دلیل تحریم دامنه‌های .com ایرانی چیست

دلیل تحریم دامنه‌های .com ایرانی چیست

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، در طی روزهای گذشته تعدادی از دامنه های پر بازدید ایرانی همچون آپارات، فرارو، بانک سامان و خبرگزاری فارس به یکباره از دسترس کاربران خارج شدند که پس از بررسی این اتفاق مشخص شد به‌دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی از طرف شرکت ثبت‌کننده‌ دامنه بدون اطلاع قبلی این سایت ها از دسترس خارج شدند.

دلیل تحریم دامنه‌های .com ایرانی چیست؟

با توجه به صحبت های سجاد بنابی  نایب رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت دلیل اصلی محدودسازی دسترسی به برخی سایت‌های دات کام در ایران این است که برخی از این شرکتهای رجیسترکننده، آمریکایی بوده و تابع قوانین این کشور هستند و به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران از سوی این کشور ایجاد شده، محدودیت‌هایی را در زمینه سرویس دهی به اکانت‌های ایرانی آغاز کرده اند.

بنایی در ادامه گفت: پیش از این نیز شرکت امریکایی دیجیتال اوشن (ارائه دهنده خدمات زیرساخت رایانش ابری) با تحریم ایران، تمامی هاست هایی که از ایران ثبت می‌شدند را غیرفعال کرد. هم اکنون نیز این اتفاق در حوزه نام دامنه افتاده است و شرکت آمریکایی که چند دامنه ایرانی را به ثبت رسانده بود، سرویس دهی خود را به ایران قطع کرده است و به همین دلیل دامنه خارجی سایت‌هایی مانند فارس نیوز، یکی از بانک‌ها، یک سرویس دهنده ویدئو و چند کسب و کار دیگر از دسترس خارج شدند.

یکی از راه حل هایی که توسط مصطفی خلیل‌نسب، مشاور و فعال کسب‌وکارهای اینترنتی و مدیر سابق واحد طراحی و توسعه‌ی هاست ایران به کسب و کاره‌های ایرانی برای جلوگیری از تحریم دامنه هایشان پیشنهاد شد انتقال دامین خود از سرویس دهنده های آمریکایی به شرکت های اروپایی که با ایران مشکلی ندارند می باشد.

وی در مورد جعل DNS توسط برخی وب سایت ها نیز چنین گفت: زمانی‌که شخص حقیقی یا حقوقی مستقیما تحریم شود، دامنه‌ی آن نیز تحریم می‌شود و به‌مشکل می‌خورد. متأسفانه در‌حال‌حاضر در ایران، برای رفع مشکل تحریم دامنه‌ی یکی از خبرگزاری‌ها از راه جعل DNS اقدام کرده‌اند و به این روش دامنه‌ی دات‌کام این خبرگزاری در ایران دردسترس است. این روش غیرقانونی و کار خطرناکی است؛ زیرا مالکیت معنوی را زیر سؤال می‌برد و می‌تواند عواقب بدی داشته باشد. من به‌جدّ مخالف جعل DNS هستم. جعل سامانه‌ی نام دامنه که به آن DNS spoofing گفته می‌شود، نوعی حمله‌ی هک کامپیوتری است که هدف آن انحراف درخواست‌ها از رسیدن به سرور اصلی و هدایت به‌سمت سرور جعلی است. دامنه‌ی دات‌کام خبرگزاری فارس با همین روش در ایران می‌تواند باز شود و اگر با آی‌پی خارجی وصل شویم، دامنه‌ی دات‌کام این سایت وجود ندارد.

مشکل‌ امنیتی که دامنه‌های جعلی می‌توانند به‌وجود آورند، این است که وقتی سایتی با جعل DNS به دات‌کام منتقل می‌شود، موتورهای جست‌وجو مانند گوگل در دسترسی به این سایت، با خطا مواجه می‌شوند و نمی‌توانند تشخیص دهند این سایت به صفحه‌ی جدید منتقل شده یا نه تا بتوانند نتایج آن را جایگزین کنند.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید