کاهش 85 درصدی فیشینگ با اجرایی شدن طرح رمز پویا

کاهش 85 درصدی فیشینگ با اجرایی شدن طرح رمز پویا

با توجه به اعلام بانک مرکزی ایران، افشای اطلاعات حساس کارت بانکی، نزدیک به 90 درصد و فیشینگ درگاه‌های پرداخت حدود 85 درصد در اسفند 1398، نسبت به قبل از اجرایی شدن طرح رمز پویا، کاهش داشته است. 

فیشینگ یک چالش جهانی می‌باشد و مختص کشور ایران نیست که با افزایش استفاده از اینترنت و پرداخت‌های اینترنتی، کلاهبرداری‌های اینترنتی هم افزایش پیدا کرده است.

کاهش فیشینگ

بانک مرکزی برای اطمینان از اثر بخش بودن اجرای طرح رمز دوم پویا، قبل از اجرایی شدن طرح، رصد رخداد‌های سایبری شبکه بانکی را آغاز کرده است و این پایش‌ها تا اجرایی شدن رمز دوم پویا ادامه داشته است. نتایج نشان می‌دهد در 9 ماه اول سال 98 افشای اطلاعات حساس کارت بانکی روند افزایشی داشته است ولی از دی ماه بخصوص در ماه‌های بهمن و اسفند این روند کاهشی شده است تا جایی که در اسفند سال 98 نزدیک به 90% نسبت به اوایل همان سال کاهش داشته است.

در رابطه با رخداد‌های مرتبط با فیشینگ درگاه پرداخت هم مانند افشای اطلاعات حساس کارت بانکی بوده با این تفاوت که در اسفند سال 98 حدود 85 درصد نسبت به اوایل سال 98 کاهش داشته است.

تعداد دستورات قضایی ابلاغ‌شده به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در حوزه جرائم سایبری در نزد بانک مرکزی هم با اجرایی‌شدن رمز پویا کاهشی قابل‌توجه پیدا کرده است.
در سال 1398 با افزایش پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا با محوریت  برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز باعث نگرانی بانک مرکزی از روند صعودی حدود 400 درصدی نسبت به سال قبل، گشت و بانک مرکزی به منظور صیانت از دارایی مشتریان بانکی اجرای طرح رمز پویا را در دستور کار قرار دادند.

در این طرح سعی شده تا تمام اقشار جامعه بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. به همین علت دو روش برای دریافت رمز پویا تعریف شده است تا هم از طریق پیامک و هم با استفاده از برنامه‌‌های رمزساز دریافت شود. همچنین برای سهولت بیشتر انجام تراکنش‌ با مبالغ کم (زیر 100 هزار تومان) نیاز به دریافت رمز پویا نمی‌باشد.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید