پاسخگو نبودن جست و جوگرهای بومی در زمان قطع اینترنت

پاسخگو نبودن جست و جوگرهای بومی در زمان قطع اینترنت

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، در پی قطعی اینترنت در آبان 98 مشکلات فراوانی برای مردم در دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از سایت‌های خبری و خدماتی داخلی ایجاد شد،  تا جایی که کاربران اینترنت برای دسترسی به برخی سایت‌ها مجبور شدند از جست و جوگرهای بومی همچون پارسی جو و یوز استفاده کنند.

از آنجا که بسیاری از مردم احتمالا تنها آدرس چند سایت محبوب خود را حفظ هستند، بنابراین این طبیعی است که کاربران برای دسترسی به یک سایت ، آدرس آن را در جست و جوگر سرچ کنند.

پاسخگو نبودن جست و جوگرهای بومی در زمان قطع اینترنت

از این رو دردسرهای واقعی برای جست و جوگرهای بومی زمانی آغاز شد که با افزایش ناگهانی کاربران (200 برابری) مواجه شدند، و نتوانستند پاسخگوی این تعداد کاربر که پیش از این از موتورهای جست و جوی خارجی مانند گوگل، بینگ و... استفاده می کردند.

علیرضا یاری مجری طرح پروژه جویشگرهای بومی ضمن صحبت در مورد جست و جوگرهای گفت: تاکنون نه تنها سیاستگذاری‌هایی که تدوین شده و به تایید بالاترین مقامات کشور رسیده اجرایی نشده، بلکه در داخل کشور هیچ توافقی مبنی بر داشتن موتور جست و جوی بومی که جایگزین موتور جست و جوهای غیربومی شود وجود ندارد.

بنابراین مهم ترین کاری که باید برای رسیدن به موتور جست و جوی بومی موفق انجام بگیرد این است که همزمان به سه راس مثلث (رگولاتوری، محتوایی و استفاده مردم از جویشگر) توجه شود تا پاسخگوی نیاز کاربران باشد.

یاری با بیان اینکه برای دو جویشگر پارسی جو و یوز 5 میلیارد تومان (2 میلیارد تومان برای پارسی جو و  3 میلیارد تومان برای یوز) هزینه شده، گفت: اگر ما نیز به دنبال موفق بودن موتورجست و جوهای خود مانند "بایدو" چین هستیم باید حاکمیت و دولت ورود کند و سه راس مثلث به درستی ترسیم و اجرایی شود.

یاری در ادامه افزود شکل عمده جویشگرهای بومی نه سخت افزاری است و نه نرم افزاری. چون امکان خرید سخت افزاری از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد و از لحاظ نر م افزاری نیز جویشگرهای بومی به رشد قابل قبولی رسیده‌اند. مشکل اصلی این است این جویشگرها هنوز از سوی مردم مورد پذیرش قرار نگرفته و مردم ترجیح می‌دهند به جای جویشگرهایی که دارای محدودیت در ارائه محتوا و دقت پایین تری است از جستجوگرهای خارجی مانند گوگل و بینگ استفاده کنند.

ابوالحسن فیروزآبادی رییس مرکز ملی فضای مجازی نیز در خصوص ناکارآمد بودن جویشگرهای بومی چنین گفت: این وظیفه آن‌ها نیست، بلکه مسوولیت است و باید مسوولیت بپذیرند. آن‌ها گفته بودند از پروژه‌های تحقیقاتی در موتور جست‌وجو حمایت می‌کنیم، اما این‌که این ابزار بتواند کلیت نیاز مردم را تامین کند، اتفاق نیفتاد و در حادثه اخیر شاهد بودیم مردم نمی‌توانستند آدرس داروخانه، بلیت پرواز، بانک و فرودگاه را پیدا کنند.

فیروزآبادی پیش از این هم درباره ادعای 80 درصدی تحقق شبکه ملی اطلاعات، با بیان این‌که اگر شبکه ملی اطلاعات این خدمات پایه را نداشته باشد، نمی‌توان به آن شبکه ملی اطلاعات گفت و در واقع صرفا شبکه ارتباطی است، اظهار کرده بود: وزارت ارتباطات 80 درصد شبکه ارتباطی را پیاده‌سازی کرده است، نه شبکه ملی اطلاعات و بخش ملی بودن هم هنوز طبق سند الزامات شبکه ملی اطلاعات که به شفافی خدمات کاربردی پایه همچون موتور جست‌وجو، پیام‌رسان، خدمات ابری و ایمیل را اعلام کرده، پیاده‌سازی نشده است.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید