اپراتورها متعهد به پوشش‌دهی آنتن تلفن همراه در ساختمان هستند

اپراتورها متعهد به پوشش‌دهی آنتن تلفن همراه در ساختمان هستند

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، در شش ماهه نخست سال 1399، 5 هزار و 488 شکایت از اپراتور‌های تلفن همراه در سامانه ثبت شکایات مردمی 195 ثبت شده است. بیشترین میزان شکایات به علت نارضایتی مردم از عدم آنتن‌دهی تلفن همراه در ساختمان بوده است.

آنتن دهی

طبق آمار ارائه شده توسط سید محمد امامی، مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هنوز تعداد 319 شهر تحت پوشش اینترنت نسل دوم می‌باشند. 1289 شهر از فناوری 3G و 1158 شهر از فناوری 4G پشتیبانی می‌کنند.

آمار مربوط به روستاها نیز ارائه شده است که 44 هزار و 918 روستا تحت پوشش فناوری 2G می‌باشند و 55 هزار روستای کشور نیز تحت پوشش اینترنت نسل سوم و چهارم می‌باشند.

از دلایلی که امامی برای عدم پوشش دهی موبایل اعلام کرد می‌توان به سرقت دکل‌ها، عدم همکاری شهرداری‌ها و مردم، وضعیت جغرافیایی، میزان جمعیت، آب و هوای منطقه که می‌تواند بر سیگنال‌های مخابراتی تاثیر بگذارد اشاره کرد. در حال حاضر پوشش‌دهی در برخی مناطق کلان‌شهرها تحت تاثیر هارمونی ساخت و سازها، قرار گرفته است، چرا که حتی مصالح بکار رفته در ساختمان‌ها و قطر دیوارها، سیگنال‌های مخابراتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جاده‌های کشور نیز دارای مشکلات زیر‌ساختی زیادی مانند برق جاده‌ها، عدم دسترسی جهت ایجاد سایت و سرقت‌تجهیزات مخابراتی می‌باشد. 86 درصد جاده‌های کشور از فناوری نسل دوم، 67 درصد از فناوری نسل سوم و 39 درصد از 4G پشتیبانی می‌کنند.

 ممانعت مردم و شهرداری در نصب دکل از مشکلات اصلی اپراتور‌ها است

از دلایل اصلی مشکلات اپراتورهای تلفن همراه، ممانعت مردم و شهرداری در نصب دکل و تجهیزات مخابراتی می‌باشد. البته در شهر تهران جلساتی بین شرکت ارتباط مشترک شهر و نمایندگان رگولاتوری برگزار می‌شود و در زمینه نصب دکل‌های مخابراتی تواقاتی انجام شده است.  در سایر شهرها نیز مدیران مناطق 9 گانه رگولاتوری با شهرداری‌های حوزه فعالیت خود تعاملاتی را انجام داده‌اند.

امامی در رابطه با شکایات مردمی از عدم آنتن‌دهی تلفن همراه در منازل و شرکت‌ها نیز توضیح داد: متاسفانه مردم در این زمینه نگرانی‌هایی دارند و به همین دلیل در برخی موارد با اپراتورها همکاریهای لازم صورت نمی‌گیرد. متاسفانه گاهی این تصور اشتباه که دکل‌های مخابراتی سرطان‌زا است، شنیده می‌شود در صورتی که تجهیزات مخابراتی بر اساس استانداردهای جهانی ساخته می‌شود. علاوه بر این، کیفیت و عملکرد این تجهیزات به صورت مداوم توسط دستگاه‌های مسئول مانند سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بررسی و به مردم اعلام می‌شود که نصب این تجهیزات روی ساختمان‌ها مشکلی برایشان ایجاد نمی‌کند.

اینترنت همراه

اپراتورها بر اساس پروانه و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ملزم هستند تمام سطح شهر از جمله داخل ساختمان‌ها را پوشش دهند. در واقع اپراتورها در پروانه خود متعهد شدند که تمام شهر را پوشش دهند و این کاملاً بدیهی است که این تعهد داخل ساختمان‌ها، پارک‌ها، پاساژهای متعارف و … را در برگیرد.

امامی اعلام کرد در صورتی که اپراتور‌های تلفن همراه این موضوع را رعایت نکنند جریمه خواهند شد البته رگولاتوری معتقد است همانطور که سازمان نظام مهندسی بعد از بررسی وضعیت سیم‌کشی برق، نصب کنتور و … در ساختمان‌ها، مجوز پایان کار را برای آن ساختمان صادر می‌کند، باید با تدوین مقررات مناسب، برای برج‌ها و ساختمان‌های بلند نیز تهیه تجهیزات و جانمایی برخی وسایل مخابراتی الزامی شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در رابطه با انجام تعهدات توسط اپراتورها بیان کرد که به طور کلی اپراتور‌های تلفن همراه به تعهدات خود در رابطه با ایجاد و یا برقراری پوشش تلفن همراه عمل کرده‌اند و در برخی زمینه‌ها مانند پوشش‌دهی نسل سوم و چهارم فراتر از تعهدات نیز عمل کرده اند. البته ممکن است در نقاطی به دلایلی که گفته شد نقص‌هایی وجود داشته باشد که برابر قوانین با آنها برخورد می‌شود. مردم می‌توانند با مراجعه با سامانه نت سنج پلاس پوشش دهی اپراتور مورد نظر را در منطه خود با درصد خطای بسیار کم، مشاهده کنند.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید