اشتباه سامانه همتا در مسدودسازی گوشی‌های رجیسترشده

اشتباه سامانه همتا در مسدودسازی گوشی‌های رجیسترشده

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، طی روزهای اخیر پس از آنکه ستاد مبارزه با قاچاق موبایل جزئیاتی از غیرفعال شدن 30 هزار موبایل که به صورت غیرقانونی رجیستر شده بودند را تشریح کرد، تعدادی از مشترکین مدعی شدند با آن که گوشی‌های خود را به صورت کاملا قانونی خریداری و رجیستری کردند بازهم تلفن‌های همراهشان از شبکه خارج شده است.

اشتباه سامانه همتا در مسدودسازی گوشی‌های رجیسترشده

مهدی محبی رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران در مورد غیرفعال شدن 30 هزار تلفن همراه چنین توضیح داد: در حال حاضر به دلیل مغایرت اطلاعات گوشی‌های مسافری وارد شده با پاسپورت و کد ملی استفاده شده برای ثبت در سامانه رجیستری، 30 هزار گوشی موبایل غیرفعال شدند. این تلفن‌های همراه عمدتاً از مرداد ماه به بعد وارد شده‌اند و غیرفعال شدن این تلفن‌های همراه، فروشندگان گوشی‌های موبایل را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد: ورود این تلفن‌های همراه در شرایطی بوده که همکاران ما بی‌اطلاع از نحوه ورود این موبایل‌ها، از سامانه همتا، استعلامات لازم را اخذ می‌کردند و بر اساس استعلام سامانه همتا، این موبایل‌ها مشکلی نداشته و ورودشان به صورت قانونی انجام شده بود ولی حالا همکاران ما متوجه شده‌اند که در ورود این تلفن‌های همراه، تخلفاتی رخ داده بوده است.

نکته جالب ماجرا این است که فروشندگان تلفن همراه نظر دیگری در خصوص موبایل های قطع شده دارند.

یکی از فروشندگان موبایل چنین توضیح داد: اغلب فروشگاه‌های فیزیکی یا اینترنتی فروش موبایل، بعد از خریداری قانونی موبایل آن‌ها را با کد ملی یا شماره تلفن خود فعال‌سازی می‌کنند تا روند انتقال مالکیت گوشی به مشتری راحت‌تر انجام شود. حال ربات سامانه‌ی همتا با مراجعه‌ غیرقانونی به پنل همتای کاربران و نقض حریم خصوصی کاربر  برخی از سریال‌ها را به‌صورت رندوم انتخاب و اقدام به مسدودسازی و سلب مالکیت گوشی‌های تلفن همراه کرده‌ است؛ گوشی‌هایی که به نام مشتری انتقال و ثبت شده‌ بودند. وی در ادامه توضیح داد، برخی گوشی‌های مسدودشده در سال 97 فعال‌سازی شده بودند و برخی دیگر تنها 24 ساعت از زمان فعال‌سازی آن‌ها گذشته بود. این نشان می‌دهد، قانون و الگوریتم خاصی برای مسدودسازی گوشی‌ها در نظر گرفته نشده و روند انتخاب تصادفی بوده است و صرفا بر مبنای تعداد ثبت سریال در یک روز و انتقال مالکیت در همان روز بوده است.

در ادامه سامانه‌ی همتا در توضیح اقدام جدید خود گفته است، این کار برای جلوگیری از امکان رجیستری گوشی‌های مسافری برای مصارف تجاری انجام شده است در حالی که به‌گفته‌ فروشندگان موبایل هیچ قانون یا مصوبه‌ای به فروشندگان اعلام نشده است؛ همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی گوشی‌های واردشده توسط شرکت‌های وارداتی نیز از شبکه خارج شده‌اند. به عبارتی می‌توان گفت، این موضوع ارتباطی با رجیستری گوشی‌های مسافری نداشته است یا احتمال استفاده از گوشی‌های مسافری از سوی شرکت‌های واردکننده نیز وجود دارد.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید