قانون عجیب مخابرات جهت انتقال خطوط رند تلفن ثابت

قانون عجیب مخابرات جهت انتقال خطوط رند تلفن ثابت

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، اخیرا شرکت مخابرات ایران اقدام به دریافت مبالغ زیادی، جهت انتقال خطوط رند ثابت، با توجه به میزان رند بودن خط کرده است. این در حالی است که پیش از این رند بودن خط تاثیری در هزینه انتقال آن نداشته است.

شماره رند

یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های قیمت‌گذاری خطوط تلفن همراه و ثابت میزان رند بودن شماره می‌باشد. به هر میزان که رندی شماره بیشتر باشد و مرغوبیت نوع رند بیشتر باشد، قیمت هم به همان میزان افزایش می‌یابد. حال شرکت مخابرات ایران با در نظر گرفتن این موضوع اقدام به دریافت هزینه‌‌ی بیشتر، جهت نقل و انتقال خطوط رند کرده است تا در این بازار سهمی جهت ایجاد درآمد بیشتر داشته باشد.

طبق اعلام یکی از مشترکان تلفن ثابت که جهت انتقال شماره تلفن ثابت خود به مخابرات مراجعه کرده است، از وی خواسته شده است جهت انتقال خط مبلغ گزافی پرداخت کند. این مشترک بیان کرده است: «برای فروش خط خودم با یک خریدار به مرکز مخابرات مراجعه کردیم. متصدی اعلام کرد که شما پول رندی خط را پرداخت نکردید. باید مبلغ گزافی برای امتیاز خط رند رو پرداخت کنید. تا بتوانید تغییر نام بدهید.»

تجارت نیوز اقدام به گزارش میدانی، از یک مراکز مخابراتی در تهران، کرده است و این خبر را تایید کرده است. زمانی که مالک خط ثابت رند برای انتقال شماره رند خود به مرکز مخابراتی مراجعه کرده است، متصدی شرکت مخابرات پس از استعلام خط اعلام کرده است، مالک خط باید جهت واگذاری شماره خود ، مبلغی را به مخابرات پرداخت کند. این مبلغ رقمی در حدود 130 تا 150 میلیون تومان است. البته این رقم براساس بررسی‌ خط گزارش شده اعلام شده و برای سایر خطوط ممکن است این رقم کمتر یا حتی بیشتر هم بشود!

پاسخی که شرکت مخابرات در رابطه با دریافت وجه مازاد داده به شرح زیر می‌باشد: «براساس مقررات اجرایی، برای شماره‌های رند و مناسب تلفن ثابت فاقد قرارداد ( شماره‌هایی که بابت رندی هیچ گونه مبلغی پرداخت ننموده‌اند) درصورت وجود تقاضا مبنی بر تغییر نام، مشترک ملزم به پرداخت بهای رندی شماره خود براساس قیمت تعیین شده توسط کمیته نظارتی منطقه خواهد بود. درصورت عدم تمایل به پرداخت بهای رندی ،یک شماره عادی جایگزین و تحویل مشتری میگردد.»

شرکت مخابرات خود نیز اقدام به فروش یک سری خطوط رند با عنوان شماره‌های طلای و الماسی کرده است البته تعداد این خطوط محدود می‌باشد و احتمالا به روش‌هایی مثل مزایده به بیشترین قیمت از 100 تا 500 میلیون تومان به فروش خواهد رسید.

با توجه به بررسی‌ها و مشاهدات صورت گرفته شرکت مخابرات در راستای افزایش درآمد خود و با نگاه تجاری قصد دارد علاوه بر دریافت مبالغی با ارقام بالا از صاحبان شماره‌های رند جهت انتقال خط، شماره‌های رندی که تاکنون واگذار نشده‌‌ است را نیز با قیمت‌های نجومی به فروش برساند.

توجه نمایید که طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هزینه سالانه واگذاری این سرشماره‌ها بر اساس قیمت پایه ضربدر ضریب نوع ارتباط، ضریب کاربرری، ضریب رند بودن و ضریب توسعه یافتگی هر استان قیمت‌گذاری می‌شود.

به این معنی که قیمت پایه کدهای چهاررقمی استانی 10 میلیون ریال و چهار رقمی کشوری 80 میلیون ریال است. قیمت پایه کدهای پنج رقمی استانی یک میلیون ریال و پنج رقمی کشوری هشت میلیون ریال در نظر گرفته شده‌است.

این رقم‌ها در ضریب نوع ارتباط خطوط که می‌تواند یک طرفه و دو طرفه باشد، ضریب کاربری که می‌تواند برای بانک‌ها، موسسات اعتباری و مالی، فعالیت‌‌های تجاری، نیروهای انتظامی، نظامی و فعالیت های خدماتی، دولتی تعریف شود، ضرب می‌شود.همچنین در قیمت این شماره‌ها ضریب رندی نیز تاثیرگذار است. شماره‌های طلایی، نقره‌ای، برنزی و معمولی هر یک قیمت خاص خود را دارند.

بروز شده در تاریخ 22 آذر 1401

شرکت مخابرات ایران در سال 1388 آیین‌نامه‌ای در رابطه با شماره‌های رند تصویب کرد و بر این اساس شماره‌های رند جهت فروش به مراکز مخابراتی سپرده شدند. طبق این آیین نامه شماره‌ها در قالب 4 گروه الماس، طلا، نقره و برنز دسته بندی می‌شدند و قیمتی برای آنها تعیین می‌شد. باتوجه به گفته یکی از مسئولین شرکت مخابرات ایران واگذاری تلفن‌های ثابت رند به خط‌های نقره‌ای و برنز محدود می‌شد و خطوط طلایی و الماسی واگذار نمی‌شدند اما، بر این اساس در آیین نامه نوشته شد قیمت فروش هر شماره رند برنز ثابت 350 هزارتومان، شماره رند نقره‌ای 750 هزار تومان و شماره رند طلایی دو میلیون تومان تعیین شده است. البته شماره‌هایی که جز شماره‌های گروه الماس می‌باشند دارای بالاترین قیمت پیشنهادی هستند.

در سال 1390 مخابرات تصمیم گرفت تا شمارههای رند را از طریق مزایده واگذار کند و در استان تهران به فروش این شمارهها اقدام کرد که البته تمام خطوط خود را به اشتراک نگذاشت و این مزایده را در چند دوره اجرا کرد که نخستین مرحله آن با فروش 70 شماره رند آغاز شد. پس از دورههای مزایده خطوط رندی که در دست مخابرات بودند به برخی مراکز مخابراتی سپرده شد و در این مراکز نسبت به خرید خطهای نقرهای و برنز میتوان اقدام کرد اما واگذاری خطهای طلایی و الماس امکان پذیر نیست. به جز شرکت مخابرات خطوط تلفن کارکرده و تلفن ثابت نو در بازار آزاد به فروش میرسد که در این زمینه هم در اغلب موارد مانند طرحهای الماس مخابرات فروشندگان ترجیح میدهند خط خود را به بالاترین پیشنهاد ممکن واگذار کنند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در مهر ماه 1401 در پی این موضوع اعلام کرده است که تغییر مکان خطوط ثابت و تعرفه خدمات تغییر نام باید براساس مبلغ‌های تعیین شده که در مصوبه شماره 2 جلسه 324 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات آمده باید از متقاضیان گرفته شود. 

هزینه تغییر نام و مکان دارندگان خطوط حقیقی 38 هزار و 300 تومان و 149 هزار و 300 تومان می‌باشد. ناگفته نماند که هزینه تغییر نام و مکان خطوط ثابت حقوقی به ترتیب 37 هزار و 600 تومان و 162 هزار و 500 تومان و همچنین مبالغ اضافی که با عنوان تعرفه خطوط رند از مشترکین مالک خط رند گرفته می‌شود، تخلف محسوب خواهد شد.

اگر شما هم با چنین درخواستی مواجه شدید و هزینه اضافی از شما گرفته شد، میتوانید جهت شکایت با سامانه ثبت و پاسخگویی سامانه 195 تماس یا به آدرس http://195.cra.ir مراجعه کنید. در پی همین موضوع داوود زارعیان «معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران» گفته است: «شمارههای رند دو دستهای نداریم و تنها یک دسته شماره که مشتریان با عنوان شماره رند از ابتدا از مخابرات خریداری کردهاند و دسته دیگر شماره رندی میباشد که مشترک خریداری نکرده و به صورت اتفاقی برای مشترک ثبت شده است.»

زارعیان گفت طبق پروانه شرکت مخابرات ایران این قبیل از شماره‌های «دسته دوم» مالکیتی نداشته و تا زمانی که فرد بخواهد از آن استفاده کند می‌تواند در اختیار خود داشته باشد. در واقع این دسته از مشترکین در ابتدای خرید شماره‌های رند تلفن ثابت هزینه‌ای پرداخت نکرده‌اند. بنابراین شماره‌های رند که طبق پروانه برای شرکت مخابرات می‌باشد در بخش اول سه گونه تسهیلات برای آنهایی که به طور تصادفی انتخاب شده‌اند توسط این سرکت در نظر گرفته شده است. یک از همین شماره‌‌ها برای خود مالک می‌تواند جا به جا شود. اگر هم خانه‌ای فروخته شده شماره به نام مالک در می‌آید و چنانچه خط ورثه‌ای شد امکان نقل و انتقال وجود دارد.

به گفته برخی از مشترکین آنها هنگام فروش تلفن ثابتشان متوجه شده‌اند که شماره ثابتشان پس از تعیین برخی معیارهایی که شامل شماره رند و ارزشمند محسوب می‌شود، درنتیجه امکان فروش هیچ یک از خطوط وجود نداشته مگر اینکه هزینه رند بودن را به شرکت مخابرات پرداخت کنند. در این باره شرکت مخابرات ایران اعلام کرده که این موضوع مربوط به مصوبه سال 95 دولت است. در چند ماه اخیر هیچ برنامه جدیدی نبوده که مبالغ بیشتری از مردم دریافت شود. در همین راستا شرکت مخابرات می‌گوید که برای مشترکین تسهیلات خوبی در نظر گرفته شده و تا 90 درصد محدودیت‌ها و سختگیری‌ها برداشته شده است.

او افروز که با تسهیلات در نظر گرفته شده 90 درصد محدودیت‌ها برداشته می‌شود و تنها مشکل این است که آیا این خط می‌تواند خرید و فروش شود؟ در پی پاسخ معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات اعلام کرده است که هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و مشترکین می‌توانند نقل و انتقال و خرید و فروش خود را انجام دهند. لازم به ذکر است که تمامی این موارد براساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی امکان پذیر است.

وی در رابطه با هزینه‌های شماره رند گفت: تمامی هزینه‌های شماره‌‌های رند به عنوان مثال اگر 4 عدد مشابه یکدیگر باشند یا 2 عدد مشابه بحثش جداست و باتوجه به میزان رند بودن هزینه آن مشخص می‌شود. همچنین شرکت مخابرات قصد دارد برای شماره‌های رند تلفن ثابت در شبکه شرایط مزایده‌ای فراهم کند تا هرکسی خط مورد نظر خود را در مزایده انتخاب کند. در طی این گزارش هزینه خرید یک تلفن ثابت بیش از ۵۰ هزارتومان می‌باشد و همانند خطوط تلفن همراه، تمامی خط ‌های تلفن ثابت نیز در صورت رند بودن شماره قیمت بالایی به خود می‌گیرند و در برخی وارد خاص ممکن است به چند میلیون تومان هم برسد. 

باتوجه به تبلیغات صورت گرفته طی سال‌های گذشته قیمت یک خط تلفن ثابت رند از 600 تا 700 هزار تومان شروع و در برخی موارد جهت فروش خط‌های رند معمولی 5 تا 6 میلیون تومان محاسبه می‌شود.

برخی از کسبه بازار فروش خط تلفن ثابت اعلام کرده‌اند که در مناطق مختلف شهر شمار‌های بسیار رند به بالای 100 میلیون تومان هم می‌رسد. به عنوان مثال خرید خطوطی که هفت شماره یکسان دارد و یک رقم آن متفاوت باشد باید حدود 150 تا 200 میلیون تومان قیمت داشته باشد.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
نظرات
امیر درودیان

سوء استفاده ناجوانمردانه مخابرات!!!

قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید