کنیم. اگر باتری گوشی موبایل شما زودتر از حالت عادی خالی می‌شود، بهتر است دلیل این مسئله را پیدا کنید و برای آن راهکاری پیدا کنید.

بیشترین دلیل افزایش مصرف نیرو در گوشی‌های هوشمند

برای حل هرکدام از دلایل راهکارهایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. پس بهتر است وقت را تلف نکنید و پیش از خالی شدن باتری دستگاه‌تان، مواردی که در ادامه به آن اشاره می‌شود را بررسی کنید.

1. نمایشگر

نمایشگر یکی از پرمصرف‌ترین اجزاء گوشی از زمان تولد گوشی‌های هوشمند مدرن بوده است. پنل‌های نمایشگر گوشی‌های مدرن روزبه‌روز رنگارنگ‌تر و روشن‌تر می‌شوند و وضوح آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. هرچند این عوامل موجب می‌شود تا کاربران تجربه‌ی بهتری را تجربه کنند، همین موارد باعث افزایش مصرف نیرو نیز می‌شوند. یکی از دلایل اصلی خالی شدن سریع باتری، می‌تواند نمایشگر گوشی شما باشد. 

برای اینکه میزان مصرف باتری توسط نمایشگر را بررسی کنید، مراحل زیر را طی کنید:

1. وارد قسمت تنظیمات دستگاه (Settings) شوید. 
2. گزینه‌ی باتری (Battery) را انتخاب کنید. 
3. روی منوی سه‌نقطه‌ای در گوشه‌ی بالا، سمت راست ضربه بزنید. 
4. گزینه‌ی میزان مصرف باتری (Battery usage) را انتخاب کنید. 
5. روی منوی سه‌نقطه‌ای در گوشه‌ی بالا، سمت راست ضربه بزنید. 
6. گزینه‌ی نمایش مصرف تمام بخش‌های دستگاه (Show full device usage) را انتخاب کنید.

میزان مصرف باتری توسط اجزاء مختلف گوشی را می‌توانید در این قسمت بررسی کنید. در بیشتر موارد، می‌بینید که نمایشگر (Display) در جایگاه اول قرار دارد.

فناوری نمایشگرها بسیار سریع‌تر از فناوری باتری‌ها پیشرفت می‌کند و همین موجب مشکل شده و احتمالا در سال‌های آینده، مصرف بیشتر انرژی توسط نمایشگر به دغدغه‌ی بسیار بزرگی تبدیل می‌شود. تا زمانی‌که بهبودی دراین‌زمینه حاصل نشود، تنها راهکار موجود صرفه‌جویی در مصرف انرژی است.

راهکارها

  • کم کردن روشنایی نمایشگر: کاهش روشنایی به طور قابل توجهی به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند.
  • استفاده از ویژگی روشنایی تطبیقی: ویژگی روشنایی تطبیقی این اجازه را به شما می‌دهد تا در زمان لازم، میزان روشنایی نمایشگر خود را در حد بالا قرار دهید؛ اما در زمانی‌که به روشنایی بالا نیاز ندارید با کاهش روشنایی نمایشگر، باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود.
  • کم کردن نرخ نوسازی نمایشگر: برخی گوشی‌ها از نرخ نوسازی (Refresh Rate) بالاتر از میزان رایج پشتیبانی می‌کنند. در بیشتر این دستگاه‌ها، می‌توانید در قسمت تنظیمات به کاهش نرخ نوسازی و کاهش مصرف انرژی کمک کنید.
  • کم کردن مدت زمان قفل خودکار: کم کردن مدت زمان قفل خودکار، به شما این اطمینان را می‌دهد که نمایشگر شما برای مدتی طولانی بیهوده روشن نمی‌ماند و در نتیجه انرژی زیادی استفاده نمی‌شود.
  • استفاده نکردن از تصاویر پس‌زمینه‌ی زنده: تصاویر پس‌زمینه‌ی زنده یا همان Live Wallpaper-ها عملا یک ویدئو را به صورت دائمی روی صفحه گوشی شما پخش می‌کنند و همین امر موجب مصرف انرژی می‌شوند.
  • استفاده کردن از تصاویر پس‌زمینه‌ی مشکی: اگر دستگاه شما به پنلی از نوع AMOLED مجهز است، می‌توانید میزان مصرف باتری را با استفاده از تصاویر پس‌زمینه‌ی تیره، کاهش دهید. چرا که دستگاه شما پیکسل‌های مربوط به نقاط سیاه‌رنگ را فعال نمی‌کند.

2. آنتن‌دهی نامناسب

قاتل خاموش برای باتری دستگاه شما، مناطقی است که در آن آنتن‌دهی گوشی در حد مناسبی نیست. در چنین مناطقی، تلفن همراه دائم در حال تلاش است که به دکل‌های مخابراتی مختلف اتصال پیدا کند تا ارتباط دچار مشکل نشود. در زمانی‌که دستگاه موفق به برقراری ارتباط نشود هم نیروی بیشتری مصرف می‌کند تا شما را به شبکه متصل کند.

افزایش شارژ پگوشی

اگر در ساختمان‌های بسیار بزرگ زندگی می‌کنید، در منطقه‌های روستایی ساکن هستید یا اغلب به مکان‌هایی می‌روید که برای شبکه همراه پوشش نامناسب دارد، احتمالا باتری گوشی شما زودتر از حالت عادی خالی می‌شود. در این صورت، باید مشکل را به‌صورت اساسی حل کنید.

راهکارها

  • تغییر اپراتور: پوشش ارائه‌شده توسط اپراتورها در شهرها، نواحی و محلات مختلف تفاوت دارد. با تحقیق کردن می‌توانید به راحتی بفهمید که کدام اپراتور بهترین پوشش را در منطقه‌ی مورد نظر شما ارائه می‌دهد.
  • حالت پرواز: استفاده از حالت پرواز (Airplane Mode) باعث خاموش‌شدن آنتن گوشی تلفن همراه شما می‌شود. با فعال کردن این حالت، گوشی دیگر تلاش نمی‌کند تا به دکل‌های مخابراتی متفاوت متصل شوید. می‌توانید به‌طور هوشمندانه از این ویژگی می‌توانید در مناطقی که پوشش شبکه‌ی مناسبی در آن‌ها ارائه نشده است استفاده کنید. استفاده از ابزارهای خودکارسازی مانند IFTTT برای فعال‌سازی خودکار حالت پرواز براساس منطقه نیز می‌تواند کار را برای کاربران راحت‌تر و ساده‌تر کند. 
  • ابزارهای تقویت سیگنال: گاهی اوقات اپراتورها ابزارهایی تحت عنوان تقویت کننده‌ی سیگنال (Signal Booster) یا گسترش‌دهنده‌ی شبکه (Network Extender) ارائه می‌دهند. اگر برای مدت زمان زیادی در محلی حضور دارید که پوشش نامناسب دارد، بد نیست نمونه‌ای از این ابزارها را تهیه کنید. با قرار دادن یکی از این ابزارها در محل کار یا خانه، اطمینان پیدا می‌کنید که همواره سیگنالی قوی را دریافت می‌کنید.

3. اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های پس‌زمینه

اگر باتری گوشی شما باسرعت خالی می‌شود، بهتر است اپلیکیشن‌ها را هم بررسی کنید. برخی اپلیکیشن‌ها نیروی بیشتری را در مقایسه با دیگر برنامه‌ها استفاده می‌کنند. واضح‌ترین موارد، اپلیکیشن‌هایی مانند نتفلیکس، یوتیوب و دیگر سرویس‌های استریم محتوا هستند. اگر می‌خواهید باتری گوشی شما دیرتر خالی شود، بهتر است از انجام بازی‌ها خودداری کنید، چرا که بازی‌ها در خالی شدن سریع باتری‌ها بسیار تاثیر گذار هستند. این مسئله در رابطه با بازی‌هایی که گرافیک بالاتری دارند بیشتر صدق می‌کند.

شارژ گوشی

بسیاری از اپلیکیشن‌ها هم هستند که بدون اینکه به‌صورت فعال مورد استفاده قرار بگیرند، مصرف انرژی دارند. اپلیکیشن‌هایی مانند فیسبوک، پیام‌رسان فیسبوک، واتساپ و اینستاگرام از جمله‌ی این موارد هستند. چنین اپلیکیشن‌هایی که از جمله‌ی سرویس‌های ارتباطی محسوب می‌شوند، همواره تلاش می‌کنند شما را از آخرین پیام‌ها و رویدادها مطلع کنند. همین مسئله موجب این می‌شود تا این اپلیکیشن‌ها به صورت دائمی در پس‌زمینه گوشی فعال باشند، موقعیت مکانی شما را بررسی کنند، از ارتباط داده استفاده کنند و اعلانیه‌ها را برای‌تان ارسال کنند. البته نمی‌توان این مسئله را هم فراموش کرد که ما وقت زیادی را برای دیدن آخرین پست‌ها و ارسال و خواندن پیام از طریق این اپلیکیشن‌ها مصرف می‌کنیم.

راهکارها

  • به حداقل رساندن تعداد اپلیکیشن‌های نصب‌شده: به عنوان مثال، نویسنده‌ی مطلب حاضر فقط 20 درصد از اپلیکیشن‌هایی که روی گوشی نصب‌شده را مورد استفاده قرار می‌دهد. این در صورتی است که بسیاری از این اپلیکیشن‌هایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند همچنان در پس‌زمینه فعال هستند و انرژی مصرف می‌کنند که موجب هدر رفتن انرژی شود. پس بهتر است با حذف این برنامه‌ها، به شکل دائم از شر آن‌ها خلاص شویم.
  • جلوگیری کردن از فعالیت اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه: برخی اپلیکیشن‌ها بیش از اندازه به باتری دستگاه فشار وارد می‌کنند، اگر متوجه این موضوع شدید بهتر است اقدام به محدود کردن فعالیت پس‌زمینه‌ی آن‌ها کنید. برای انجام این کار کافی است در لیست اپلیکیشن‌ها در قسمت تنظیمات گوشی، گزینه‌ی مربوط به مدیریت باتری را انتخاب کنید و ویژگی فعالیت در پس‌زمینه (Background Activity) را در وضعیت محدودسازی (Restrict) قرار دهید (متفاوت بودن مسیر بخش تنظیمات اپلیکیشن‌ها برای گوشی‌های مختلف اندرویدی در نظر داشته باشید). البته نباید فراموش کرد که انجام این کار ممکن است موجب شود که برخی ویژگی‌های اپلیکیشن به‌درستی کار نکنند.
  • بستن اپلیکیشن‌ها: طراحی دستگاه‌های اندرویدی با تمرکز بر چند‌وظیفگی بوده و بستن اپلیکیشن‌ها در بعضی مواقع می‌تواند روی شارژدهی باتری اثر منفی داشته باشد؛ ولی در مواردی بستن اپلیکیشن‌ها می‌تواند موجب شود شانس شما برای کاهش مصرف باتری افزایش پیدا کند. بعضی از اپلیکیشن‌ها ممکن است بیشتر از حد عادی به باتری فشار وارد کنند، در هنگام کار با خطا مواجه شوند و به‌درستی کار نکنند. در چنین مواردی، اپلیکیشن‌ها بدون دلیل نیروی ذخیره‌شده در باتری را استفاده می‌کنند. در چنین شرایطی، بستن اپلیکیشن‌ها و اجرای مجدد آن‌ها می‌تواند راهکار بسیار موثری باشد. برای انجام این کار در لیست اپلیکیشن‌ها در قسمت تنظیمات، اپلیکیشن مورد نظر را انتخاب کنید و روی گزینه‌ی Force Stop (توقف اجباری) ضربه بزنید.
  • مراقب استفاده‌ی خود از دستگاه باشید: بعضی اوقات ادعا می‌کنیم که می‌خواهیم باتری دستگاه‌مان بیشتر دوام بیاورد؛ اما در عمل وقت زیادی را برای بازی، گشت و گذار در شبکه‌های اجتمایی و تماشای ویدئو صرف می‌کنیم. طبیعی است که در این شرایط باتری گوشی به‌سرعت خالی می‌شود. پس لازم است به اپلیکیشن‌هایی که از آن استفاده می‌کنیم و مدت زمان استفاده از آن‌ها توجه بیشتری داشته باشیم.

سایر عوامل تاثیرگذار در تخلیه شارژ گوشی هوشمند

مصرف انرژی زیاد

روشن‌ترین دلیل برای خالی شدن شارژ گوشی‌های هوشمند این است که انرژی بیشتری مصرف می‌شود. سری گلکسی نوت سامسونگ می‌تواند مثال مناسبی برای درک راحت‌تر این موضوع باشد. این گوشی‌ها معمولا به‌دلیل با دوام بودن و زیاد بودن زول عمر باتری‌هایشان مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند. سامسونگ اولین گلکسی نوت را با باتری 2500 میلی‌آمپرساعتی عرضه کرد که با توجه به استفاده می‌تواند حداقل یک روز دوام بیاورد. در طرف دیگر، گلکسی نوت 20 اولترا که از جدیدترین مدل این گوشی بوده از باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد و از نظر تئوری باید 80 درصد انرژی بیشتری ذخیره کند؛ اما در عمل این گونه نیست.

این گوشی مجهز به صفحه‌نمایش امولد بزرگتر، وضوح بالاتر و نرخ نوسازی 120 هرتز بوده و دارای پردازنده‌ی قدرتمندتری است. همه‌ی این موارد تاثیر بسیار زیادی بر عمر باتری دارند؛ بنابراین عمر باتری این گوشی در مقایسه با اولین نسخه که ظرفیتش 1000 میلی‌آمپر کمتر بود هیچ تفاوتی ندارد. 
علاوه‌براین موضوع، اجرای برنامه‌های متعدد در پس‌زمینه، همگام‌سازی تصاویر با سرویس ابری و دریافت همیشگی اعلان‌ها نشان می‌دهند که تلفن‌های هوشمند به صورت مداوم انرژی مصرف می‌کنند؛ ازاین‌رو، تولیدکنندگان راهکارهایی را به منظور صرفه‌جویی در انرژی باتری به گوشی‌های هوشمند اضافه کرده‌اند. برای مثال، برخی از دستگاه‌ها قابلیت تنظیم وضوح صفحه‌نمایش دارند که تعداد پیکسل‌های نمایش داده شده را کاهش می‌دهد. با این همه شکی نیست که هرچقدر دستگاه قوی‌تر باشد، انرژی بیشتری مصرف می‌کند و لزوما به این معنی نیست که باتری خراب است.

خراب شدن باتری به مرور زمان

شاید شما هم شنیده‌اید که باتری‌های لیتیوم یونی بعد از چندسال استفاده خراب می‌شوند. اگرچه این نوع باتری‌ها از قابلیت شارژ شدن برخوردار هستند، به‌طورکلی، این دسته از باتری‌ها با توجه به میزان استفاده از 1 تا 3 سال زنده می‌مانند؛ بنابراین گاهی اوقات علت خالی شدن باتری تنظیمات و برنامه خاصی نیست و دلیل آن خراب شدن و کهنه شدن باتری است. مانند هر وسیله‌ی دیگری تلفن‌ها نیز قدیمی می‌شوند و باتری آن‌ها به مرور زمان فرسوده می‌شود. همان‌طور که گفتیم، بسته به نوع باتری و مدل گوشی پس از حدود 2 یا 3 سال باتری دیگر نمی‌تواند مانند ظرفیت اولیه‌اش عمل کند که این موضوع تخلیه شارژ سریع باتری را به همراه دارد.

این مشکل در گوشی‌های قدیمی کمتر بود و درصورتی که باتری گوشی خراب می‌شد می‌توانستید به‌راحتی باتری را جدا کرده و باتری جدیدی را جایگزین کنید؛ اما برای گوشی‌های هوشمند به هزینه‌ی بیشتری برای این کار نیاز دارید و خودتان به‌تنهایی نمی‌توانید این کار را انجام دهید. درنتیجه تخلیه شارژ گوشی و کاهش عمر باتری گاهی امری اجتناب‌ناپذیر است و اگر چندسالی می‌شود که از تلفن همراهتان استفاده می‌کنید و با کاهش عمر باتری مواجه هستید، دلیل آن می‌تواند قدیمی و کهنه شدن باتری باشد.

کاهش یا افزایش دمای گوشی

تاکنون این گونه به‌نظر می‌رسید که تنها موردی که می‌تواند به باتری صدمه بزند و عمر آن را کم کند افزایش دمای گوشی است، اما واقعیت این است که کاهش و افزایش بیش‌از اندازه دما هر دو می‌توانند برای باتری ضرر داشته باشد؛ ازاین‌رو، تولید کنندگان گوشی‌های مدرن سفارش می‌کنند زمان شارژ یا استفاده از تلفن همراه، دمای آن را بین 0 تا 35 درجه سانتیگراد (32 تا 95 درجه فارنهایت) نگه دارید. بنابراین زمانی‌که احساس کردید گوشی بیش‌از اندازه گرم شده است از آن استفاده نکنید و اجازه دهید به دمای متعادلی برسد.

دمای پایین می‌تواند به شکل قابل توجهی روی شارژدهی باتری تاثیر گذار باشد. طبق گفته‌ی راجر گارنی از شرکت Arctic Tech Solutions، باتری‌های لیتیوم-یونی در دمای پایین نمی‌توانند انرژی را به درستی تخلیه کنند. علاوه‌براین، قرارگیری دائمی باتری در دمای کم می‌تواند خسارت‌های زیادی را به آن وارد کند. بهترین راهکار در چنین شرایطی، نزدیک نگه‌داشتن گوشی به بدن است. در این حالت، گرمای بدن باعث گرم ماندن گوشی می‌شود.

افزایش سرعت شارژ

از دیگر دلایل تخلیه سریع شارژ گوشی می‌توان به آن اشاره کرد که سازندگان انگیزه‌ای برای افزایش آن ندارند. امروزه بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند به جای افزایش ظرفیت باتری، عملکرد شارژ بی‌سیم و سرعت شارژ خود را تبلیغ می‌کنند و تمرکز خود را بر روی این موضوعات قرار می‌دهند. بسیاری از تلفن‌های مطرح و پرطرفدار درحال‌حاضر در کمتر از یک ساعت شارژ می‌شوند. علاوه‌براین، تکنولوژی شارژ بی‌سیم با سرعت زیادی در حال فراگیر شدن است؛ بنابراین، شرکت‌ها به جای استفاده از باتری‌های بزرگ‌تر سعی می‌کنند سرعت و تجربه شارژ را بهبود دهند.

افزایش طول عمر باطری

توصیه‌های لازم برای افزایش عمر باتری

  • وای فای، جی‌پی‌اس و بلوتوث: شما چه میزان از این روش‌های ارتباطی استفاده می‌کنید؟ بسیاری از ما دائم سه گزینه‌ی وای فای، جی‌پی‌اس و بلوتوث را روشن نگه می‌داریم؛ اما به‌ندرت از آن‌ها استفاده می‌کنیم. حتی در حالتی که حداقل استفاده از این سه ویژگی را داریم، آن‌ها همچنان مقداری از انرژی ذخیره‌شده در باتری را به خود اختصاص می‌دهند. کافی است آن‌ها را خاموش کنیم تا متوجه افزایش شارژدهی باتری شویم.
  • دوربین: از کارکردهای پرمصرف دستگاه می‌توان به ثبت تصاویر و ویدئو اشاره کرد. با پرهیز از به‌کارگیری دوربین، می‌توان به افزایش مدت‌زمان شارژدهی گوشی و کاهش مصرف انرژی کمک کرد.
  • به‌روز بودن نرم‌افزارها: با به‌روزرسانی برخی از نرم‌افزارها می‌توانید به بهینه‌سازی در مصرف انرژی کمک قابل توجهی کنید. پس بهتر است از آخرین نسخه‌ی اپلیکیشن‌ها استفاده کنید و دستگاه خود را به‌روز نگه‌دارید. 
  • استفاده از پاوربانک‌ها: استفاده از یک پاوربانک خوب به شما کمک می‌کند تا بدون اتصال به پریز برق، مدت طولانی‌تری از گوشی استفاده کنید.
  • روشن کردن حالت ذخیره انرژی: از سریع‌ترین راه‌ها برای صرفه جویی در باتری گوشی، می‌توان به روشن کردن حالت صرفه جویی در مصرف انرژی (power-saving) اشاره کرد؛ زیرا روشن کردن این حالت با غیرفعال‌کردن تمام برنامه‌ها و اتصالات غیرضروری موجب افزایش شارژدهی گوشی‌های هوشمند می‌شود. در اکثر تلفن‌های هوشمند می‌توانید در بخش تنظیمات باتری به این گزینه دسترسی داشته باشید.
  • به حالت Dark Mode بروید: در نمایشگرهای امولد زمانی که تم صفحه‌نمایش سفید است، دستگاه انرژی زیادی را برای روشن کردن تک تک پیکسل‌ها مصرف می‌کند و حالت تاریک این مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند. اگر تلفن‌همراهتان دارای صفحه‌نمایش امولد است، رفتن به حالت تاریک می‌تواند به افزایش عمر باتری کمک کند.
  • محدودکردن برنامه‌های در حال اجرا: زمانی که برنامه‌ای را بعد از استفاده می‌بندید، ممکن است در پس‌زمینه فعال باشد. با رفتن به قسمت تنظیمات برنامه‌ی موردنظر گزینه Restricted را فعال کنید تا دسترسی آن به باتری در پس‌زمینه را محدود کنید.
  • غیر فعال کردن دسترسی به داده‌های پس‌زمینه: اگر برنامه‌ها در پس‌زمینه به اینترنت دسترسی نداشته باشند، نمی‌توانند در پس زمینه فعالیت داشته باشند و موارد جدید را بارگیری کنند. همین امر می‌تواند صرفه‌جویی در شارژ باتری را به همراه داشته باشد.
  • شناسایی کردن برنامه‌های معیوب: از دیگر مواردی که می‌تواند موجب شود که شارژ گوشی خیلی سریع تخلیه شود می‌توان به درست کار نکردن نرم‌افزارهای دستگاه اشاره کرد. برای بررسی این موضوع در تنظیمات باتری به نمودار مصرف باتری نگاهی بیندازید تا متوجه شوید کدام یک از برنامه‌ها از آن استفاده‌ی بیشتری کرده‌اند. 
  • دستیار گوگل را غیرفعال کنید: Google Assistant ابزار مفیدی برای کار و سرگرمی است؛ اما دسترسی آن به بخش‌های مختلف گوشی مانند لوکیشن و اینترنت موجب مصرف انرژی زیادی می‌شود. اگر به این دستیار صوتی وابستگی چندانی ندارید و زیاد از آن استفاده نمی‌کنید، برای افزایش عمر باتری می‌توانید آن را خاموش و غیرفعال کنید. 
  • استفاده از شارژر اصلی گوشی: سعی کنید همیشه هنگام شارژ کردن از شارژر اصلی گوشی استفاده کنید. این مسئله علاوه‌بر این‌که شانس بیشتری به باتری برای رسیدن به ظرفیت بهینه می‌دهد، باعث می‌شود سرعت شارژ افزایش پیدا کند و گوشی در مدت‌زمان کمتری شارژ شود.
برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید