پاسخ وزیر ارتباطات به سوالات کاربران در تلگرام

پاسخ وزیر ارتباطات به سوالات کاربران در تلگرام

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گروه پیام‌رسان تلگرام خود به برخی سوالات که کاربران در رابطه با موضوعات مختلف از جمله مخابرات و انحصارگرایی این شرکت و عدم توسعه VDSL و قیمت اینترنت از او پرسیده بودند پاسخ داد.

انحصار مخابرات

خدمات اینترنت بر بستر فیبرنوری در انحصار مخابرات است

محمدجواد آذری جهرمی در رابطه با خدمات اینترنت بر بستر فیبرنوری که در انحصار مخابرات است بیان کرد: در سال 96 مصوبه‌ای در کمیسیون تنظیم مقررات تحت عنوان «بیت‌استریم» داشتیم. بر اساس این مصوبه مخابرات موظف است با شرکت‌های دیگر همکاری کند برای اینکه امکان ارائه خدمات به سایر شرکت‌ها فراهم شود. مصوبات قانونی این موضوع وجود دارد و چند ماه قبل بین شرکت مخابرات ایران، آسیاتک و شاتل در تهران، قم، بوشهر و سایر استان‌ها قراردادهایی امضا شد تا این دو شرکت نیز بتوانند خدمات اینترنت بر بستر فیبرنوری که در انحصار مخابرات است را ارائه کنند اما سهامداران مخابرات همواره بر برداشتن انحصار نگاه بدبینانه دارند و دخالت‌های مدیریتی مانع از انجام این کار شده است. متاسفانه ضمانت‌های اجرایی مصوبه هم فعلا به اندازه کافی نیست.

رشد رایتل پس از برداشتن انحصار نسل سوم و چهارم اینترنت

آذری جهرمی به موضوع انحصار نسل سوم و چهارم اینترنت توسط رایتل اشاره کرد و توضیح داد: به خاطر دارم زمانی که قرار بود انحصار نسل سوم و چهارم اینترنت همراه در اپراتور رایتل برداشته شود، همین خصلت مدیران مخابرات ایران در سهامداران رایتل هم وجود داشت و سهامداران تامین اجتماعی و وزارت رفاه پیگیر بودند که این انحصار شکسته نشود. آن زمان نیز من اعلام کردم شکستن این انحصار باعث رشد رایتل خواهد شد و این طور هم شد؛ رایتل پس از شکست انحصار ده برابر رشد کرد چرا عملا بازار بزرگ‌تر شد.

وی در رابطه با برنامه توسعه 5 میلیون پورت VDSL تا پایان سال 1399 بیان کرد اکنون 1 میلیون پورت VDSL نصب شده داریم که به علت عدم همکاری مخابرات نتوانسته‌ایم به برنامه اصلی برسیم در نتیجه  تمرکز را روی 5G و FWA قرار داده‌ایم و اینترنت خانگی 5G بزودی راه‌اندازی می‌شود.

پاسخ وزیر ارتباطات در رابطه با گرانی اینترنت

در واقع این مصوبه مجلس قطعا باعث گرانی اینترنت خواهد شد، قبلا هم گفته بودم که گرانی اینترنت ضد توسعه و رشد فناوری اطلاعات در ایران است. در هر صورت اگر این مصوبه قانون شود برای همه لازم الاجراست. اکنون تمام صحبت ما با مجلس، نمایندگان و افکار عمومی این است که در یک روال مردم سالاری در خصوص موضوعی که قرار است قانون شود گفت‌وگو کنیم. این اظهاراتی که برخی دوستان می‌گویند با اجرای این مصوبه اینترنت گران نمی‌شود کارشناسی نیست و واقعا تاثیر به سزایی در قیمت اینترنت در ایران دارد. به شخصه امیدوارم که این اتفاق نیفتد و منابع مالی مورد نیاز برای تولید و نظارت در فضای مجازی از منابع دیگری تامین شود. چرا که منابع دیگر و ردیف‌های دیگر برای تامین این خواسته نمایندگان وجود دارد. امیدواریم این مصوبه در کشور اجرا نشود.

قیمت اینترنت نسل پنجم

آیا قیمت اینترنت نسل پنجم 5G گران است؟

زمانی که نسل پنجم برقرار شود، سرعت بالا می‌رود و میزان مصرف داده و دیتا به واسطه آن افزایش پیدا می‌کند. در دنیا معمولا این طور است که به ازای 100 درصد رشد ترافیک،از آنسو قیمت 50 درصد کاهش پیدا می‌کند. این فرمول در تمام دنیا اجرایی می‌شود و اصولا قیمت اینترنت همواره نزولی است اما کمک می‌کنند ترافیک رشد کند و مصرف بالا برود. ما نیز این فرمول را در این چند سال داشتیم.

تاثیر اینترنتی که توسط شرکت زیرساخت برای اپراتورها تامین می‌شود صرفا 5 درصد است و 95 درصد تعرفه مصرفی مردم به تصمیمات اپراتور برمی‌گردد. این تصوری که مطرح می‌کنند اینترنت در انحصار زیرساخت است پس گرانی‌اش به همین علت است، تصور غلطی است. تنها 5 درصد از هزینه اپراتورها برای بسته‌های اینترنتی به شرکت زیرساخت پرداخت می‌شود اما اپراتورها هزینه‌های دیگری مانند هزینه اجاره فضا برای دکل، خرید تجهیزات، برق و نیروی انسانی دارند که هزینه بالایی است.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید