رجیستری آیفون 14 تا چه حد حقیقت دارد

رجیستری آیفون 14 تا چه حد حقیقت دارد

به گزارش پایگاه خبری وب سایت رند، بیش از یک ماه از ورود سری جدید گوشی‌های محبوب اپل می‌گذرد و همچنان ابهاماتی در رابطه با رجیستری آیفون 14 وجود دارد. طبق گفته‌های امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت، رجیستری گوشی‌های آیفون 14 شروع شده است اما هنوز اطلاعات دقیقی نداریم و خریداران این محصول بلاتکلیف مانده‌اند و نمی‌دانند چه کار کنند. طبق گفته‌های انجمن واردکنندگان موبایل از تاریخ یکم تا 22 خرداد ماه جاری بیش از 40 هزار تلفن همراه از طریق رویه مسافری وارد کشور ایران شده است.

آیفون 14

این اعداد و ارقام به صورت تقریبی تا آبان ماه سال جاری محاسبه خواهد شد و در می‌یابیم که بین 250 هزار تا 350 هزار دستگاه تلفن همراه که بالای 600 دلار آن به طور غیرقاچاقی و غیر تجاری از رمز عبور استفاده کردند مربوط به آیفون 14 می‌باشند. در هفته‌ی گذشته سامانه همتا از قاچاق بودن آیفون‌های14 خبر داد و گفت به کلیه‌ی واحدهای صنفی اعلام شده است که به هیچ عنوان تا زمان روشن نشدن تکلیف واردات آیفون 14 از خرید فروش آن خودداری کنند. با این وجود تمام سعی خود را کردیم تا موضوع را پیگیری کنیم و ببینیم که تکلیف افرادی که آیفون جدید را خریداری کرده‌اند چیست.

قاچاق آیفون 14 نباید به یک رویه تبدیل شود

برخی از شواهد نشان می‌دهد که در نبود قوانین واحد و سیاست گذاری‌ها، ورود تلفن همراه به صورت قاچاقی و مسافرتی به یک رویه و روتین تبدیل شده و از همین جهت دولت مجبور به زیر بار رفتن رجیستری آیفون 14 به صورت قاچاقی شده است. در کنار این اتفاقات مشکلاتی مانند اجاره پاسپورت و سواستفاده از کدملی افراد پیش آمده است و روز به روز دارد مانند علف هرز رشد می‌کند. نظر فعالان صنفی این است که دولت با وجود چنین سیاستی به قاچاق موبایل واکنشی نشان نداده و مدیریت و کنترلی از سوی دولت صورت نگرفته است.

300 هزار آیفون 14 وارد کشور شده است

ساعاتی پیش ابراهیم درستی نماینده سابق وزیر صمت در اصناف کشور، اعلام کرده است که: «حدود 300 هزار گوشی آیفون 14 دست مصرف‌کننده قرار دارد که غالباً از طریق رویه مسافری و یا قاچاق وارد کشور شده‌اند». او در ادامه صحبت‌هایش گفت: «در حال حاضر حدود 1200 شرکت واردکننده موبایل و لوازم جانبی فعال هستند. از همین رو پیشنهاد می‌شود که مجوز واردات آیفون 14 و گوشی‌های بالای 600 دلار توسط این شرکت‌ها ارائه شود تا هم امکان نظارت وجود داشته باشد و هم اینکه دغدغه مصرف‌کننده برای رجیستری این موبایل‌ها حل شود».

آیفون‌های 14 که تا نیمه مهرماه وارد کشور شده‌اند رجیستری می‌شوند

طبق صحبت‌های انجام شده از اول آذر ماه امسال قرار بود تکلیف رجیستری آیفون‌های 14 مشخص شود، حالا هم سخنگوی وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کرده است که  فقط آیفون‌های 14 که از تاریخ 7 تا 10 مهرماه از طریق رویه مسافری وارد کشور شده و در گمرکات ورودی اظهار شده باشند، امکان رجیستری دارند. با این حال آیفون‌هایی که در این تاریخ وارد  کشور شدند تعدادشان 8500 دستگاه می‌باشد. وزارت صمت هم اعلام کرده است که هیچ گوشی آمریکایی به شکل رسمی و از مبادی ورودی به بازار کشور وارد نشده و همه‌ی محموله‌های آیفون به شکل مسافری به داخل کشور وارد شده است.

نکته‌ای که در این جا وجود دارد این است که بسیار از خریداران گوشی‌ها 14 زمان خرید یک ماه رجیستری تلفنشان گذشته و سیم‌ کارت آنها از کار افتاده است. وزارت صنعت معدن و تجارت در نشت خبری گفت: «گوشی آیفون 14 در روند رجیستری قرار دارد و به ‌زودی اطلاع ‌رسانی می‌شود که به چه نحوه‌ای باید این اتفاق رخ دهد. اما هنوز به‌ صورت انبوه و تجاری هیچ‌ گونه گوشی آمریکایی وارد نشده و با توجه به اینکه به ‌صورت مسافری بعضا گوشی‌هایی وارد کشور می‌شود به ‌صورت راه‌حل‌های نقطه‌ای و محدود به این موضوع رسیدگی می‌‌شود».

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید