اینترنت 5G چیست و چه زمانی راه‌اندازی می‌شود

اینترنت 5G چیست و چه زمانی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، اینترنت 5G جدیدترین نسل سیستم‌های ارتباطات سیار سلولی است که پس از نسل چهارم فعلی ارائه شده‌است. از جمله اهداف نسل پنجم، افزایش سرعت انتقال داده تا 20 گیگابیت بر ثانیه، افزایش ظرفیت سرویس‌دهی به کاربران شبکه (کاربران بیشتر)، کاهش تأخیر شبکه و نیز پشتیبانی از سرعت بیشتر کاربران در حال حرکت (مانند کاربر سوار بر اتوموبیل در اتوبان و یا قطارهای سریع‌السیر) تعریف شده‌است.

در اینترنت 5G باید حداقل یک میلیون کاربرِ در هر کیلومتر مربع بتوانند به شبکه متصل شوند و هر کاربر باید بتواند در شلوغ‌ترین حالت، حداقل سرعت 100 مگابیت بر ثانیه را تجربه کند.

اولین بار در سال 2012 بود که اتحادیه بین المللی مخابرات تحت نظر سازمان ملل برنامه‌ای را برای توسعهٔ تیم ارتباطات بین‌المللی موبایلی (IMT) برای افق 2020 و فراتر از آن آغاز کرد. در نتیجه یک مسابقهٔ جهانی برای تعیین نسل پنجم شبکهٔ موبایل رسماً شروع شد و سرانجام سه سال بعد، این نسل شروع به شکل‌گیری کرد.

سرعت اینترنت 5G چقدر است؟

از آنجایی که اینترنت در زندگی روزانه انسان‌ها نقش بسیار مهم و پررنگی دارد، طبیعتا داشتن اینترنت با سرعت بالا و کیفیت بهتر جز خواسته‌های طبیعی بشر است.

اینترنت 5G چیست و کی راه‌اندازی می‌شود؟

سرعت اینترنت 5G بسیار سریع تر از اینترنت 4G خواهد بود. می توان انتظار داشت که سرعت اینترنت 5G تقریبا 10 تا 20 برابر بیشتر از اینترنت نسل چهارم باشد. البته سرعت 5G در آزمایشگاه‌ها تا 4500 مگابیت بر ثانبه نیز رسیده است، اما در دنیای واقعی شرایط متفاوت است.

از طرف دیگر با وجود نسل پنجم شبکه تلفن همراه از تاخیر شبکه خبری نخواهد بود. اینترنت پرسرعت در هر جایی در دسترس کاربران خواهد بود و مشکل آنتن دهی در نقاط پرجمعیت و شلوغ دیده نخواهد شد.

تعداد دستگاه‌هایی که اینترنت 5G می‌تواند در هر منطقه آن را پوشش دهد، یک میلیون دستگاه در هر کیلومتر مربع است. این مقدار به تراکم ارتباط معروف است. از سوی دیگر هر کاربر باید بتواند در شلوغ‌ترین حالت حداقل سرعت 100 مگابیت برثانیه را تجربه کند.

جه کشورهایی زودتر از دیگر کشورها به شبکه 5G دست می‌یابند؟

با توجه به آنکه در سال‌های اخیر محبوبیت و استقبال از شبکه نسل پنجم اینترنت 5G در جهان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، کشورهای مختلف با همکاری و عقد قرارداد با شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای معروف سعی دارند که به توسعه و برقراری زودهنگام زیرساخت‌های لازم برای این شبکه اینترنتی بپردازند.

بسیاری از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای فعال در جهان نظیر نوکیا، اریکسون، هواوی، ال جی، اسپرینتو غیره به شدت در حال رقابت برای راه‌اندازی نخستین شبکه اتصال به فناوری 5G  هستند. 

بر اساس آمارهایی که از این خصوص منتشر و ارائه شده است، چین تاکنون 21 استاندارد و پروتکل مربوط به توسعه و استفاده از اینترنت 5G، ایالات متحده آمریکا 9 استاندارد، اتحادیه اروپا 14 استاندارد، ژاپن چهار استاندارد و کره جنوبی نیز دو استاندارد و پروتکل مربوط به شبکه نسل پنجم اینترنت همراه را توسعه داده است.

در حال حاضر 4 کشور در مرحله‌ای قرار گرفته‌اند که می‌توانند در دو سال آینده اولین شبکه‌های تجاری 5G را به شهروندان خود ارائه دهند. در ادامه می‌خواهیم این کشورها را نام ببریم:

کره جنوبی

دو شرکت بزرگ اپراتور خدمات رادیویی در کشور کره جنوبی وجود دارند که می‌توانند اولین چراغ  5G شرق آسیا را روشن کنند. اپراتور بزرگ SK Telecom باندهای فرکانسی 3.5 گیگاهرتز و 28 گیگاهرتز را در حال حاضر انتخاب نموده تا اولین بستر 5G خود را در آنها راه‌اندازی کند.

چین

چین کشوری است که نسبت به دیگر رقبا، بالاترین سرعت را در پیشرفت و پیشبرد فناوری 5G رقم زده است. سازمان بین‌المللی GSMA پیشبینی کرده است که چینی‌ها تا سال 2025 در حدود 40 درصد از کل پوشش و اتصال به شبکه 5G را به خود اختصاص دهد.

ژاپن

یکی از بهترین عملکردها در خصوص 5G را داشته و تلاش‌های بسیار زیادی در خصوص زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات 5G در این کشور صورت گرفته است. بر اساس بررسی تخصصی که Nikkei Asia  انجام داده است اپراتور بزرگ NTT DoCoMo  و سرویس امنیتی Sohogo  که یکی از شرکت‌های پیشرو در ارائه خدمات امنیتی مخابراتی 5G در ژاپن است، تلاش‌های بسیار زیادی را صورت داده‌اند تا برای اولین پروژه بزرگ خود، مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک تابستانی 2020 توکیو را بر روی بستر 5G با کیفیت بالا، استریم کنند.

امریکا

ایالات متحده نیز یکی از کشورهای پیشرو در زمینه 5G است ولی با این تفاوت که ویژگی‌ها و مزایای خاصی در این خصوص دارد. در حال حاضر این کشور یکی از بهترین و کامل‌ترین شبکه‌های پوشش 4G در دنیا را به خود اختصاص داده است و طبق وسیعی از فرکانس‌های رادیویی مورد استفاده در این کشور به دلیل استفاده از فرکانس‌های اشتراکی و لایسنس نشده، برای استفاده به عنوان ارائه خدمات شرکت‌های مخابراتی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اینترنت 5G کی به ایران می‌رسد؟

به دلیل مزیت های گسترده ای که اینترنت نسل پنجم نسبت به اینترنت 4G دارد بسیاری از کشورهای جهان و حتی کشورهایی عربی خلیج فارس همچون عربستان، امارات، قطر ، مصر و ... در حال عملیاتی ساختن مراحل اجرایی آن در کشورشان می باشند. در ایران نیز برای نخستین بار در 29 شهریور 96 ایرانسل شبکه کامل 5G را آزمایش کرد. از این تاریخ نسل پنجم اینترنت همراه وارد کشور شده و عملیات عمومی سازی آن آغاز شد اما عملیاتی سازی آن مسکوت ماند. اما طی ماه های اخیر دوباره زمزمه های اجرایی شدن آن در کشور به گوش می رسد؛ در این زمینه محمد جواد آذری جهرمی ،  وزیر ارتباطات  کشورمان که چند ماه پیش در اینستاگرام خود با هشتگ #گزارش_به_مردم از راه اندازی زیرساخت اینترنت 5G در شهرها و شهرستان‌ها سخن گفته بود، چندی پیش با اشتراک یک توئیت از همگانی شدن این تکنولوژی در سال جاری خبر داد.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت روز سیم‌کارت اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید